Köpa Discus is Uppland?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bass
    • October 2010
    • 379

    Köpa Discus is Uppland?

    Hej!
    Ja... är helt biten, längtar efter att få köra igång nu!
    Hela familjen har bestämt att vi vill försöka med discus och göra allt för att dom ska få det bra i sitt nya hem =)

    Jag har i princip bestämt mig för att köpa från Akvariehobby i Uppsala (jäklar va kunniga och trevliga) men samtidigt ligger dom på ca 500kr styck där.
    Ville bara kolla lite om någon har tips på var man också ska kolla i Uppland (har inget emot att köra lite) för att hitta fina exemplar till bättre pris? Eller är jag bara dumsnål nu =)

    Samtidigt kan jag kanske höra om någon har en länk där man kan se alla olika varianter och kanske bestämma sig för vilka man helst vill ha.
    Tänkt mig 8st runt 3-6 månaders.

    Mvh Bass
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Vill du ha bra vanlig diskus som de flesta butiker kan ta hem så gäller denna länken. http://www.diskuszucht-stendker.de/
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • Bass
      • October 2010
      • 379

      #3
      Ojojoj.. är helt kär!
      Dessa två är fantastiska, Kobalt och Solid Fire Red!
      Brukar det vara att vissa av dessa är betydligt dyrare än andra när man ber butiken ta hem fisken?

      Mvh Bass

      Kommentar

      • lofstrog
        • November 2009
        • 989

        #4
        Finns en annons på blocket om dessa i Nortälje:



        Såg inte så duma ut på bilden i varje fall.

        //Roger
        Discus for life

        Kommentar

        • Bass
          • October 2010
          • 379

          #5
          Hej!
          De fiskarna är sålda redan.

          Om man ber en butik ta hem från Stendker, är det någon av Kobalt, Pigeon Blood Red, Solid Fire Red som är dyrare än "vanligt".
          Eller håller fiskarna liknande priser?

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #6
            Solid red fire är dyrare för de urvalsplockas de andra har likvärdiga priser.
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • Bass
              • October 2010
              • 379

              #7
              Tjenare! Tack!
              Hmm.. ok då blir det kanske Kobalt/Blue Diamond och Pigeon Blood Red.

              Hade alltid tänkt mig Blue Diamond först, men de jag sett "live" är inte så blåa utan mer grå på kroppen. Är Kobalt blåare i färgen än BD rent generellt?


              Har startat en annan tråd på annat forum men kan ju ställa frågan här också.
              Jag tänkt ha ett gäng malar i karet också för att hjälpa till att hålla rent från alger och även den mat Diskusarna ska få (oxhjärta).
              Har tittat på dessa: L-183, L177, LDA33, L260 eller liknande.
              Är det någon av dessa eller liknande malar som håller rent men samtidigt låter bli växterna?

              Extremt tacksam för hjälpen!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                L183 vill ha lågt pH som kan vara svårt att hålla i karet, så den kan du troligen skippa.
                L177 bör bara äta grönfoder, så med oxhjärta i burken kommer den att få problem.
                LDA33 blir 25 cm och kanske lite väl stor?
                L260 snygg men kan vara lite svårare att ha.

                En trevlig mal är annars L-075 som skulle kunna passa kanske, lite beroende på vilka parametrar du ska ha i karet...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Bass
                  • October 2010
                  • 379

                  #9
                  Tjenare Anders!
                  L-075 va ju hur fin som helst! Försökte googla den och hittar info om att den oftast låter bli växter. Bra! Även att den kräver god vattenkvalitet, vilket jag verkligen tänkt försöka hålla för diskusarna.
                  Vilka parametrar tänker du på? Eller vad ska man tänka på för att få den att trivas i mitt diskuskar?

                  Kommentar

                  • Lilla Damen
                    • February 2008
                    • 2649

                    #10
                    Två som passar bra med diskus och inte är allt för ljusskygga (eller jättestora) är - som Ansjo sa - L260 och L270. Den sistnämnda kallas choklad zebra... och är min favorit mal.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bass
                      Tjenare Anders!
                      L-075 va ju hur fin som helst! Försökte googla den och hittar info om att den oftast låter bli växter. Bra! Även att den kräver god vattenkvalitet, vilket jag verkligen tänkt försöka hålla för diskusarna.
                      Vilka parametrar tänker du på? Eller vad ska man tänka på för att få den att trivas i mitt diskuskar?
                      Den kommer säkerligen att trivas i ditt kar, vad jag menade är hur du ska köra ditt kar när det är mindre diskus du tänkt dig. Ofta har man då ganska varmt +30 grader, mata ofta med tungt foder såsom oxhjärta och då är det inte så många malar som pallar med någon längre tid.
                      Gibbi och Plecon är iofs två som funkar, men de blir stora och buffliga och inget som jag skulle välja.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...