Marmor scalare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Misantrop
    • January 2010
    • 151

    Marmor scalare

    Kan Marmor scalarer leka med "vanliga" scalarer ?

    MVH
  • marcus85
    • September 2010
    • 55

    #2
    det ska inte vara några problem då det finns väldigt många olika scalarer beroende på färg, och detta har många av dem fått pga att man parar olika sorter

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Alla färgvarianter kan korsa sej med varandra

      Men Scalarena har en egenhet....två svarta kan inte få livsdugliga yngel. De har en sk. dödsgen...men en svart kan få yngel med vilken annan färg som helst, och det blir livsdugliga yngel...
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • Misantrop
        • January 2010
        • 151

        #4
        Ursprungligen postat av ciklidtok
        Alla färgvarianter kan korsa sej med varandra

        Men Scalarena har en egenhet....två svarta kan inte få livsdugliga yngel. De har en sk. dödsgen...men en svart kan få yngel med vilken annan färg som helst, och det blir livsdugliga yngel...
        Okey, tack . Hur ser man lättast om det är en hona eller hane ?

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Alla framodlade färgvarianter är Pterophyllum scalare, och kan få yngel med varandra, och den randiga vildformen. Och eftersom de är samma art så blir det ju inga korsningar egentligen.

          På många halvvuxna och vuxna individer kan man ana könen, hanar är större än honor, har längre fenor, och ofta kraftigare panna än honor i samma ålder.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Misantrop
            • January 2010
            • 151

            #6
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Alla framodlade färgvarianter är Pterophyllum scalare, och kan få yngel med varandra, och den randiga vildformen. Och eftersom de är samma art så blir det ju inga korsningar egentligen.

            På många halvvuxna och vuxna individer kan man ana könen, hanar är större än honor, har längre fenor, och ofta kraftigare panna än honor i samma ålder.
            Så altum scalarer är endast en färgvariant ?

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Nej, altumscalaren är en annan art, Pterophyllum altum, av den finns inga framodlade varianter, då den har odlats endast ett par gånger, vad jag vet. Den är mycket svårare att få lek på än Pterophyllum scalare, som är den vanliga scalaren.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                det finns tre olika "scalarer"

                Pt.altum , som i mångas mening är den ståtligaste. o Micke sa så är det oerhört svår att odla ( om det ens har lyckats är diskutabelt) därför är de altid vildfångade.

                Pt. scalare, som är den vanligaste varianten för oss akvarister o finns i massor av odlade färger. kan vara svårt att få de att fatta hur man tar hand om sina yngel då många är sönderavlade.

                Pt.Leopoldi, som oxå kallas för spetsnos eller dvärgscalare

                Kommentar

                Arbetssätt...