Scalare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ingo57
    • October 2010
    • 9

    Scalare

    Hallå!

    Har 2 st scalarer vet inte om det är olika kön men idag såg jag att scalarerna liksom pussades på varandras hakor och då mina aldrig gjort det innan som jag sett så undrar jag om det kan vara nån parningslek. Det ser nästan ut som om dom attackerar varandra ibland. Dom har hållit på så här i ett par timmar. Såg nu även att dom bet varandra i munnen.
    Eller kan det vara 2 hanar som bråkar bara.
    Tacksam för svar.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen hit!

    det kan absolut vara lek på gång. många ciklider gör såhär i lek-samanhang.

    antagligen för att testa varann så att det inte är nån klen jävel de parar sig med :P bra gener vill man ju ha vet du :P

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Just när det gäller scalarer, så är beteendet när de liksom puttar varandra bakåt genom att nafsa varandra på hakan, ofta ihop med ryckande kroppsrörelser, nog oftast ett beteende mellan två rivaler (två honor, två hanar, eller en hane och en hona ur två olika par), som tycker att den andra har kommit lite för nära. Så kallade jaw locks, då de verkligen biter sig fast förekommer bland en del ciklidarter, mellan rivaler, men förmodligen även mellan partners som testar varandras styrka.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Ingo57
        • October 2010
        • 9

        #4
        Har sett det där jaw locks då de biter varandra och håller fast några gånger idag. Har även sett att den ena har ryckiga kroppsrörelser. Så får se vad som händer. Hoppas att dom bara testar varandra då.
        Tack för svaren

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Just det där att står nos mot nos och rycker, och försöker putta varandra bakåt, är ett tecken på att de inte är särskilt förtjusta i varandra
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • anderssontom
            • January 2009
            • 54

            #6
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Just det där att står nos mot nos och rycker, och försöker putta varandra bakåt, är ett tecken på att de inte är särskilt förtjusta i varandra
            så gör mina innan lek

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av anderssontom
              så gör mina innan lek
              Håller de sams efter leken då, lyckas de få fram yngel?
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Dexter
                • December 2009
                • 984

                #8
                Tycker det låter som att dina Scalarer bråkar. Har två lekpar här och känner inte alls igen beteendet ifrån dem. Har du möjlighet att ta bilder på Scalarerna? Det är många som är jätteduktiga här på forumet och kan hjälpa dig med vilket kön det är på dem.
                Senast redigerad av Dexter; 23 October 2010, 15:24.
                /Dexter

                75 liter mix, 220 liter mix

                Kommentar

                • anderssontom
                  • January 2009
                  • 54

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke_A
                  Håller de sams efter leken då, lyckas de få fram yngel?
                  Inga yngel än, men de har gått i sällskapskar fram till nu, sprattlare en gång.

                  // Tom

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Om de står nos mot nos och försöker mota bort varandra, och rycker med kroppen, så är det nog inget särskilt harmoniskt par. För ca 10 år se´n hade jag ett par som kom överens bra, och fick frisimmande yngel. När honan dog köpte jag en ny, och de struntade i varandra ett tag, när de lekte så gav sig honan på hanen (han såg inte särskilt vacker ut efteråt) precis innan ynglen skulle bli frisimmande, och ynglen försvann. Att de leker är ingen garanti för att det är ett bra par, verkar det som.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • anderssontom
                      • January 2009
                      • 54

                      #11
                      Ursprungligen postat av Micke_A
                      Om de står nos mot nos och försöker mota bort varandra, och rycker med kroppen, så är det nog inget särskilt harmoniskt par. För ca 10 år se´n hade jag ett par som kom överens bra, och fick frisimmande yngel. När honan dog köpte jag en ny, och de struntade i varandra ett tag, när de lekte så gav sig honan på hanen (han såg inte särskilt vacker ut efteråt) precis innan ynglen skulle bli frisimmande, och ynglen försvann. Att de leker är ingen garanti för att det är ett bra par, verkar det som.
                      Kan nog stämma bra det, men mina skadar inte varann. De har inte fått växa upp i en grupp utan jag köpte två stycken, så de har väl inte haft något val att bli ett par.

                      // Tom

                      Kommentar

                      • Ingo57
                        • October 2010
                        • 9

                        #12
                        Dom håller fortfarande på att "kaxa" upp sig mpt varandra. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra? Ska jag fortsätta låta dom hålla på eller? Jag ser ännu inga skador på dom. När dom inte attackerar varandra så håller dom sig till varsinn sida av akvariet och jag tycker att jag kan se deras "könsorgan" och tycker att det ser ut som en hane och en hona.
                        Har tyvärr ingen bra kamera så bilderna blir inte bra.
                        Tack för all svar!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...