Förlorat 3 Påfåglar på 2 veckor, vad kan vara fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • moroder
    • January 2008
    • 7

    Förlorat 3 Påfåglar på 2 veckor, vad kan vara fel?

    Hej!

    Är ny på akvarium, har haft igång det 2 månader. Drar historien från början för att försöka reda ut vad felet kan vara då jag förlorat tre påfåglar på 2 veckor

    Akvariumet är ett 540 liter med ett Fluval ytterfilter. Bottengrus är marmorkross och i det har jag haft en stor rot från Vättern som jag själv plockat, 4 lavastenar och en plastväxt. Temperaturen är 26 grader. Har gjort både PH och nitritvärdetest. PH ligger på 7,5 och nitriten var noll. Har mätt både innan och efter vattenbyte. Har bytt cirka 120 liter vatten varannan vecka.

    I akvariumet hade jag från start, 2 påfågelciklider som jag köpte små (5cm), 2 papegojciklider också dessa små (5cm), en Pleco (15cm). Efter en vecka köpte jag till 4 st stora Skivtetror (15 cm), nästan säker på att det är rödfenade skivtetror. Allt funkade hur bra som helst, tills efter kanske 2 veckor då den ena skivtetran var riktigt skadad, avbitna fenor och simmade på sned. Mirakulöst nog klarade den sig och återhämtade sig så bra att nu ser man inte vilken det var som vart skadad ens.

    Sedan såg jag att både de små påfåglarna och papegojorna haft små skador på fenorna...misstänkte då att det var skivtetorrna som vart på dem. Allt gick lugnt till ytterligare i säkert 4 veckor. Tills att de båda påfåglarna började bete sig knepigt. De låg utmed botten och tappade färg. Stod uppe i ytan och öppna munnen emot ytvattnet på nått sätt. Den ena slutade äta helt och efter några dagar låg den död i akvariumet. Jag misstänkte den blivit sjuk och tänkte ja skulle skaffa mig en till så den andra inte blev ensam. Den andra repade sig och blev normal igen. Kom då över 3 stycken stora påfåglar (15-20 cm) och la i dem och allt funkade bra. Märkte en skivtetra jagade dom lite men inget mer. Alla åt och var glupska och allt funkade hur bra som helst i en vecka. Sedan började exakt samma symptom med dessa tre stora påfåglar som de små haft. Låg på botten och tryckte med ryggfenan tätt intill kroppen, ibland låg en t.o.m. på sne. Sedan när jag släckt ljuset har de gått upp till ytan och bara står och öppnar munnen vid ytvattnet. De slutade äta och den ena stora låg död igår på botten och hade då en del skador på stjärt och ryggfena som såg ut som bitmärken. Och idag bara en dag efter dog även den andra stora och den hade också en del bitmärken på fenorna. Så någon har ju vart på dem. Kan det bero på att de är sjuka som någon gått på dem? Har vart i min zoobutik och diskuterat och de säger det låter osannolikt att skivtetorrna kunnat ta död på 3 påfåglar på 2 veckor då skivtetran ska vara en fredlig fisk. Jag misstänker dock ändå det är skivtetrorna som mobbat ut och stressat ihjäl dem. Tilläggas ska att även skivtetrorna sedan detta börjat blitt helstirriga. Så fort man går fram emot akvariumet blir de som galna och simmar full fart in i rutorna och runt som galningar...de verkar jättestressade. Innan probleme börja betedde de sig inte alls så. De verkar livrädda. Och den enda stora påfågeln som är kvar ligger nu och trycker i hörnet vid växten. Den lilla påfågeln som är kvar simmar runt normalt men hänger mycket med den stora påfågeln utmed botten också.

    De saker de i zoobutiken sa var att vattnet kunde blitt förgiftat vatten pga roten från Vättern så den har nu åkt ut. Eller syrebrist så har nu satt i ytterligare en pump med kopplad luftslang så nu blåser det i massor luftbubblor i vattnet.

    Jag har matat fiskarna med frysta räkor som jag tinat upp, samt ciklid gold pellets och sen har de väl snott åt sig en och annan maltablett som jag har till Plecon.

    Någon som vet vad det kan va som sker i mitt akvarium? Vill inte förlora den sista stora påfågeln med. Tyvärr har jag inget akvarium att flytta den till alt. är att lämna den eller skivtetrorna till zoobutiken på "semester" men har 2 mil dit och tycker den redan verkar i ganska dåligt skick.

    Tror ni det kan vara något fel på vattnet eller något eller är det helt enkelt stridigheter? Ska tillägga att jag aldrig sett nån tillstymelse till strid i akvariumet förutom nån liten jagning och då har ja ändå kollat säkert 1-2h per dag totalt i 2 månader på akvariumet. Har dock hört rejäla plask, som om det vore strid på natten då det vart nedsläckt.

    Tacksam för hjälp /Martin
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    #2
    Låter som förgiftning men konstigt att skivtetrorna inte varit mer påverkade kanske vatten värdena ändå det finns de som kan detta mycket bättre än jag men tippar på nitrit/amonium som kan var probset. Hur ofta mäter du nitriten och med vad?
    In vino veritas, in aqua sanitas

    Kommentar

    • Saturnus80
      • October 2009
      • 943

      #3
      Det kan vara amonium byt 50% och skaffa ett bra test.
      Har du täckglas, om du har det så kan det bildas en syrefri zon mellan vattenytan och glaset, eftersom vattnet dunstar och tränger bort syret, då kommer det inte ner något syre i vattnet.
      //Daniel

      110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
      23l aqualandscape med dvärgkulor

      Kommentar

      Arbetssätt...