Hur många i samma akvarium ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • penny_lane
    • September 2007
    • 312

    Hur många i samma akvarium ?

    Jag har ett 250 L akvarium, som jag just nu har 1 par Blå Fjärils ciklider, 1 par kakdua ciklider, 8 Grön tigerbarber, 3 pakistanbotier och 1 Golden nugget L177.

    Det jag undrar är hur många olika par ciklider skulle man kunna ha i detta akvarium tro ?

    Om det inte går att ha fler, tips på någon annan fin fisk man kan fylla ut med ?
    ________________________________________
    //Jenny
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    beror helt på bottenytan. ciklider skapar revir så man behöver rätt stor yta om mnan vill ha många par. du kan säkert ha ett par till.

    däremot skulle jag ta bort botiorna och barberna. dessa är ju från asien o jag vet inte hur bra de går ihop med ciklider. kan kanske funka hur bra som helst men jag hade inte gjort det (alergisk mot att blanda fisk från olika världsdelar)

    Kommentar

    • penny_lane
      • September 2007
      • 312

      #3
      Ok, jag misstänkte att det kanske bara går att ha 1 el max 2 par till ! Vill gärna ha de andra fiskarna kvar trots att de inte tillhör samma världsdel Men börjar dom visa några aggresiva tendenser så får dom flytta !

      Tips på någon annan fin fisk man kan ha tillsammans med mina ciklider ?
      ________________________________________
      //Jenny

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        ett stim av nån tetra. typ 30 vinkeltetror eller så?

        Kommentar

        • akvavirum

          #5
          Ursprungligen postat av penny_lane
          Jag har ett 250 L akvarium, som jag just nu har 1 par Blå Fjärils ciklider, 1 par kakdua ciklider, 8 Grön tigerbarber, 3 pakistanbotier och 1 Golden nugget L177.
          Det jag undrar är hur många olika par ciklider skulle man kunna ha i detta akvarium tro ?
          Om det inte går att ha fler, tips på någon annan fin fisk man kan fylla ut med ?
          Var vaksam på 177:an bara, De är väldigt långsamma till maten och ha konkurrens från botior på botten och ciklider och barber som också är matfriska kan göra det tufft för dem. De behöver utfodras utöver alger och med de andra invånarna i karet så kan det bli slut på maten innan 177:an börjar leta efter den. även om man lägger i tabletter så har du andra fiskar som också äter dem - även om du skulle lägga i när karet varit släckt. Så rikligt med tabletter för "dens" skull
          Senast redigerad av Gäst; 11 September 2010, 08:49.

          Kommentar

          • penny_lane
            • September 2007
            • 312

            #6
            Ursprungligen postat av akvavirum
            Var vaksam på 177:an bara, De är väldigt långsamma till maten och ha konkurrens från botior på botten och ciklider och barber som också är matfriska kan göra det tufft för dem. De behöver utfodras utöver alger och med de andra invånarna i karet så kan det bli slut på maten innan 177:an börjar leta efter den. även om man lägger i tabletter så har du andra fiskar som också äter dem - även om du skulle lägga i när karet varit släckt. Så rikligt med tabletter för "dens" skull

            Tack det ska jag vara Som det ser ut nu verkar det fungera. 177:an är riktigt framåt, visar sig mycket och är snabb som blixten Första och andra månaden såg jag inte till den alls, kunde skymta den bakom en rot men var aldrig fram. Men sen så har den blivit riktigt kaxig
            ________________________________________
            //Jenny

            Kommentar

            • penny_lane
              • September 2007
              • 312

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              ett stim av nån tetra. typ 30 vinkeltetror eller så?

              Vinkeltetra kan bli snyggt, ska se om min akvariehandlare har dessa hemma nästa gång jag är dit
              ________________________________________
              //Jenny

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                be han ta hem annars

                Kommentar

                • akvavirum

                  #9
                  Ursprungligen postat av penny_lane
                  Tack det ska jag vara Som det ser ut nu verkar det fungera. 177:an är riktigt framåt, visar sig mycket och är snabb som blixten Första och andra månaden såg jag inte till den alls, kunde skymta den bakom en rot men var aldrig fram. Men sen så har den blivit riktigt kaxig
                  Vad roligt att höra
                  Dessa har ju ingen magsäck, utan endast ett långt tarmsystem, vilket gör att de har en snabb metabolism och födan passerar fort. De bör således har mer eller mindre tillgång till mat hela tiden.
                  Är du någon gång osäker på om den fått tillräckligt så gillar de också sötpotatis, tvätta och skala av det yttre - detta äter inte någon av mina 16 botior iallafall så den skulle 177:an nog få ha ifred
                  Mina älskar också zuccini som de får som snask ibland över natten, lägger i en tjock bit som är helt urhålad på morgonen men detta äter även botiorna i andra karet...dock inte lika glupskt

                  Kommentar

                  • penny_lane
                    • September 2007
                    • 312

                    #10
                    Ursprungligen postat av akvavirum
                    Vad roligt att höra
                    Dessa har ju ingen magsäck, utan endast ett långt tarmsystem, vilket gör att de har en snabb metabolism och födan passerar fort. De bör således har mer eller mindre tillgång till mat hela tiden.
                    Är du någon gång osäker på om den fått tillräckligt så gillar de också sötpotatis, tvätta och skala av det yttre - detta äter inte någon av mina 16 botior iallafall så den skulle 177:an nog få ha ifred
                    Mina älskar också zuccini som de får som snask ibland över natten, lägger i en tjock bit som är helt urhålad på morgonen men detta äter även botiorna i andra karet...dock inte lika glupskt
                    Att dom åt sötpotatis visste jag inte, så det var ju ett jätte bra tips Tack
                    ________________________________________
                    //Jenny

                    Kommentar

                    • penny_lane
                      • September 2007
                      • 312

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      be han ta hem annars
                      Ja det gör han nog gärna
                      ________________________________________
                      //Jenny

                      Kommentar

                      Arbetssätt...