Zebraciklider söker snabbt råd.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uffelpuff
    • February 2010
    • 95

    Zebraciklider söker snabbt råd.

    fick hem 10 Zebraciklider igår och idag när ja tittade i akvariet så verkar en ha blivit utstött. fenorna är typ sönderbitna och färgerna på den är jätte bleka jämfört med dom andra.

    tillägga att han verkar lite mindre än dom andra i akvariet. (tror det är en hane iaf. inte säker då han är nästan genomskinlig så blek är den.)

    Har ett litet 75l akvarie som står tomt tycker ni jag ska flytta över honom i det istället tills han återhemtat sig eller tror ni han klarar sig ändå?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Om man har så många tillsammans så kommer nog åtminstone ett par stycken att bli utstötta, om inte akvariet är stort. Räcker ju med ett eller två par.

    Ja, du kan sätta den i 75-litersakvariet så länge, så den får lite lugn och ro.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Uffelpuff
      • February 2010
      • 95

      #3
      jo får se hur ja gör... kom på att jag inte har nått grus kvar... så han får klara sig tills imorgon så jag kan köpa en säck iaf. sen får ha det för sig själv ett tag. såg förut att han börjat äta lite igen iaf.

      ang antalet:
      var tvungen att beställa minst 10st av dom för att leverantören skulle skicka några fiskar alls...
      skulle vara 5 st par trodde han i djuraffären såg ut som 5 honor 5 hanar sa han och kan nog stämma.

      tänkte låta det lilla 75l akvariet gå som yngel akvarie sen om dom börjar yngla av sig.


      har en 220l tank att ha dom i såg att det stod 250l minst i fiskarkivet men tyckte att 220l var nära nog. undrar dock om det måttet är per fisk, par, stim eller vad det är.

      Passar även på att fråga

      Har inga andra fiskar i det än men jagar lite större L-mal för att få lite städjobb på botten gjort.
      dock vägrar lokala butiken ta hem mal sorter som blir större än ca20cm...

      och vet inte om de räcker för att dom inte ska bli käkade av zebrorna men tyckte personligen det lät lite på gränsen vill nog ha några som kan bli typ 30-40cm iaf.
      Senast redigerad av Uffelpuff; 09 January 2011, 18:32.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Många butiker tar emot överblivna fiskar, om man t.ex fått ett eller flera par. En vuxen Ancistrus lär inte ha några problem att stå emot zebror.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Uffelpuff
          • February 2010
          • 95

          #5
          ok så att dom är lika stora ska inte göra nått vet inte riktigt hur aggresiva zebrorna är så... första gången jag har ciklider. och har hört att dom ska vara jäkligt aggresiva.

          men kan ju alltid slänga över min sura mört harry...

          40+cm, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1004&SOK=1 lär inte bli nått problem mer än att han kommer riva ner allt som finns i det... å han e aggressiv jagar allt som rör sig när de e matdax så de smäller i glasrutorna.

          så vill hälst ha nått mindre... typ max 40cm som absolut störst... men gillar att de e lite size på fiskarna i akvariet så vill ha lite större malar i det ca 30cm iaf men säger du att ca 20cm går bra så kan jag tänka mig det också.

          Kommentar

          Arbetssätt...