Scalare odling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Misantrop
    • January 2010
    • 151

    Scalare odling

    Hej !
    Någon som har erfarenhet av scalare odling? Vad är viktigt att tänka på osv. ?

    MVH
  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    #2
    Viktigaste är väl att du får tag i en hane och en hona...resten sköter de själva.

    Dock om du vill försöka dig på att odla dessa fina fiskar så rekomenderar jag dig att få tag i fiskar som är uppföda av sina föräldrar för att annars så lär det ta ett tag innan de fattar vad de ska göra.

    Har själv ett par som nu har lekt 4 gånger och alla dessa gånger har de börjat äta upp rommen efter att den är lagd.


    Deras lek triggas genom ett VB med kallt vatten, men se till att du matar deom ordentligt.



    Men som sagt det svårar med att odla dessa fiskar är att få dem fatta vad de ska göra, vilket tar sin lilla tid.

    Lycka till !
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      det jobbigaste är maten til ynglen, de kräver mat ofta, helst flera ggr / dag, och om man skall ha
      ett vettigt utfall, så är det levandefoder, ex nykläckt artemia som gäller, skalade artemiaägg funkar oxå,
      men ger inte lika bra resultat,,,,iaf inte hos mig.


      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      Arbetssätt...