Kan jag ha Sajica i mitt kar (230L)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mklauser
    • December 2009
    • 86

    Kan jag ha Sajica i mitt kar (230L)?

    Är lite sugen på Sajica-ciklider, men hur många behöver man köpa och kan jag ha dem överhuvudtaget?
    I karet går det:
    3 Scalare
    2 Ancistrus
    3 Praktbotior
    1 black ghost
    4 Fjärilsciklider

    Dessa ska säljas innan jag köper Sajica:
    3 Marmorgurami
    1 Dalmatinermolly

    Blir det för mycket i mitt akvarium (230L) med några Cryptoheros sajica också?
    25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
    230L SA + CA - DIY bakgrund
  • Fishface
    • October 2010
    • 385

    #2
    Med de som är på listan "I karet går det" så har du ungefär 200 liter fisk om man följer tumregeln 1cm/liter och då räknade jag inte på Praktbotias vuxen storlek på 30cm utan det sägs att i akvarium blir de max 15cm...samt praktbotia ska ha ett 250L kar.

    Black Ghost skall egentligen ha ett 550L kar...och när den växer till sig kan den äta upp dina fjärilsciklider, åtminstone det är vad jag läst att den kan göra med mindre fisk...

    Cryptoheros sajica blir 12cm fullvuxna så räkna på det.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      tycker du har lite mycket fisk redan nu. 1cm fisk per liter är en dålig tumregel. Black ghost ska du inte ha i ett sånt litet kar.

      så jag skulle inte köpa sajica.

      Kommentar

      • mklauser
        • December 2009
        • 86

        #4
        Okej, tack för svaren.
        Jag är helt medveten om att Black ghosten kommer behöva ett större akvarium om ett tag, jag får ta den smällen när den kommer. Den är ca: 15cm nu, så den kan nog vara kvar ett tag till.
        Funderar dock på att sälja mina praktbotior också. Dels för att de är fel biotop (jag vet att Sajica är CA, men det är iallafall från samma sida jorden), och sen blir de också för stora för karet.
        Men om jag säljer Praktbotiorna också så borde det väl finnas plats för ett par med Sajicacikilider?

        Jag vill veta er åsikt och inte bara liter per cm fisk då det inte alltid stämmer så bra (har jag läst iallafall)!
        25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
        230L SA + CA - DIY bakgrund

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Om du gör dig av med fjärilarna (lite för små och ömtåliga, även om de har attityd), praktbotiorna och black ghosten, så funkar det nog med ett sajicapar.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • mklauser
            • December 2009
            • 86

            #6
            Hmm, tål att tänkas på. Gillar mina fjärilar, och ghosten är lite som en hund!

            Skulle fjärilarna stressas ihjäl eller bli sönderbitna av Sajicorna?
            25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
            230L SA + CA - DIY bakgrund

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Jag hade fjärilar tillsammans med ett halvvuxet blåciklidpar för ca 10 år se´n, och den fjärilshanen insåg inte riktigt att blåciklidhanen var dubbelt så stor, för han bråkade med blåcikliden ett tag, men har för mig att han slutade när han fick ett sår i sidan, förmodligen fick blåcikliden nog, och bet tillbaka. Så även om fjärilar vill stå upp mot större ciklider, så går det nog ofta inte så bra, särskilt när sajicorna leker blir det nog tufft för fjärilarna. Men inte så att de kommer att bli sönderslitna...
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • mklauser
                • December 2009
                • 86

                #8
                Så man skulle kunna chansa och se hur det går med fjärilarna kvar?
                I så fall blir det:
                3 scalare
                2 ancistrus
                4 Fjärilar
                2 Sajica
                1 Black ghost

                Förutsatt att jag säljer praktbotiorna... Ghosten vill jag gärna ha kvar tills den måste flytta av storleksskäl.
                25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
                230L SA + CA - DIY bakgrund

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Skall du nu envisas med att ha Fjärilarna kvar, så skulle jag vilja att du tar bort åtminstone det ena paret så att du kan ge sajicorna ena halvan när de ska leka..
                  Annars kommer det paret som bor på sajicornas (sida/halva) att bli sönderslitna och brutalt mördade..

                  Dina sajicor kommer även jaga iväg alla andra fiskar från sin (sida/halva) när ynglen blir frisimmande..

                  Det finns även en risk att din black chost och sajicorna hamnar i storslagsmål om de bestämmer sig för att ta hans grotta som lekplats..
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • mklauser
                    • December 2009
                    • 86

                    #10
                    Haha, jag är kanske lite envis.
                    Men du vet väl säkert hur det är, man vill ha nya saker hela tiden, men vill inte göra sig av med något.
                    Men det får inte bli på bekostnad av att fiskarna ska må dåligt!
                    Kommer nog vänta med Sajicor ett tag tills jag vet hur det utvecklar sig med fiskförsäljning och sådant.
                    Vill inte sälja fjärilarna nu när man bara haft dem i några veckor!
                    Man får väl helt enkelt ha lite av det där viktiga tålamodet...
                    25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
                    230L SA + CA - DIY bakgrund

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      köp ett till kar då. så har du lösningen på alla problem. så jag brukar göra :P

                      Kommentar

                      • mklauser
                        • December 2009
                        • 86

                        #12
                        Haha, ja det skulle ju lösa just det problemet, hade nog inte varit så populärt här hemma dock. Har inte riktigt plats till ett till heller...
                        Eller ja, plats har man väl alltid, men ni vet...
                        25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
                        230L SA + CA - DIY bakgrund

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          haha a jag förstår vad du menar

                          Kommentar

                          Arbetssätt...