HORICHTHYS ELLIOT har lagt rom men inga yngel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    #16
    Heh nu när jag får ett vettigt råd så har äggen kläckts och det är en myriad av små yngel i lekgropen jag har inte gjort något överhuvudtaget , tidigare provade jag byta vatten lite var dag osv men nu lät jag bara det vara och vips har iofs låtit det vara tidigare oxå men nu gäller det bara att få ynglen att överleva skall de gå i ett eget kar eller hur skall jag gå vidare SuperAquaMan??
    In vino veritas, in aqua sanitas

    Kommentar

    • Mick13
      • May 2008
      • 1796

      #17
      Nu har föräldrarna flyta ynglen mellan några olika gropar var natt eller dag i vilket fall så verkar de småliven vara i livet och de är kvar i det stora karet. Jag har ett 40L som är om silikonat och står nu på prov fylld över natten när kan det vara tid och flytta yngel till eget kar skall bona med också ??
      In vino veritas, in aqua sanitas

      Kommentar

      • SuperAquaMan
        • August 2009
        • 245

        #18
        Jag sög upp mina yngel med en slang efter 1 vecka. Har du så du kan mata med levande artemia? köp skalade artemiaägg annars, det är nästan lika bra foder till dom.

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          #19
          Nä inga artemia ägg eller levande har fryst artemia men den är nog i största laget jag får nog prova och få tag i micromask av erikhur. Flyttade du med hona till det lilla karet med ? Jag skall prova och slanaga över dem i morgon kväll jag har inte kört i gång 40L än fick silikona lite till då det vätte i en skarv.
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          • SuperAquaMan
            • August 2009
            • 245

            #20
            Jag flyttade över båda föräldrarna med ynglena. Det går med vanlig artemia också, då för mosa det bara så det blir smulor över bottnen och inte för mycket i taget så du sabbar vattnet. Ymglerna brukar klara sig hur bra som helst när dom väl har blivit några dagar. När don är ca 4mm och dom ser ut lite mer som fiskar och inte grodyngel så kan du ta bort föräldrarna.

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              #21
              Tack för råden Super A.Man
              jag har nu 6 fiskar som går över sommaren hos en vän då vi skall till och flytta i september. Jag hade yngel i slutet av juni och skulle till att flytta dem de var ca 1v gamla men när jag kom till karet med slang och en stor spruta så hittade jag inga yngel misstänker att kjesartetrorna hade tagit dem. Men jag skall lägga ditt tips på minnet för på det nya stället skall jag ha ett 60l kar i gång för att dra upp ynglen och ett 120 för de mindre fiskarna . Nu har det gått i hörnkaret jag har räkor och växter i jag kan lova att det inte var många körsbärsräkor kvar
              Det skall bli fint och flytta och få utrymme för hobbyn riktigt får bra hoppas att frugan och kidsen inte tar allt för illa upp när jag ockuperar källaren till stora delar med båten och akvarierna jag får nog bygga ett trädgråds skjul för spadar och andra lösa prylar bilen är ändå för stor o köra in i vårt källargarage som blir hem för båten under vintern
              Senast redigerad av Mick13; 31 July 2011, 20:51.
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              • Hellbrew
                • July 2011
                • 2

                #22
                mina behövde tre gånger på sig, nu har jag simmande yngel..

                Kommentar

                Arbetssätt...