Temprament Thorichtys ellioti?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knud Lavard
    • October 2010
    • 63

    Temprament Thorichtys ellioti?

    Jag har ett nystartat 240liters med 1 par Honduran redpoint, 1 par guldsöm, 1 par Röd ciklid och 1 par Thorichtys ellioti. Redpointarna är ett lekpar och dom tokdominerade från första början. Dom andra fiskarna hävdar sig dock bra, förutom Elliotisarna. Hanen är störst i akvariet men får ändå en del stryk och honan verkar ganska stressad. Är Ellioti för fredliga och timida i detta sällskap? Kan man lämna tillbaks dom eller byta dom hos akvariehandlaren måntro? Har haft alla fiskarna i tre dar.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Jag har haft ett lekpar maculipinnis (samma fisk som eliotti förmodligen), och ett par siquia (Honduran red point) i ett 240-liters, tillsammans med ett stort palettpar bl.a, och det funkade bra. Förmodligen blir maculipinnishonan stressad av att det är tre andra, ganska tuffa ciklidpar i ett såpass litet akvarium. Särskilt rödcikliderna kan vara bitska under leken, och guldsömmar blir ju stora. Man brukar kunna byta in fiskar, men det är väl olika från affär till affär.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Fishface
      • October 2010
      • 385

      #3
      Jag tycker inte du ska ha för många revirkrävande fiskar i ett 240 liters, jag har ett 250 liters med ett par revirkrävande ciklider och det blir tajt för de andra.

      Guldsöm rekommenderas för 375 liter, de kan bli 25cm...ganska mycket fisk, mycket revirkrävande och aggressiva.
      Honduran redpoint är ganska fredlig i för sig...men vid lek ej så fredlig.
      Vad har du för latinskt namn på dina röda ciklider?
      Ellioti ganska reviriska men annars lugna...

      Lyssan inte på en djuraffär vid köp av fisk, vanligtvis kan de inte arterna såpass väl, vissa affärer är duktiga men utav de tre vi har i Helsingborg, litar jag bara på en. Vissa djuraffärer kan byta beror helt på ägarna, vissa vill bara sälja och kommer ej att ta tillbaks dem efter köp.

      Kommentar

      • Knud Lavard
        • October 2010
        • 63

        #4
        Minns inte riktigt om det var en Hemichromis lifalili. Handlaren sa iallafall att det var den mest aggressiva typen av Röd ciklid. Tycker dock inte att dom är så aggressiva men det kan ju bero på att dom är ganska små. Skall kolla upp vilken Röd ciklid jag har om jag eventuellt kan byta något av fiskparen.

        Kommentar

        • Knud Lavard
          • October 2010
          • 63

          #5
          Ja och även hennes egen hanne är på henne. Har läst nånstans att man bör köpa flera par av eliotisar och låta dom para ut.

          Kommentar

          • Fishface
            • October 2010
            • 385

            #6
            Är det röd dvärgciklid?

            Kommentar

            • Knud Lavard
              • October 2010
              • 63

              #7
              Nej, är rätt säker på att det inte var dvärgciklid och inte Juvelciklid. Hanen är välkanske fem cm och honan tre, men dom är redan på gång att fixa revir och visar lektendenser.

              Kommentar

              • Fishface
                • October 2010
                • 385

                #8
                Ser de ut så här?

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Förmodligen är det nå´n art av Hemichromis (lifalili eller nå´n annan), och de är rätt långt ifrån Apistogramma Både utseendemässigt och beteendemässigt (och kontinentmässigt, så egentligen bör väl den här frågan ligga under mix fiskkategorin). Jag köpte en hane och en hona av rödciklider häromsistens, de lekte efter ett par dagar, och har nu tagit över ett 180-liters helt.

                  Apropå eliotti/maculipinnis, så köpte jag bara två av dem också, och de bildade par rätt snabbt. Men visst, vill man öka chansen att få ett bra par, särskilt om de är små och svåra att könsbestämma, så är det ju att rekommendera att köpa ca 6 till att börja med, liksom med många andra ciklider, men då är det ju bra om man har en affär i närheten som inte har nå´t emot att byta in "begagnade" fiskar. Det har jag, som tur är.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Knud Lavard
                    • October 2010
                    • 63

                    #10
                    Nej, dom är västafrikaner. Ser ut som på länken:http://www.akvarielexikonet.se/artre..._lifalili.html Fast det är inte Juvelciklider, finns väl nån snarlik art.

                    Kommentar

                    • Knud Lavard
                      • October 2010
                      • 63

                      #11
                      Är inte helt hundra på att Eliottin är en hona. Kan ju vara en liten hane också...ja här i Gbg borde det väl inte vara några problem att hitta nån affär som kan byta in second handfiskar.

                      Kommentar

                      • Knud Lavard
                        • October 2010
                        • 63

                        #12
                        Hur blev dom Röda cikliderna när dom lekte? Mina är nu oranga, men har läst att dom skall bli knallröda när dom leker. Kan dom leka redan när dom är ganska små? Mitt par är fem resp 3 cm ungefär. Hanen har iallafall börjat darra och kråma sig. En annan fråga den gula cikliden du har på din profilbild - är det en släkting till Honduran Redpoint? Ser ut som mina fast gul...

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Du har inte köpt maculipinnisarna och rödcikliderna på Trop möjligtvis? Det var där jag köpte mina, och han tar emot fiskar som man inte kan/vill ha kvar längre.

                          Jag startar en tråd under Afrikanska ciklider Knud, där jag bifogar några bilder på rödcikliderna jag köpte på Trop, eftersom den här kategorin är om sydamerikaner, och den här tråden riskerar att bli låst annars

                          Nej, den gula fisken på min avatar är en gul odlingsform av hantelciklid.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • ciklidtok
                            • March 2005
                            • 1466

                            #14
                            Ska du byta in någon, så rekomenderar jag att du byter in Guldsömmen...jag har ett par i 720 liters akvarium, och de är fruktansvärt aggressiva under lek......Risken finns att dina andra får sätta livet till, om/när guldsömmen leker... Det stämmer, som någon här ovan skrev (kommer inte ihåg vem nu) att det rekomenderas att de ska gå i 375 liter....med min egna erfarenhet, skulle nog jag tycka 450 - 500 liter på ett vuxet par...
                            720L SA-/CA. Övriga
                            375L Biotop, skalarer
                            275L Malawi
                            240L Blandat


                            Kommentar

                            • Knud Lavard
                              • October 2010
                              • 63

                              #15
                              Ja mina guldsömmar är rätt små och oansenliga än så länge så dom har inte gjort så mkt väsen av sig. Men antar att dom blir sturska när dom blir större.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...