Skalarerna slåss!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    Skalarerna slåss!

    Hej!

    Jag har ett 250 liters-kar med numera två skalarer och de har börjat slåss. Det är gott om rötter och växter och det borde inte vara nåt problem för dem att undvika varann - men det gör de inte. Jag kan inte se att någon av dem är överlägsen utan ibland är det den ena, ibland den andra som tar kontakt. En av dem har bättre färger än den andra. Mest står de och "rycker" mot varann men det som oroar mig är att en av dem verkar försöka komma åt den andras öga...
    Så frågan är: Vad gör jag? Har inget annat kar att flytta någon av dem till så alternativen är: Göra mig av med båda och skaffa några nya. Göra mig av med en och skaffa några nya. Göra mig av med en och inte skaffa några nya. Göra mig av med båda och inte skaffa några nya (men jag älskar skalarer - de var anledningen till att skaffa det här karet!). Låta dem hållas och se vad som händer.

    Hälsningar
    Jennifer
  • Seco

    • November 2008
    • 125

    #2
    Jag är långt ifrån någon expert och hoppas att någon med mer erfarenhet om skalarer än jag svarar, men en tänkbar anledning skulle kanske kunna vara att det bara är två. Med fler skalarer så fördelas agressionerna på fler individer, dom orkar helt enkelt inte att strida så mycket.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Troligtvis är de av samma kön, men kan även vara en hane och hona som inte kommer så bra överens. Om du kan lägga upp några bilder på dem, så kan man ju försöka gissa sig till vad det är. Att låta dem hållas är nog stressande för dem i längden. Det enklaste är nog att byta in båda, och skaffa ett gäng mindre, minst 6 stycken, och låta dem växa upp tillsammans, och hitta en partner i gruppen. Alternativt, om man lyckas gissa vad det är för kön, så kan du byta ut den ena, och skaffa en ny, men det är ju lite mer av en schansning då, dels att få tag i rätt kön, men även om man får tag i rätt är det inte säkert att de kommer överens. Så jag skulle nog som sagt föreslå att du byter in båda, och skaffar ett litet gäng.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      Arbetssätt...