Aequidens pulcher

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fishface
    • October 2010
    • 385

    Aequidens pulcher

    Hejsan,

    När dessa är unga, finns det på något sätt jag kan skilja hona från hane?

    Tackar på förhand!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    saxat från art beskrivningen:
    Könen är svåra att skilja åt men hanarna är oftast något större, samt har mer utdragna rygg- och analfenor.

    Kommentar

    • Fishface
      • October 2010
      • 385

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      Den såg jag men när man påpekar det till en djuraffär så får man inte positiva svar
      Jag har påpekat att jag vill ha en hona/hane men de säger att just den Cikliden är svår att bedömma när de är unga.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        nästan alla ciklider som har samma färgtteckning både hona o hane är i regel nästan alltid svåra att se. men titta på rygg o analfenan. om det finns nån som har mer utsträckt o spetsiga fenor så är det nog en hane. ta han då o sen en mindre så får du hoppas att det är hona hane. kolla med dom om du kan komma in o byta en sen om det visar sig vara två av samma kön. det brukar inte vara några problem. är inte hos mig iaf .

        Kommentar

        • Fishface
          • October 2010
          • 385

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          nästan alla ciklider som har samma färgtteckning både hona o hane är i regel nästan alltid svåra att se. men titta på rygg o analfenan. om det finns nån som har mer utsträckt o spetsiga fenor så är det nog en hane. ta han då o sen en mindre så får du hoppas att det är hona hane. kolla med dom om du kan komma in o byta en sen om det visar sig vara två av samma kön. det brukar inte vara några problem. är inte hos mig iaf .
          Tackar hannesc!

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            NP vettu

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Är det ungfiskar brukar det vara bättre med 4-6 st. Dels är chansen större att få både honor och hanar, dels är hane+hona inte nödvändigtvis ett par - precis som hos människor. Alla funkar inte ihop. Dessutom är det mycket svårare att komplettera efteråt, speciellt med lite ovanligare arter. Två lite mindre och två lite större kan vara ett tips om dom ser helt lika ut i övrigt.

              Kommentar

              • Fishface
                • October 2010
                • 385

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                Är det ungfiskar brukar det vara bättre med 4-6 st. Dels är chansen större att få både honor och hanar, dels är hane+hona inte nödvändigtvis ett par - precis som hos människor. Alla funkar inte ihop. Dessutom är det mycket svårare att komplettera efteråt, speciellt med lite ovanligare arter. Två lite mindre och två lite större kan vara ett tips om dom ser helt lika ut i övrigt.
                Jag har hittat min djuraffär så jag ska beställa från henne innan helgen och skall påpeka när hon beställer från sin grossist, går det inte får det bli 3-4

                Kommentar

                Arbetssätt...