behöver hjälp med Sajica ciklider. Tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sina_aslami
    • August 2009
    • 56

    behöver hjälp med Sajica ciklider. Tack!

    Hej !
    Jag har en 60 liters kar. Jag köpte först en Sajica ciklid (hona) och lagt den i akvariet. Dagen efter köpte jag en hane. Från början, när jag släppte hanen umgicks de en hel del och honan gick hela tiden efter hanen.
    Efter ett tag så såg jag att hanen håller på att jaga ihjäl honan utan att honan vill det (tror jag). Till slut såg jag att hanen har hittat grottan som jag hade fixat av rötter och håller sig hela tiden i den där och honan är i hörnet av akvariet. Det händer att hanen då o då jagar honan men sen går tillbaks till sin grotta.
    Kan någon hjälpa mig och säga vad är fel med fiskarna? Jag blir tacksam med vilken information som helst för att jag vet så lite om dessa fiskar.
  • vordf
    • May 2010
    • 106

    #2
    Akvariet du har är på tok för litet.
    460L Amerika

    Kommentar

    • sina_aslami
      • August 2009
      • 56

      #3
      Ja kanske det är lite för lite men hanen håller sig ändå bara i grottan. Han vill inte ens komma ut..
      Då o då sträcker han ut sitt huvud från grottan och går tillbaks.. Som jag sagt jagar han också då o då honan och går tillbaks till grottan.. Jag tror inte att det är akvariet som är problemet. Dessutom har jag bara de två fiskar i akvariet.

      Ursprungligen postat av vordf
      Akvariet du har är på tok för litet.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Hej sina_aslami!
        Som vordf skriver, är ditt akvarium för litet för Sajica-ciklider. Detta är fiskar som blir, i runda tal, 10-15 cm stora och behöver ganska rejält med utrymme, i storleksordningen 150- till 200 liter, gärna ännu större. Dina sajica uppvisar typiskt beteende då de inte trivs alls med tillvaron. För det första är det ofta svårt att bara skaffa en hane och hona, och hoppas att det skall bli ett par av detta. De behöver vara en grupp och få para ut sig efter hand.
        Det känns som om du borde fundera lite på att skaffa ett större kar - och om inte det funkar - i en förlängning lämna tillbaka dina sajicor till affären eller sälja/ge bort dom till någon som har plats för dom.
        Vi här på zoopet vill gärna hjälpa till och ge goda råd, så fundera ett tag och skriv gärna hur du tänker kring detta. Allt går att lösa - men i detta fallet är det nog så att akvariet är problemet...

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Storleken har förmodligen betydelse, men jag har också observerat att just hos Cryptoheros kan hanen vara väldigt ivrig att leka och honan är bara intresserad då hon har mogna ägg. Under den tiden kan honan bli jagad. Därför är det viktigt att skapa fler gömställen så att även honna kan gömma sig. När hon är redo så undviker hon inte hanens inviter utan står emot ett tag och då lugnar hanen ner sig.

          Jag har ett par i ett 430 liters och har liknande beteende, men där räcker det att honan håller llite avstånd så slipper hon bli jagad.

          De leker i grottor och gillar grottor generellt ofta kommer de inte fram förrän det är käk eller lekdags.

          Om du får till lek så kan mycket väl det bli värre med rivalitet i och med att karet är väl trångt.
          Checking out...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Storleken har förmodligen betydelse?
            Skulle nog mer säga avgörande, då 60 liter visserligen skulle funka för ett par Sajica och det funkar även för två guldfiskar i en skål på 10 liter men hur trivs de?
            Här står det lite mer om dem: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=213&SOK=1
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • sina_aslami
              • August 2009
              • 56

              #7
              Hej !
              Tack för all kommentarer. Nu har jag bytt till 100 L. Ärlig talat jag kan inte fixa större akvarium än det. Personligen tycker jag att 100L akvarium är för stor för två fiskar som är honan 5-7 cm och hanen 8-9 cm. Alltså dessa fiskar har verkligen konstig beetende.. ett tag simmar de tillsammans den andra tag hanen jagar ihjäl honan.

              Kommentar

              • Christerhedberg
                • August 2008
                • 624

                #8
                Om man vill att fisken ska trivas så ska man anpassa fiskarna efter akvariet, inte skaffa den storlek man kan och sedan stoppa i de fiskar man vill ha, oavsett antal.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Det var ju tur att du hade ett 100-liters på lut där... Det är ju såhär; det har ingen betydelse vad DU tycker är lagom storlek för fiskar som kräver stora utrymmen - de är inte skapta att hålla till i akvarium som är för små - de lever i stora vattenområden på miljardertals och åter miljardertals liter. Vi måste stanna upp och tänka i andra termer här... de fiskar du har nu behöver mer utrymme och det är liksom inte mycket mer att göra åt den saken. Nåväl, nu har du ett 100-literskar åt dom och det är iallafall bättre än 60-liter, med lite fin inredning och rätt vattenparametrar så kan det nog gå vägen - om de kommer överrens.
                  100-liter är inte för stort för två fiskar som i grund och botten behöver mycket större volymer - men det kan funka tills vidare...

                  Kommentar

                  • sina_aslami
                    • August 2009
                    • 56

                    #10
                    Hej !
                    När jag köpte dessa fiskar så hade själva akvarie affären typ 10-15 st såna fiskar i en akvarium run 70-80 L. Utan rötter... de verkade trivas...
                    Tack för tipsarna.. hoppas det går bra med fiskarna.. fast jag har inte sett så mycket skillnd..

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Det går inte riktigt att jämföra en affärs fiskhållning och hur de får det hemma hos kunden. I affären är de i princip bara på genomresa medans de ska leva hela sitt liv och växa till sig hos dig.

                      Som MaxB skrev innan kan det även vara en fördel att ha en grupp fiskar så de får para ut sig själva, men som kan vara ett litet problem i ditt kar. Skulle det nu vara att de inte går ihop, skulle jag prova att byta ut den ena av dina fiskar om affären går med på det så kanske de passar ihop lite bättre.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        Tänk också på att i affärer så kanske de kan gå länge men de visar sällan eller aldrig upp ett normalt beteende samt att de flesta affärer börjar dagen med att ta bort döda fiskar, dvs det är en hel del bortgång hos dem.

                        Knappast något att sikta på i sitt hem och för den permanenta förvaringen. Ett gott utrymme gynnar både fisken och dig då kommer få se ett väsentligt mer intressant beteende. Om du skaffar ett större akvarium så kan du ha andra fiskar tillsammans med dessa. Meningsskliljaktigheter uppstår främst inom arten. I artbeskrivningen för Sajica anges 160 liter och det är nog en bra siffra för att uppnå dessa två mål.
                        Checking out...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...