Mat till Påfåglar/Oscar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hellsson
    • January 2010
    • 840

    Mat till Påfåglar/Oscar?

    Hej!
    Nyligen skaffade vi 2st påfåglar till vårat 720 kar.
    De är i princip fullvuxna, men kan växa några cm till.

    Vi vet inte riktigt hur ofta vi ska mata dem?
    De vi köpte dom av matade ca varannan, var tredje dag och då slängde han i ett gäng räker osv.

    Det känns lite sällan till så stora fiskar. Vad rekommenderar ni som har/haft påfågelciklider?
    De ser ju hungriga ut jämt
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Kan ni skicka en bild på dem?
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Hellsson
      • January 2010
      • 840

      #3
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0575a.jpg
Visningar: 2
Storlek: 191,5 KB
ID: 2127955 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0869a.jpg
Visningar: 2
Storlek: 123,9 KB
ID: 2127956

      Kommentar

      • Hellsson
        • January 2010
        • 840

        #4
        Ingen som har oscar? :P

        Kommentar

        • Wilhelm
          • October 2002
          • 604

          #5
          Jag matar mina 2 ggr om dagen + en vilodag. De får räkor, räkmix, pellets, mask, fiskkött, spindlar, skalbaggar, malar+ allt annat som går ner i deras stora käft!

          kolla min bild längste ner:


          Astronotus ocellatus, Megalechis thoracata i munnen
          Senast redigerad av Wilhelm; 09 October 2010, 17:28.
          Wilhelm
          Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
          www.ciklid.org www.aquafish.info

          Kommentar

          • Hellsson
            • January 2010
            • 840

            #6
            Haha stackars mal!
            Men tack då vet jag!
            Vi har hittils matat en gång om dagen med räkor och pellets, men det har säkert fått i sig röda&vita mygglarver med som vi matar våra Elliotis med.
            Ska ut och leta lite insekter någon gång med och se vad de tycker om det

            Kommentar

            • oskarljunggren
              • June 2010
              • 88

              #7
              jag matar mina oscar 2 Gånger per dag,, blandar lite olika men kör med räkmix pellets men det dom verkligen älskar mäst är mask,, hittar man en riktigt stor daggmask är det rena partyt

              Kommentar

              • HenkeP
                • January 2009
                • 886

                #8
                Tipset på mat i detta inlägg skall icke betraktas som seriöst!

                Annars kan du ju göra som den människan som hade lämnat in några ~25cm oscar i affären där jag handlar.. Mata dom med popcorn, för att det var för dyrt att köpa riktig mat till dom..

                Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                Kommentar

                • oskarljunggren
                  • June 2010
                  • 88

                  #9
                  Ursprungligen postat av HenkeP
                  Tipset på mat i detta inlägg skall icke betraktas som seriöst!

                  Annars kan du ju göra som den människan som hade lämnat in några ~25cm oscar i affären där jag handlar.. Mata dom med popcorn, för att det var för dyrt att köpa riktig mat till dom..
                  helt sjukt ju:X

                  Kommentar

                  • Hellsson
                    • January 2010
                    • 840

                    #10
                    Ja herregud vilka människor det finns! Stackars fiskar.. :S

                    Ska förövrigt ut imorgon och se om man kan hitta en feeet daggmask! Hoppas dom blir mätta och belåtna

                    Kommentar

                    • oskarljunggren
                      • June 2010
                      • 88

                      #11
                      hahah aa det lär dom minsann bli du, har testat skräddare faktiskt, de va rätt coolt å se när dom sprang runt på vattenytan i panik å så kom dom underifrån å bara smack

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        • July 2010
                        • 1072

                        #12
                        Mata dem inte för ofta när de är fullvuxna. Räkor, fiskkött, småfisk, fiskbullar, räkmix (tinad!!), daggmask, ja, det mesta går ned. Granna ex, för övrigt!!

                        Hilsen,

                        /P
                        Bara döda fiskar flyta medströms

                        Kommentar

                        • Hellsson
                          • January 2010
                          • 840

                          #13
                          Ursprungligen postat av oskarljunggren
                          hahah aa det lär dom minsann bli du, har testat skräddare faktiskt, de va rätt coolt å se när dom sprang runt på vattenytan i panik å så kom dom underifrån å bara smack
                          haha ja det måste vart fräckt o se Då får de ju verkligen maten på det naturliga sättet om man säger =)
                          Ibland när vi slängt i pellets har vi råkat tappa en på täckglaset. O jisses dom hoppar ju upp gång på gång rätt i glaset för att få tag på den :P Ska se om man kanske kan lära dom att hoppa upp över ytan och bli matade ur handen som vissa kan! Hade vart skoj =)

                          Kommentar

                          • Hellsson
                            • January 2010
                            • 840

                            #14
                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Mata dem inte för ofta när de är fullvuxna. Räkor, fiskkött, småfisk, fiskbullar, räkmix (tinad!!), daggmask, ja, det mesta går ned. Granna ex, för övrigt!!

                            Hilsen,

                            /P

                            Tack !
                            Okej, de är ju inte helt vullfuxna än men tycker du 2 ggr om dagen kanske är för mycket?
                            Vi matar inte så mycket varje gång vi matar så än så länge ska det nog gå bra tror jag! =)

                            Kommentar

                            • sandish
                              • August 2009
                              • 462

                              #15
                              Har själv 3 st faktiskt, fast de är inte så stora som dina ännu... men jag brukar normalt mata 1 gång om dagen. De dagar jag är ledig ifrån jobbet så blir det 2-3 gånger om dagen

                              Och jag matar mina med ciklid pellets, fryst artemia & frysta räkor (som jag tinar & skalar)
                              Sen så brukar jag nästan alltid handla lite "lördagsgodis" till dom när jag är på zoobutiken... och då köper jag 20-30 st neontetror som de får jaga runt... brukar köpa dom en varsin albino groda också... och någon gång har jag väl även handlat frysta möss från reptilavdelningen som är 2-3cm stora... Men EGENTLIGEN så är det inte bra för fiskens lever (har jag för mig) att de äter däggdjur som lever på land... Men det har väl hänt någon gång bara när man velat lyxa till det

                              Fiskar, precis som vi människor behöver en varierande kost... så försök variera dig Även om just våra fiskar inte är några finsmakare, då de nästan sväljer maten i ett nafs, så kan det vara kul för dom också att få något nytt...
                              Det är väl mestadels därför jag köper levande fisk & grodor till dom sen så får dom ju även motion på köpet :P

                              Mina oscar's gillar även algtabletter... de brukar sno åt sig en varsin algtablett som EGENTLIGEN är till min mal och jag har även för mig att de behöver en vegetarisk kost också... Men som sagt, att variera sig är alltid bäst
                              500L Monster Tank
                              1st Paroon haj
                              3st Påfågelciklider (Oscar)
                              1st Gibbicep

                              1 st Redtail Catfish

                              Kommentar

                              Arbetssätt...