Liter per Scalare ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Misantrop
    • January 2010
    • 151

    Liter per Scalare ?

    Hej!

    Hur många liter rekommenderas per vuxen scalare ?

    MVH
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vad menar du?
    Det viktigast för skalarer är att de är revirhävdande och att varje hane då egentligen behöver ca. 60 cm och att de behöver höga akvarier (minst 45 cm) för att fenorna skall kunna växa ut
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      tja, om det är enbart för odling, dvs 2 scalarer, lite grus på botten, en svärdsplanta, så
      klarar man sig med en kub på 125 liter, men då skall de flyttas efter leken till ett större kar.

      skulle tippa att det blir ite helt enkelt att hitta ett kar med lämpliga mått som är under 2-225 liter
      för ett par, därmed så kan man dock inte dela detta på två och i längden hålla en scalar i 100 liter

      detta gäller den vanlige scalaren

      altum ska ha ännu mer vatten

      spetsosen klarar sig med något mindre




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Misantrop
        • January 2010
        • 151

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Vad menar du?
        Det viktigast för skalarer är att de är revirhävdande och att varje hane då egentligen behöver ca. 60 cm och att de behöver höga akvarier (minst 45 cm) för att fenorna skall kunna växa ut
        Tänkte på hur stort akvarium de behöver, för 2 st fullvuxna scalarer

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Tja, höjden är som sagt det viktigaste. Jag har ett par i en 120-liters kub, som väl är ca 60 cm hög. Ett annat par jag hade i den tidigare lyckades föda upp en liten kull.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Misantrop
            • January 2010
            • 151

            #6
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Tja, höjden är som sagt det viktigaste. Jag har ett par i en 120-liters kub, som väl är ca 60 cm hög. Ett annat par jag hade i den tidigare lyckades föda upp en liten kull.
            Funkar det att ha 2 st fullvuxna i ett 50 Liters ?

            MVH

            Kommentar

            • marcus85
              • September 2010
              • 55

              #7
              absolut inte.. är dem nu fullvuxna så borde du redan se att det inte går då dem nästan är lika höga som ditt 50l kar.. enligt mig behöver du ett kar på minst 200l till dem

              Kommentar

              • Dexter
                • December 2009
                • 984

                #8
                Ursprungligen postat av Misantrop
                Funkar det att ha 2 st fullvuxna i ett 50 Liters ?

                MVH

                Nej! Inte kan väl ditt 50-literskar vara minst 45 cm högt? (Viktigt för Scalarer.) Och skulle det vara det så kan de ju knappt ha någon som helst simyta på längden...De är trots allt rätt stora fiskar.
                /Dexter

                75 liter mix, 220 liter mix

                Kommentar

                Arbetssätt...