Kombination av amerikanska ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knud Lavard
    • October 2010
    • 63

    Kombination av amerikanska ciklider?

    Har precis blåst liv i mitt gamla akvarieintresse och köpt ett 240 liters. Skall dock inte ha malawi som jag hade förr utan amerikaner. Jag undrar dock hur denna kombination av individer kan funka? 1 par Guldsöm, 1 par Blå zebraciklid, 1 par eldbukar och 1 par Röd ciklid. Alla paren är ju rätt tuffa fiskar, möjligen med undantag av eldbukarna. Klarar dom att hävda sig i detta gäng? Verkar antalet fiskar vara ok i förhållande till storlek på karet? Hur kommer den afrikanska Röda cikliden att funka med amerikanerna? Nåt annat jag bör tänka på? Verkar som att alla gräver en hel del så frågan är vilka växter som funkar bäst?

    Mvh:

    KL
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Med blå zebraciklid antar jag att du menar Cryptoheros siquia (Honduran red point)? Tycker hur som helst att det låter som två par för mycket, med tanke på att alla fyra är territoriella, och guldsömmen blir dessutom ganska stor. Skulle nog bara köra två av de paren. Guldsömmen (Sydamerika) och den röda cikliden (Afrika) har faktiskt mer liknande preferenser vad det gäller vattenvärden, medan de två centralamerikanerna egentligen föredrar högre pH.

    Större, välrotade växter funkar nog bäst, som t.ex svärdsplantor, och Lotus. Man kan lägga mindre stenar runt dem, och försöka att plantera dem en bit ifrån tänkbara lekplatser.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Fishface
      • October 2010
      • 385

      #3
      Jag hör olika från alla så jag kan ej svara utan bara ge dig av min personliga erfarenhet;

      Jag har två Blå Ciklid (Aequidens pulcher) samt fyra Fjärilsciklider (Mikrogeophagus ramirezi), det funkar men Blå Cikliderna jagar Fjärilscikliderna, något reviriska. Jag är lite sugen på att köpa ett par fredliga Ciklider som typ Nyckelhålsciklider och testa om det funkar. Om du ska blanda Ciklider så är det nog bäst att bland fredliga annars kan det bli bråk. Jag ska testa och får returna om det inte funkar, bäst du kollar det med djuraffären så att du inte får problem och inte har ett hem åt dina Ciklider, skulle vara tråkigt samt de kan skada varandra vilket är inte alls kul.

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Ursprungligen postat av Fishface
        Jag hör olika från alla så jag kan ej svara utan bara ge dig av min personliga erfarenhet;

        Jag har två Blå Ciklid (Aequidens pulcher) samt fyra Fjärilsciklider (Mikrogeophagus ramirezi), det funkar men Blå Cikliderna jagar Fjärilscikliderna, något reviriska. Jag är lite sugen på att köpa ett par fredliga Ciklider som typ Nyckelhålsciklider och testa om det funkar. Om du ska blanda Ciklider så är det nog bäst att bland fredliga annars kan det bli bråk. Jag ska testa och får returna om det inte funkar, bäst du kollar det med djuraffären så att du inte får problem och inte har ett hem åt dina Ciklider, skulle vara tråkigt samt de kan skada varandra vilket är inte alls kul.
        Att skaffa Nyckelhål när Blå cikliderna är (som du säger) reviriska av sig skulle nog bara resultera i att Nyckelhålen åker på så mycket spö att de dör av antingen skador eller stress..

        Även under de omständigheter då Blå cikliderna är "reviriska" så finns det en överhängande risk att Nyckelhålen åker på så mycket spö att den skulle riskera att stressas ihjäl om inte annat..
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Fishface
          • October 2010
          • 385

          #5
          Så så så trist nästan som man skulle ha två fredliga Ciklider istället...

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Nyckelhål är tuffare än sitt rykte. Visst, de bör inte hållas med rödciklider, zebraciklider, och större centralamerikaner, men tillsammans med inte alltför stora sydamerikaner kan de funka. För ett antal år se´n hade jag ett nyckelhålspar tillsammans med ungefär jämnstora Geophagus brasiliensis, och nyckelhålen vek sig inte en mm. Samma par norpade dessutom räkbitar mitt framför nosen på en halvmeter lång muräna.

            Min erfarenhet av nyckelhål (så länge de trivs) är att de kan vara ganska framåt, så länge motståndet inte är alltför opassande så låter de sig inte skrämmas så lätt. Just nu har jag ett nyckelhålspar (halvvuxet, ca 8-10 cm) tillsammans med bl.a ett stort palettpar, som har yngel, och trots att jag bara häromdagen flyttade nyckelhålen till det akvariet, så spänner de ut fenorna och gällocken när paletthanen (som är något större) kommer farande. Jag tror inte att nyckelhål och blåciklid är en omöjlig kombination, blåcikliden är ju faktiskt inte heller överdrivet aggressiv. För ett antal år se´n hade jag faktiskt ett halvvuxet blåciklidpar tillsammans med ett fjärilspar (inte världens bästa kombo kanske), och fjärilshanen var som en ilsken liten terrier på blåciklidhanen, som till slut bet ifrån, och se´n lät fjärilshanen honom vara ifred Men att blåcikliderna skulle vara på fjärilarna annars har jag inget minne av, blåciklidens förmodade attack (såg det aldrig, bara att fjärilshanen hade ett litet sår) på fjärilshanen var ju provocerad.

            Nyckelhålscikliden är en av mina favoritciklider, och kan rekommenderas. Och köper man dem som små, tillsammans med lika stora blåciklider, så funkar det nog, om man inreder bra, och har en del växter. Om man har ett etablerat par, t.ex blåciklider, så kan man möblera om lite, innan man släpper i ett annat par, då blir miljön ny för båda paren.

            Alltså, nyckelhål funkar tillsammans med andra inte alltför aggressiva arter, och själv ser jag inte blåcikliden som särskilt aggressiv.
            Senast redigerad av Shepard; 01 November 2010, 11:36.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Fishface
              • October 2010
              • 385

              #7
              Djuraffären har Eldbuk, Nyckelhål, Guldsöm och Blå Ciklider i samma kar...och hon har öppet köp

              Kommentar

              • Knud Lavard
                • October 2010
                • 63

                #8
                Minns inte om det var Cryptoheros siquia, men akvariehandlaren sa att den var relativt ovanlig. Den finns dock med i en av mina böcker så jag får kolla upp det! Ja man kanske skulle droppa centralamerikanerna...I mitt malawikar hade jag även ett gäng riktigt stora silverhajar ca 25 cm). Undrar om det skulle funka i detta sammanhang? Dom är väldigt läckra i formen men har en tendens att bli helt galna när man grejar i akvariet. Hände flera gånger att dom hoppade ut. Tips på nån effektiv algätare/mal som jag kan plocka i när algerna börjar komma?

                Kommentar

                • Knud Lavard
                  • October 2010
                  • 63

                  #9
                  Ja dom blåa cikliderna är vacka men akvariehandlaren hade inga av den sorten. Har haft fjärilar men det hände inte så mycket kring dom. Lyckades t.ex. aldrig få dom att leka.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ser de "blå zebracikliderna" du nämnde ut så här? Att börja med ett gäng små nyckelhål, och ett gäng små blåciklider kunde funka annars.
                    Bifogade filer
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Knud Lavard
                      • October 2010
                      • 63

                      #11
                      Mycket lik, men hittade en firre som heter Amatitlania siquia som det möjligen skulle kunna vara.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ja, det är samma fisk, Amatitlania är väl ett nytt namn Vad det nu var för fel på Cryptoheros. Tror även den vanliga zebran heter Amatitlania numer.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Knud Lavard
                          • October 2010
                          • 63

                          #13
                          Ok, men då är nog problemet löst. Tackar för info!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...