Fjärilsciklid - när vet man att de parat ut sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carnicero
    • April 2010
    • 8

    Fjärilsciklid - när vet man att de parat ut sig?

    Hej,

    Jag har nyligen köpt 5 stycken Fjärilar till mitt 180-liters. Det är mina första ciklider och jag har bara varit akvarist i ett halvår. Jag läste att det var bäst att köpa en grupp och låta dem para ut sig efterhand. Jag läste på detta forum (var annars?) hur man könsbestämmer dem, så jag vet att jag har 3 hanar och två honor.

    Frågan är nu: hur vet jag när de parat ut sig?

    Jag ser att det finns tendenser till parbildning, eftersom en hona och en hane främst håller sig i ena änden av karet, medan det andra paret oftast är i andra änden. Den 5:e fjärilen är oftast för sig själv centralt längst bak... Det förekommer vissa skärmytslingar mellan paren, men det verkar vara ganska så fredligt än så länge. Det jag har noterat är att de som verkar vara par aldrig gnabbas, utan stryker sig försiktigt mot varandra samt simmar åt samma håll efter "attackerna". Viktigt att notera är också att de oftast är ganska så snälla mot varandra - utom möjligen mot den 5:e "där bak" - men att de oftast hamnar tillsammans med sin "partner" i "sitt" hörn.

    Är de klara med parbildningen eller ska det vara tydligare än så här?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ja det tydligaste är väl när de leker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Det du ser nu är upptakten på parbildning. Att det går t.ex. en hane och en hona i ena änden och likadant 1+1 i den andra änden är ett steg i revirbildning där presumtiva lekområden söks. Hanen och honan mäter sig en aning mot och inför varandra - är en part något undergiven och inte riktigt klar för parbildning brukar denne bli bortjagad. Det handlar alltså om ytterst små nyanser i beteende som avgör om det blir ett varaktigt par av det hela. Klarar både hanen och honan att "svara upp" inför partnern så förstärks banden mellan dom. Man kan säga att det är "kärlek" som mäts i aggressivitet.
      När paret har kommit så långt i sitt lekbeteende att det möjligtvis är dags för romläggning, är ett säkert tecken de små pickande huvudrörelser som speciellt honan gör. Hon kan småpicka i sanden och kanske till och med börja gräva en grop, eller så putsar hon intensivt (med hön-pickande rörelser) på en flat sten eller en rot.
      Efter detta brukar en lek gå igång.

      Kommentar

      • quattromaniac
        • June 2010
        • 286

        #4
        Lånar tråden lite....
        Har 2 par gula fjärilar i mitt kar. Både dessa har kommit så långt du beskriver. Det ena har rätt länge gått å putsat på en rot.
        Har sett att de 2 paren möts ibland i mitten på akvariet å "bråkar". Kan det orsaka att ett öga plötsligt står ut från den mindre hannen? Eller har man råkat ut för en sjuk fisk? Den äter och ser fortfarande pigg ut å både honan och hanen leker fortfarande.
        Vårt nya sällskap/diskuskar
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

        Kommentar

        • Carnicero
          • April 2010
          • 8

          #5
          Ursprungligen postat av MaxB
          Det du ser nu är upptakten på parbildning. Att det går t.ex. en hane och en hona i ena änden och likadant 1+1 i den andra änden är ett steg i revirbildning där presumtiva lekområden söks. Hanen och honan mäter sig en aning mot och inför varandra - är en part något undergiven och inte riktigt klar för parbildning brukar denne bli bortjagad. Det handlar alltså om ytterst små nyanser i beteende som avgör om det blir ett varaktigt par av det hela. Klarar både hanen och honan att "svara upp" inför partnern så förstärks banden mellan dom. Man kan säga att det är "kärlek" som mäts i aggressivitet.
          När paret har kommit så långt i sitt lekbeteende att det möjligtvis är dags för romläggning, är ett säkert tecken de små pickande huvudrörelser som speciellt honan gör. Hon kan småpicka i sanden och kanske till och med börja gräva en grop, eller så putsar hon intensivt (med hön-pickande rörelser) på en flat sten eller en rot.
          Efter detta brukar en lek gå igång.
          Tack Mats för bra svar!
          Har två frågor till. Anledningen till att jag frågar om parbildning är att jag har läst att det inte går att ha 2 par fjärilar i samma kar, eller att man i så fall måste ha ett ganska så stort kar. På 180 liter, som jag har, så går det inte att ha mer än ett par fjärilar.

          Stämmer det?

          Jag antar att de blir aggressiva när de leker och därmed inte är goda grannar och att det är anledningen till att man inte ska ha mer än ett par. Min sista fråga blir därmed:

          När ska man separera ett av paren från resten?

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av quattromaniac
            Lånar tråden lite....
            Har 2 par gula fjärilar i mitt kar. Både dessa har kommit så långt du beskriver. Det ena har rätt länge gått å putsat på en rot.
            Har sett att de 2 paren möts ibland i mitten på akvariet å "bråkar". Kan det orsaka att ett öga plötsligt står ut från den mindre hannen? Eller har man råkat ut för en sjuk fisk? Den äter och ser fortfarande pigg ut å både honan och hanen leker fortfarande.
            Ursprungligen postat av Carnicero
            Tack Mats för bra svar!
            Har två frågor till. Anledningen till att jag frågar om parbildning är att jag har läst att det inte går att ha 2 par fjärilar i samma kar, eller att man i så fall måste ha ett ganska så stort kar. På 180 liter, som jag har, så går det inte att ha mer än ett par fjärilar.

            Stämmer det?

            Jag antar att de blir aggressiva när de leker och därmed inte är goda grannar och att det är anledningen till att man inte ska ha mer än ett par. Min sista fråga blir därmed:

            När ska man separera ett av paren från resten?


            Quattro - din fisk har med all sannolikhet fått "popeye" - kan bero på lite olika saker; bl.a. bakterier, parasiter eller en blandning av flera orsaker. Kolla på nätet och här på zoopet för mer information. Just Fjärilsciklider är väldigt känsliga och mottagliga för diverse sjukdomar och får väldigt ofta popeye och hål-i-huvudet-sjukan. Varför det är så med Fjärilsciklider nu för tiden diskuteras hett. För många år sedan verkade Fjärilscikliderna var av lite mer robust typ - jag har haft massor, förr, och dragit upp mängder med yngel och det var inga problem med sjukdomar då...

            Carnicero - Vad som inte går och vad som går skiljer sig väldigt mycket åt från akvarium till akvarium. Jag har haft ett flertal lekpar fjärilar i inte allt för stora kar - runt några hundra liter. Jag hade tre lekpar med yngel i ett 600-liters för några år sedan. Jag tror du kan, om dom parar ut, ha två par i ditt kar - det är inget som säger att det inte går.
            Dom blir aggressiva, speciellt mot artfränder, när de leker. Jag skulle vilja råda dig att se till att inredningen i ditt kar är sådan att de har massor av gömställen och småställen att uppehålla sig på, så behöver inte revirstriderna bli så våldsamma.
            Som svar på din sista fråga; Man kan inte säga "när" man skall ta ut ett par eller en fisk... Jag tycker helt enkelt att du skall låta dina fjärilar gå i karet, ifred och i lugn och ro - de som leker kommer att göra detta och om du upplever att några andra fjärilar far illa eller helt enkelt inte trivs så kan du börja fundera på att plocka ur dessa.

            Kommentar

            • Carnicero
              • April 2010
              • 8

              #7
              Kanon. Tack för all hjälp, MaxB!

              Kommentar

              Arbetssätt...