Nytt 375 liter SA, vilka fiskar passar till diskus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonteeh
    • September 2008
    • 50

    Nytt 375 liter SA, vilka fiskar passar till diskus?

    Tja, jag har för ca en månad sedan köpt 2 st 375 liters kar och 1 av dom ska jag ha SA i.
    vilka fiskar tycker ni passar bra? Har funderat på rödmunstetran som första fisk, sen efter ett tag skaffa diskus och andra ciklider, tetror, malar etc.

    Men hur länge ska jag vänta med diskus? Någon som kan ge tips om vilka fiskar som passar ihop med dom och/eller finns på samma ställe i Amazonas? Kan jag ha diskus i ett 375 kar eller behöver dom ett högre kar?
    Var på akvarielagret för nån vecka sen och såg att diskusarna var svindyra, ca 700 kr paret. Kostar alla så mycket eller kan jag köpa några ungfiskar på typ 5 cm mycket billigare och låta dom växa upp?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    700:- för paret var rätt billigt tycker jag.

    kör gärna på ett stim med rödmunnar. de är ju skitsnygga! hur högt är karet? unga diskus kan du ha. kanske några bågfens ciklider. eller nyckelhål?

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      700:- paret är skitbilligt, men jag tycker du skall läsa på mycket ordentligt vad det gäller diskus. Det är lite mer jobb med dem än med vanliga ciklider. Ju mindre du skaffar, desto mer jobb är det att driva upp dem. De är känsliga och en ideal temp för diskus ligger på 28-31grader och det är inte många fiskar eller växter som klarar den temperaturen. Ett stim om minst 6st rekommenderar jag dig att skaffa, annars är risken att de kommer stå och trycka i ett hörn och vara livrädda för minsta rörelse utanför akvariet. Skulle nog dirigera dig till http://www.diskusforum.se/ för att du skall få lite mer insikt på vad du kan komma att bege dig in på.

      Annars finns det ju massor av andra ciklider som inte kräver så extrem omvårdnad som diskus. Nyckelhålscikliden tex har jag själv och tycker de är riktigt charmiga. Vill du ha lite mer fart så finns ju Eldbukar som garanterat håller låda i akvariet. Om man nu vill ha småfisk med cikliderna eller diskus så får de vara av den sort som är större samt högre över ryggen då de annars blir mat.
      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • Jonteeh
        • September 2008
        • 50

        #4
        okej då får jag väl spara då var och köpte fisk idag, blev inga rödmunnar då en kostade 35 :- och jag tänkte köpa runt 30-40 st. Det blev ca 25 st kardinaltetror istället, men i karet går redan 3 eldbukar och jag vågar inte ha dom i samma kar eftersom att eldbukarna nog gärna äter upp dom. så jag flyttar eldbukarna till mitt andra kar så länge.

        Kommentar

        Arbetssätt...