Diskus lek. Blå o Röd?? 3kant ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    Diskus lek. Blå o Röd?? 3kant ??

    Filmade när tre ( ?? ) diskusar lekte på DM i Jkpg.

    är det vanligt att tre stycken leker ihop???

  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Lite knepigt att se exakt vad de sysslar med på filmen - men det verkar som att det åtminstone är två par som donar - de blå på vänsterkanten och ett rött par på högerkanten. De tre åt vänster till kan vara två honor och en hane.
    I en av mina gamla discusfilmer i någon avsomnad tråd här på zoopet kan man se två honor som leker samtidigt (och som slåss rätt rejält med varandra) och hanen som gonar sig och befruktar båda honornas rom - de fick båda frisimmande yngel senare och hanen var snäll och skötte yngelvård tillsammans med båda honorna!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      ja det var två honor o en hanne. uppenbarligen leker de hela tiden i det där karet i får inga frisimmande. ( kanske det rivaliserande paret käkar upp)

      men det låter ju ungefär exakt så som i din gammla diskus-film

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        blå hanne förrsten. skulle vara ballt o se hur ynglena skulle bli där faktiskt.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Fan, det é la läge att köpa lite discus nu då, va? 70-kuben skulle ju passa!

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            haha! mjaa jooo iof...men har ju scalarerna där nu. o jag råka köpa en dator igår på impuls...o de där ligger ju på nånstans runt 4000 st så..... mjaaa...men durå max? du är ju lite pro på det där. köp paret o föd upp nåra marlbouro red så köper jag ett gäng av dig när de är runt 6 cm :P

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              haha! mjaa jooo iof...men har ju scalarerna där nu. o jag råka köpa en dator igår på impuls...o de där ligger ju på nånstans runt 4000 st så..... mjaaa...men durå max? du är ju lite pro på det där. köp paret o föd upp nåra marlbouro red så köper jag ett gäng av dig när de är runt 6 cm :P
              Njaaooo... skall ju till tyskland om en månad - men jag har släppt idén om ett fett discuspar i min 70-kub. Det blir så jävla råddigt med alla yngel och så känner jag för att inreda lite mer "djungligt" i kuben. Men det blir en grupp discus i ett större kar lite längre fram!
              Bifogade filer

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Ursprungligen postat av MaxB
                Njaaooo... skall ju till tyskland om en månad - men jag har släppt idén om ett fett discuspar i min 70-kub. Det blir så jävla råddigt med alla yngel och så känner jag för att inreda lite mer "djungligt" i kuben. Men det blir en grupp discus i ett större kar lite längre fram!
                aaha. jadåså! vad siktar du på i kuben då? SA med tokmycket växter?


                väldigt fina diskusar där.

                vart i gbg bor du? bodde ju där 03-07 nämligen

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ja, mycket rötter, dämpad belysning och växter som klarar lite mörkare ljus - typ anubias och javaormbunke. Vill få till det riktigt murrigt. Det blir lite sköna mindre ciklider - jag är grymt inne på dorsigera och liknande nu, men jag får se vad vi hittar i tyskland.

                  Jo, de var för jädra goa de där röda discusarna. Här är ett par gamla bilder på ett annat lekpar jag hade - vet inte vad de "färgerna" heter men honan var lite röd-brunspräcklig och hanen hade en brun, mörk grundfärg!
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    jäkligt spännade färger på de där du!


                    hoppas nu du lägger upp en go proj-tråd om kuben då så man får se hur du bygger upp allt!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      You bet! Här är tråden;

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        taget!

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          • June 2002
                          • 2952

                          #13
                          Här är en trekant Två Blue Diamond honor sm vallar yngel med en Blue Diamond hanne.
                          Bifogade filer
                          Nordiska Diskus Sällskapet
                          Hallandsakvaristerna
                          BAK Gcg Maf NCS

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            enna goa snuskpellrar de där diskusarna! det gillar vi :P

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #15
                              Ursprungligen postat av kaj.p
                              Här är en trekant Två Blue Diamond honor sm vallar yngel med en Blue Diamond hanne.
                              Ser ju för skönt ut! Var det inget som helst gnabbande mellan honorna?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...