Kurvciklider, och allt jag behöver veta om dem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oh-la
    • August 2010
    • 1

    Kurvciklider, och allt jag behöver veta om dem

    hej hej! första inlägget här inne, hoppas det är lika givande som det verkar när jag smugit runt och läst

    ha ÄNTLIGEN fått min kära sambo att gå med på ett större akvarium, så 60l avvecklades i helgen och ett Juwel Rio på 240 l fick fylla dess plats (ett par gånger om... minnesnot, köp trädgårdsslang, hinkar är ingen hit ). inrett med ganska fin sand, rötter, och halva akvariet är växtfyllt än så länge med vattenpest, nån Rotala, 2 stora javaormbunkar och nålgräs, samt en stor rot och 3 mindre. andra halven kommer jag försöka bygga stenrösen och små grottor. några fler växter tillkommer, men jag vill försöka ha en mer tätvuxen halva och en del med mer simyta. akvariet innehåller i nuläger ett 10-tal CR-räkor, en fisk av totalt okänd sort som en gång i tiden följde med en växt som fripassagerare och två Kurvciklider, förhoppningsvis ett lekpar. pump i nuläget är en Juwel, 1000 l/h. den är dock riktad mot bakgrunden för att det inte ska bli så strömt. bra ytcirkulation och ett pH på strax under 7.

    nu till själva frågan... Kurvciklider... jag hittar inte speciellt mycket om dem. det man kan läsa är ganska övergripande, men det är svårt att få något mer. i nuläget äter de en kombination av mygglarver, artemior (frysta) pellets och flingfoder. de tar allt och verkar inte kräsna. är det en bra kost? hur är det med cirkulation, är det för strömt? kan jag ha ett par till senare tillsammans med två L-malar, är sugen på en L183 eller 134, och kanske ett litet stim pygmépansarmalar? skulle hemsk gärna vilja ha ett par fjärilsciklider också, skulle det gå eller är kurvisarna för lika/för mycket fisk i burken? jag är ganska säker på att den ena är en hane. både rygg och analfenor är spetsiga och långa, den andra har kortare och lite ruundare fenor och såldes som hona, men den är å andra sidan något mindre. den jag tror är en hane spänner upp sig och ger den lilla tjuvnyp. inget jagade, men ändå ett himla spännade och spretande med fenorna. ska jag oroa mig för att det är två hanar jag har eller kan det vara så att de bara fjantar sig? annars följer den lille hon-hanen den större som en liten svans och de verkar hålla ihop.

    har aldrig haft något akvarium att tala om innan så det här är verkligen helt nytt och så himla roligt! fiskar kommer fasas in beroende på känslighet och vattenvärden under de närmaste månaderna så det är inget bråttom. jag är så nöjd med mina kurvisar i nuläget. största problemet är väl att jag får städa näsavtryck från rutan i tid och otid
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Jodå, det ska väl kunna gå bra, även om jag är lite tveksam på hur länge räkorna klarar sig från att bli mat, men det får nog nå´n annan med mer räkerfarenhet svara på. Kurvcikliden (Laetacara curviceps) är annars en vacker och fredlig ciklid, som jag har haft några gånger, och som numer verkar ovanligare än sin snarlika släkting Laetacara dorsiger. Om de följs åt så är de nog ett par, hanar och honor i par spänner upp sig en del för varandra. Honorna brukar nog vara lite kortare och rundare i kroppen än hanarna. En annan ciklid jag kan rekommendera, som är en av mina favoritciklider, är nyckelhålscikliden.

    Lite off topic i den här kategorin kanske, men har själv ett gammalt Juwel Rio 240, där rampen är utbytt mot en vanlig, och pumpen se´n länge också är utbytt, just nu mot ett ytterfilter. Rampen blev för ett antal år se´n för varm på ett ställe, och plasten började smälta på en punkt, så en dosa höll på att åka ner i vattnet. Och rampen till mitt Juwel Rio 180-liters började glappa, så den är också utbytt, så ett tips kan vara att hålla koll på rampen, men de kan ju ha förbättrat den, eller så har jag bara haft otur.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...