Sajica, sällskap och utfodring av yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    Sajica, sällskap och utfodring av yngel?

    Har lite enkla frågor angående Sajicacikliden. Skall dra igång ett av mina kar som stått på "stand by" ett tag här nu. Karet är ett hörnakvarium på ca 180L. Som vanligt står man i valet å kvalet om vad man skall ha i det.
    Tankarna går fram å tillbaka över olika arter å fiskuppsättningar... Hur som helst jag funderar bla på Sajicacikliden. Det är ju en ganska vanlig art i handeln och en lättodlad fisk så jag hoppas jag kan få lite svar på mina frågor.

    Sällskap i till dem i mitt kar får bli nån annan ciklid ev. skalarer då bottenytan är relativt begränsad i ett hörnakvarium av den här volymen. Skulle det funka tro, nån som har erfarenhet av detta? Har förstått att Sajican är mkt fredligare än "andra zebror" så jag tänker att skalarer säkert skulle funka i synnerhet så de inte direkt skulle konkurrera om revir då skalarer ju gärna håller sig lite högre upp i vattenpelaren.

    Den andra frågan rör odling av dessa fiskar. Tar ynglen torrfoder (smulat flingfoder eller annat torrfoder) eller skalade artemiaägg direkt när de blivit frisimmande? (vissa arter gör ju det med många gör det inte, verkar bero på lite va varje... såsom huruvida föräldrarna är VF eller odlade i många generationer, vilken art det rör sig om etc.) (tex. så gör ju den vanliga sebrans och hondurian redpoints yngel det).

    Tacksam för svar, MVH Peter.
    Fish for Life!!!
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Ynglen tar torrfoder så det ska nog inte vara några problem.
    Om du har dem med scalare ska du nog inte räkna med att scalarerna leker då de kommer att vara lite stressade av de något aggressiva sajicorna. Annars är ju eldbukar ett alternativt sällskap.
    Checking out...

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Nä skalarerna behöver inte leka, då jag ändå inte hade tänkt försöka dra upp några yngel av skalare. Jodå thorichtysar och "cryptoherosar" brukar ju gå bra ihop men jag misstänker att bottenytan är lite i minsta laget för två arter/par. Skull iofs kunna inreda på det klassiska "en stor barriär i mitten som reviravdelare-stylen" men det skall ju gärna bli snyggt å så...
      Aja jag får se hur jag gör med allt...
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Haha vad gött att vi diskuterar detta på två forum DRE!
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        Arbetssätt...