Passar fjärilsciklider med guppy och crystal red? 140 liters...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guzzzen
    • May 2009
    • 87

    Passar fjärilsciklider med guppy och crystal red? 140 liters...

    Hej,

    Jag har ett 140 liters med 6 neontetror, ett gäng guppys typ 10st, och crystal red räkor (säkert 10st). Funderar på att skaffa ett fjärilsciklid par, har läst om dem och ibland står det att dom blir 6cm, ibland 9cm...vad stämmer? Vill ha den minsta sorten! Är det Mikrogeophagus ramirezi alltså den amerikanska?

    Är de gula och de blå, electric blue samma fisk fast med annan färg? kan man para ihop en gul med en vanlig fjäril t ex? Är det bäst att skaffa 1+1 eller vill en hanne hellre ha 2 honor?
    Hur länge lever dom?

    Passar dessa fiskar ihop med guppys? kommer cikliderna att attackera guppysarna och bita i deras stjärtar? har hört om liknande problem. Akvariet är inrett med större grenar och mycket växter.
    Nuvarande invånare ser ut att trivas väldigt bra och akvariet är väl inkört! Har dock en temp just nu på ca 24C, måste ev. höja den.

    Tacksam för råd och tips!
    (har flera akvarier och skulle kunna ge cikliderna ett eget, men då snackar vi ett litet på kanske 40 liter, känns för litet)
    _________________________
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    #2
    Hej!

    Guppysarna kan jag inte uttala mig om men mina fjärilar åt upp körsbärsräkorna...

    Hälsningar
    Jennifer

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      + att fjärilar är väldigt känsliga. får lätt sjukdommar o kolar vippen. titta gärna på andra dvärgciklider. apistogramma-arterna tex..

      Kommentar

      • guzzzen
        • May 2009
        • 87

        #4
        Jag har blivit så himla förstjust i just dessa ciklider så jag tänkte prova bara med ett par....
        Men åt dom upp fullvuxna räkor menar du? Hur stora blev dina fjärilsciklider jenmad?
        Vilken sort hade du? Mikrogeophagus ramirezi? eller Mikrogeophagus altispinosa?
        _________________________

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          jag har haft båda. dock inte med räkor. men mina vanliga fjärilar blev sjuka en efter o dog. nu har jag bolivianer o de mpr hur bra sopm helst. de blir lite större men är myclet tåligare.

          Kommentar

          • guzzzen
            • May 2009
            • 87

            #6
            vad är egentligen skillnaden mellan dessa två? ser dom likadana ut fast den ena blir 10cm och den andra 7cm nånting?
            Eller vad är skillnaden?
            _________________________

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              de kommer väl från olika ställen om jag inte missminner mig. o sen är de lite olika i storleken. o lite i färgerna. men tokfina
              Bifogade filer

              Kommentar

              • jenmad
                • March 2009
                • 579

                #8
                Ursprungligen postat av guzzzen
                Men åt dom upp fullvuxna räkor menar du? Hur stora blev dina fjärilsciklider jenmad?
                Vilken sort hade du? Mikrogeophagus ramirezi? eller Mikrogeophagus altispinosa?
                Ramirezi. Jag fick den strålande idén att några räkor kunde vara städpatrull i mitt 250-liters-kar, dom överlevde och förökade sig ju tillsammans med platys, kardinaltetror och corydoras... Så jag plockade upp några stora men dåligt färgade räkor och släppte ner dem. Både skalarerna och fjärilarna började omedelbart att gå på jakt när jag släppte ner räkorna, faktiskt riktigt intressant att se. Men jag har inte gjort om det, tycker för mycket om mina räkor! Fjärilarna var inte så stora, jag har nog haft totalt 10-12 stycken men jag har gett upp - precis som andra har påpekat så är de känsliga och dör lätt. Jag har aldrig hittat orsaken, de bara dog.

                Hälsningar
                Jennifer

                Kommentar

                • guzzzen
                  • May 2009
                  • 87

                  #9
                  hur stora var dem i cm? blir Ramirezi över 6cm? Menar du att dina aldrig blev så stora? Hur länge överlevde dom? Är körsbärsräkor lika stora som crystal red? Ok, ja jag har som sagt flera akvarier så jag kan flytta räkorna i så fall... Men vore kul att ha alla tillsammans...

                  Undrar om nån därute haft fjärilsciklider tillsammans med guppy? kan den skada guppy?
                  _________________________

                  Kommentar

                  • jenmad
                    • March 2009
                    • 579

                    #10
                    Ursprungligen postat av guzzzen
                    hur stora var dem i cm? blir Ramirezi över 6cm? Menar du att dina aldrig blev så stora? Hur länge överlevde dom? Är körsbärsräkor lika stora som crystal red? Ok, ja jag har som sagt flera akvarier så jag kan flytta räkorna i så fall... Men vore kul att ha alla tillsammans...
                    Räkorna? 2-2,5 cm? Fjärilscikliderna blev nog aldrig mer än 4-5 cm och jag dem inte mer än några månader, kanske sex månader som mest.

                    Hälsningar
                    Jennifer

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Det är ganska stor skillnad på ramirezi och altispinosa. Mikrogeophagus betyder liten jordätare, och just altispinosa påminner en del om Geophagus, men mest påminner de nog om släktet Biotodoma tycker jag. Och även jag har erfarenheten att altispinosa är tåligare, och lyckas få fram yngel av äggen lättare än ramirezi. I mitt galleri har jag bild på båda arterna, gå gärna in och jämför
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • guzzzen
                        • May 2009
                        • 87

                        #12
                        Min kille var på G och skjutsade mig till akvarie-affären igår kväll och eftersom fjärilarna bara kostade 39kr/st kunde jag så klart inte hålla mig, Det blev ett redan etablerat par, en hona på typ 4cm och hannen lite större.

                        Dom sov brevid varandra och jag satt och såg till att dom "skötte sig" under 1h imorse då jag tände akvariet...men det verkar gå hur bra som helst. Visst är dom nyfikna på räkorna och jagar ynglen lite,
                        men hittills har jag inte sett dem få tag i nåt annat än flingfoder.
                        Alla guppy mår bra, även tetrorna.
                        Cikliderna verkar redan ha hittat en liten plats som honan vaktar, jagar bort nyfikna guppysar. Hon är mer bossig, Hannen är helt lugn.
                        Får se om dom blir mer aggressiva om dom leker...? Dom tycks i alla fall hålla ihop. Inget bråk!

                        hur som helst så verkar allt fungera fint! Inga katastrofer än! Tror att en del nyfödda yngel kan ryka i framtiden, och visst kommer fjärilarna att bli nån cm större, men jag hoppas att det fortsätter så här så att alla kan bo tillsammans;-)
                        Tack för att tips och råd!

                        Till er som har samma funderingar som jag, jag tror att mycket växter, grenar och liknande skyddar de små... ;-)
                        Det har jag!
                        _________________________

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ja, fjäril funkar med guppy och dvärgräkor.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • guzzzen
                            • May 2009
                            • 87

                            #14
                            ja å bättre och bättre går det, nu rör inte cikliderna varken räkor eller andra fiskar (efter ca 24h).
                            Dessutom var det en guppy som lyckades föda utan att bli störd! Ynglena frodas bland flytväxterna,
                            Känns fint att jag vågade....!

                            Hoppas Fjärilarna får egna ungar nån dag! ;-)
                            _________________________

                            Kommentar

                            • Oscar Martinsson
                              • June 2010
                              • 121

                              #15
                              De gååår inte ihop, fjärilarna och crystalred altså
                              // Oscar
                              Ett 100L, ett 20L, ett 6-kantigt 18L och 10L Nano
                              Bilder på karen kan ses på min hemsida: http://martinsso.n.nu under fliken "Mina akvarium"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...