Nytt kar, hjälp mig med tips på invånare!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pita
    • June 2007
    • 90

    Nytt kar, hjälp mig med tips på invånare!!!

    Nu ska jag snart skaffa akvarium igen. Jag kommer att ha ca 200L att fylla m fisk. Jag vill ha blå, röd, zebra, nyckelhål, paletter och liknande ciklider. Dock är jag ju medveten om att alla inte får plats. Min fundering är vilka som kan gå ihop. Har funderat på Elliotciklid tex, funkar den ihop med ovanstående? Hur funkar tex nyckelhål tillsammans med blå eller zebraciklid? Har inte bestämt om jag vill ha sällskapsfisk i karet, om jag har det funkar det att ha nyckelhål, palett och tex platy samt några tetror? Skulle gärna ta emot förslag på olika kombinationer som funkar bra ihop samt hur man tex kan göra för att inte zebrorna ska härja sönder ancistrusen... Tacksam för alla tips! /Chris
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #2
    Nyckehålsciklider är mycket fredligare än de centralamerikanska arterna du nämnt och lär inte trivas med dom. Paletterna kan bita fenor. Du kan med fördel ha ett eller två par av nån mindre centralare som t.ex nån av de du redan funderar på. Jag har aldrig upplevt att zebror skulle härja nåt nämnvärt mot just ancistrus. Titta gärna närmare på Archocentrus multispinosus och Cryptoheros Sajica.
    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • pita
      • June 2007
      • 90

      #3
      Tack! Har hört att man inte ska ha sajican tillsammans med zebror pga att de kan befrukta varandras ägg, stämmer det? Tror du paletter funkar med nyckelhål och tex Elliot eller sajica?

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        Du kan ju prova och se ifall det funkar med palletter och de andra firrarna, men min erfarenhet är att nyckelhål inte funkar med bråkigare ciklider. Jag är personligen ett stort fan av hybrider så jag tänker inte moralisera över hybridisering, dock bör du inte sälja avkomman till butker eller via blocket. Använd den till dina egna hybridiseringsprojekt eller sälj den till nån annan som sysslar med hybridisering. Centralamerikaner hybridiserar lätt med varandra och speciellt zebror är riktiga slampor.
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • pita
          • June 2007
          • 90

          #5
          Haha, zebrorna är slampor, kul! Du som verkar ha lite koll, vet du ngt bra ställe att beställa fisk från nätet? Har inte sett sajica och Elliot i butikerna kring mig...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Kom till auktionen i Göteborg nästa helg, där kommer det troligen att finnas fisk du är intresserad av...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Joakim Lundgren
              • August 2006
              • 631

              #7
              Ursprungligen postat av pita
              Haha, zebrorna är slampor, kul! Du som verkar ha lite koll, vet du ngt bra ställe att beställa fisk från nätet? Har inte sett sajica och Elliot i butikerna kring mig...
              Sajica och elliotii bruar finnas tillgänglig. Kolla med akvarieteknik ifall du har nån butik i närheten som tar därifrån. Du kan även kolla ifall nån på ciklid.org odlar och vill sälja. Jag har ingen aning om var du bor men Åleds kan ju säkert ha dessa inne.
              AKA: Lizardking

              Kommentar

              • pita
                • June 2007
                • 90

                #8
                Fråga: Funkar det tex att ha sajica, zebra och blåciklid ihop? Funkar sajica och zebra ihop, tänker på att zebra är så mkt tuffare...?

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Zebra och sajica bör nog inte blandas, mest på grund av att de lätt korsar sig. Skulle köra på sajica och blåciklid, eller kanske eldbuk. Har haft zebra, eldbuk och multispinosa ihop utan större problem.
                  Senast redigerad av Shepard; 22 November 2010, 20:57.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • pita
                    • June 2007
                    • 90

                    #10
                    Har ett 200L kar. Kan jag ha 3 st par där eller funkar det med max 2 st par? Jag har bestämt att jag vill ha blåciklid i vilket fall. Sen sajica och tex nyckelhål eller eldbuk som du föreslog.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Jag skulle nog rekommendera två arter i ett 200-liters, blå ciklid, och eldbuk t.ex. Bland sydamerikaner är nyckelhålet en av mina favoriter, och bland centralamerikaner är eldbuken en favorit.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • pita
                        • June 2007
                        • 90

                        #12
                        Stort tack för hjälpen ni som svarat!!!

                        Kommentar

                        • Joakim Lundgren
                          • August 2006
                          • 631

                          #13
                          Ursprungligen postat av pita
                          Stort tack för hjälpen ni som svarat!!!
                          Inga problem. Titta gärna in på MFKsweden.se när du tröttnat på cikliderna.
                          AKA: Lizardking

                          Kommentar

                          Arbetssätt...