Sajica ciklid Yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sina_aslami
    • August 2009
    • 56

    Sajica ciklid Yngel

    Hej !
    Jag har haft ett par Sajica ciklider i en 100 L akvarium och nu tre veckor efter har de ynglat av sig.
    Jag skulle jätte gärna rädda alla ynglarna. Jag har ett litet akvarium för ynglar. Ska jag flytta de direkt nu till lilla karet eller ska jag vänta med det? just nu föräldrarna tar hand om ynglarna jätte bra. Och det finns inga andra fiskar i akvariet.
    Jag vill inte stressa föräldrarna eller skada ynglarna. Hur ska jag göra då?
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Ursprungligen postat av sina_aslami
    Hej !
    Jag har haft ett par Sajica ciklider i en 100 L akvarium och nu tre veckor efter har de ynglat av sig.
    Jag skulle jätte gärna rädda alla ynglarna. Jag har ett litet akvarium för ynglar. Ska jag flytta de direkt nu till lilla karet eller ska jag vänta med det? just nu föräldrarna tar hand om ynglarna jätte bra. Och det finns inga andra fiskar i akvariet.
    Jag vill inte stressa föräldrarna eller skada ynglarna. Hur ska jag göra då?
    Hej!
    Om föräldrarna är ensamma i karet så tycker jag att du skall njuta av Sajicornas finfina yngelvård! Låt dom bara gå med sina yngel. När ynglen har fått lite mer "fiskliknande" utseende och blivit 3-4 mm stora kan du helt enkelt suga ur ynglen med en hävert, rätt ner i ett yngelakvarium.
    Några yngel försvinner alltid ur svärmen, men om du låter dom vara ifred så kommer du ändå att kunna få ett stort antal yngel att ta hand om!

    Kommentar

    • sina_aslami
      • August 2009
      • 56

      #3
      Hej ! tack för svaret.
      Min fråga är det hur länge ungefär tar det att de blir 3-4 mm? jag läste nånstans att efter ett tag börjar föräldrarna äta upp sina ynglar. Jag vill inte att en dag plötslig alla ynglar försvinna!


      Ursprungligen postat av MaxB
      Hej!
      Om föräldrarna är ensamma i karet så tycker jag att du skall njuta av Sajicornas finfina yngelvård! Låt dom bara gå med sina yngel. När ynglen har fått lite mer "fiskliknande" utseende och blivit 3-4 mm stora kan du helt enkelt suga ur ynglen med en hävert, rätt ner i ett yngelakvarium.
      Några yngel försvinner alltid ur svärmen, men om du låter dom vara ifred så kommer du ändå att kunna få ett stort antal yngel att ta hand om!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Får ynglen rejält med mat så kan det kanske ta någon månad innan de når den storleken. Man kan givetvis plocka ur ynglen när de är något mindre också. Men, det här med att föräldrarna äter upp ynglen kan bero på en massa olika saker - till exempel att man är där och stressar dom vaje gång de har lekt, och tar ifrån dom ynglen. Är det till någon uppfödning du skall ha ynglen?

        Kommentar

        • Constantine
          • September 2009
          • 431

          #5
          Ja du...när de väl har kommit igång så kommer du få tillräckligt med yngel ändå...så jag tycker att du ska ha dem kvar med föräldrarna, blir de uppätna så kommer det fler inom ett par veckor igen sedan brukar det va så att något yngel överlever alltid..

          ´

          Vad ska du göra med alla yngel??
          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

          Kommentar

          • sina_aslami
            • August 2009
            • 56

            #6
            Hej !
            Tack svaret.
            Idag när jag vaknade så såg jag att hanen hade jagat ihjäl honan.. alla honans fenor var uppätna. hon är nu halv död.. hanen har inte rört ynglarna. t o m nu när jag har tagit bort honan så bryr sig han inte om yngeln. Jag undrar varför gjorde hanen så mot honan? mycket konstig beteende.

            Kommentar

            • Malawi1
              • February 2009
              • 583

              #7
              När min bror hade sajica yngel så dödade våran hona sin partner. på samma sätt som din hane gjorde.
              375 liter malawi / tanganyika.

              96 liter SA

              Kommentar

              • sina_aslami
                • August 2009
                • 56

                #8
                är det sant ! det är jätte konstig... var hanen mindre än honan? min hanne är mycket större än honan !!


                Ursprungligen postat av Malawi1
                När min bror hade sajica yngel så dödade våran hona sin partner. på samma sätt som din hane gjorde.

                Kommentar

                • Malawi1
                  • February 2009
                  • 583

                  #9
                  honan var mycket större än hanen. kan det vara därför dom dödar varandra?
                  375 liter malawi / tanganyika.

                  96 liter SA

                  Kommentar

                  Arbetssätt...