Vilka dvärgciklider rekommenderar ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • callisto79
    • August 2010
    • 27

    Vilka dvärgciklider rekommenderar ni?

    Har kommit över ett 540liters akvarium som jag ska starta upp så fort sambon får "tummen ur" och bygger en bänk till det.

    Har i princip betsämt mig(oss, sambon tror att han är med och bestämmer ) för att ha dvärgciklider(SA) i det, men vet inte vilka sorter jag ska satsa på. Har läst och kollat runt en massa men det finns ju ett gäng att välja på..

    Funderingen var att ha några olika hanar med 3-4 honor till varje, skulle det gå? Håller de sig till sin egen sort om de skulle få för sig att leka, eller är det vanligt att de "blandar" sig? Är det nåt man bör undvika i så fall?

    Vilka rekommenderar ni som har erfarenhet av dessa vackra fiskar? och vilka andra fiskar kan de tänkas trivas tillsammans med?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Ursprungligen postat av callisto79
    Har kommit över ett 540liters akvarium som jag ska starta upp så fort sambon får "tummen ur" och bygger en bänk till det.

    Har i princip betsämt mig(oss, sambon tror att han är med och bestämmer ) för att ha dvärgciklider(SA) i det, men vet inte vilka sorter jag ska satsa på. Har läst och kollat runt en massa men det finns ju ett gäng att välja på..

    Funderingen var att ha några olika hanar med 3-4 honor till varje, skulle det gå? Håller de sig till sin egen sort om de skulle få för sig att leka, eller är det vanligt att de "blandar" sig? Är det nåt man bör undvika i så fall?

    Vilka rekommenderar ni som har erfarenhet av dessa vackra fiskar? och vilka andra fiskar kan de tänkas trivas tillsammans med?



    ooooo.....540 liter.....!!!

    Jag ser det framför mig.

    SA-tema.....med en bra / snygg bakgrund....

    Blommor = några jättevallisar vid sidorna, någon crypto framför vallisarna, samt 2 feta svärdsplantor bredvid dom.

    Rötter = antingen massor med små rötter i mitten som blir en hög, eller en fet stor i mitten, gärna med massor av små grenar som spretar lite

    Botten = antingen fin sjösten 2mm eller ännu hellre rådasand

    Fiskar............

    Scalarer i mitten, gärna Peruaner isf

    På botten vill vi bara ha 1 dvärgart, 5-7 st Bolivianer isf

    De går bra med ett gäng, 6-8 st corysar, kanske pandan ?

    Ett par malar skulle sitta fint, en eller två små grottor skulle de vilja ha.



    *avis redan*




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Fishface
      • October 2010
      • 385

      #3
      Jag tycker om; Mikrogeophagus altispinosus som Kensa nämnde, samt Apistogramma hongsloi

      Kommentar

      • callisto79
        • August 2010
        • 27

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa
        ooooo.....540 liter.....!!!

        Jag ser det framför mig.

        SA-tema.....med en bra / snygg bakgrund....

        Blommor = några jättevallisar vid sidorna, någon crypto framför vallisarna, samt 2 feta svärdsplantor bredvid dom.

        Rötter = antingen massor med små rötter i mitten som blir en hög, eller en fet stor i mitten, gärna med massor av små grenar som spretar lite

        Botten = antingen fin sjösten 2mm eller ännu hellre rådasand

        Fiskar............

        Scalarer i mitten, gärna Peruaner isf

        På botten vill vi bara ha 1 dvärgart, 5-7 st Bolivianer isf

        De går bra med ett gäng, 6-8 st corysar, kanske pandan ?

        Ett par malar skulle sitta fint, en eller två små grottor skulle de vilja ha.



        *avis redan*




        .
        Jo, jag längtar till att jag får igång det

        På botten kommer det bli nån slags finare sand, vet inte vilken än. Har byggmax fogsand i mitt 160liters(som ska avvecklas) nu, vet inte om jag ska köra på den eller nån annan. Och självklart ska jag ha rötter och grottor, hur det blir beror lite på utbudet här uppe i norrbotten

        Panda pansarmalar har sambon ett gäng i sitt akvarium och de ska få flytta över till det nya+ att vi ska köpa några till så vi har kanske 10(?) st. (sambon hoppas på pandayngel)

        Scalarer är jag tveksam till, tycker det är lite.. ehm... tråkiga.. *duckar undan alla scalarfantaster*. Men ska spana lite till


        Det blir ju jobbigt när det finns så mycket fina firrar, som tur är har jag ett tag på mig att fundera mera

        Kommentar

        Arbetssätt...