tecken på diskus lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Djurvännen
    • August 2009
    • 92

    tecken på diskus lek?

    vilka tecken finns det att se när en diskus lek är på väg? hur beter de sig? vad gör de?

    tanken slog mig för jag har ett par som klart håller ihop, hanen har tagit en rot i beslag och låter endast honan komma nära, ibland liksom skakar han framför honom precis som en dans, har även sett de putsa roten lite blygsamt. på natten sover de tätt ihop också.

    dessutom så har de övriga börjat hacka på varandra mycket mer än vad jag sett innan, speciellt en är offret, stackarn.... vad ska man göra?!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    det är nog lite tecken på lek ja. o de mobbar ut andra då. tyvärr är det så. det är därför man köper en grupp o låter de para ut sig o får ibland tyvärr räkna med att någon blir hackkykling för att de andra paren ska må bra. men jag har inte så himla bra koll på diskus så andra får gärna svara.

    Kommentar

    • Lilla Damen
      • February 2008
      • 2649

      #3
      Jag har bla. en rödturkos hona och på henne kan man se tydligt att det är på G...

      Först blir hon blekare i färgen, samtidigt som stressränderna blir tydligare och tydligare under ett par dagar. Sedan försvinner stressränderna, hon "dirrar och darrar" för de övriga diskusarna, blir ilsken på de andra honorna och blir mörkare i färgen... innan de väljer ställe att fästa rommen på.

      Kommentar

      • Djurvännen
        • August 2009
        • 92

        #4
        ok fast mina är röda så det syns inga stressränder, har 4 st varav 2 röda, får se om det blir ngt eller de bara fular sig.

        ska man vara orolig för hackkycklingen, kommer de döda den?

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          ja det finns stror risk att den stryker med ja.

          Kommentar

          • Djurvännen
            • August 2009
            • 92

            #6
            varför gör dom så? Kan man förhindra det på ngt sätt?

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              så funkar det i djurvärlden. nja tvivlar på att det går att förhindra.. om du inte tar ut nån utan dom ur karet förståss. det är ju inte hundar som går att dressera på samma sätt.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Eller skaffa fler diskus, så de dominanta fiskarna har fler att få ut sin mobbinglusta på. Låter konstigt kanske, men så är det.
                Det blir ofta ett mobbingoffer i en grupp, och när den mobbade försvunnit ur karet av en eller annan anledning så är det dags för nästa offer...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Djurvännen
                  • August 2009
                  • 92

                  #9
                  jag la i 2 blue diamond diskus i nu, kan det bli bättre då? de är 6 nu.

                  de nya råkade få små rivsår så att lite fjäll gick av men det växer tillbaka va? (INGA KÖTTSÅR)

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    hur la du i dom?? bara håvade över eller??

                    Kommentar

                    • Djurvännen
                      • August 2009
                      • 92

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      hur la du i dom?? bara håvade över eller??

                      nej, de fick sitta i påsen i akvariet i en halvtimme sen så hällde jag en kopp vatten var 15:e minut i påsen, sen så lyfte jag in dom i karet. Hurså?

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        ja då så. ne det lät som att du bara hade håvat över dom o de småskadat sig då. men du gjorde ju rätt efter konstens alla regler

                        Kommentar

                        • Djurvännen
                          • August 2009
                          • 92

                          #13
                          Ursprungligen postat av hannesc
                          ja då så. ne det lät som att du bara hade håvat över dom o de småskadat sig då. men du gjorde ju rätt efter konstens alla regler
                          ok. nu hoppas jag på att det blir lite balans i karet så att de inte hackar ihjäl varandra.

                          hade ingen aning om att diskusar var så aggressiva fiskar!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Det handlar inte om aggressivitet utan rangordning...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • SuperAquaMan
                              • August 2009
                              • 245

                              #15
                              Det låter garanterat som det är lek iaf. Jag hade lagt dom 2 i ett eget kar om du vill att det ska bli något av det. Men det kommer ta mycket av din tid om du ska dra upp yngel, ungefär 1 timme om dagen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...