Zebraciklid vill ha kompisar..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    Zebraciklid vill ha kompisar..

    Ska dra igång ett 250L kar i dagarna, och första invånarna blir ett zebraciklid par.
    Vet att det inte är nån bra inkörningsfisk direkt, men jag "räddar" dom från en kompis så dom måste i karet.
    Undrar om nån har erfarenhet om nån mer ciklid från samma område som skulle kunna funka med zebrorna? Tänkte ha ett par till av nån sort och har funderat lite på eldbuk, är det nått som skulle kunna funka? Sen blir det väl nån/några malar och inte mycket mer än så.
    Skulle gärna få tips på några olika sorter som skulle kunna funka, då utbudet inte är jättestort här omkring. Tänkte i så fall åka till en bättre sorterad affär i annan stad och då vill man ju ha lite olika valmöjligheter när man väl kommer dit.
    Har redan Apistogramma agassizii som skulle kunna få flytta in, skulle det funka?


    Tacksam för tips...
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Apistogrammas fungerar knappast med zebror. Palettciklider kan fungera sajicor, men möjligen kan de korsa sig med zebrorna.
    Checking out...

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Arter av Cryptoherostyp ska man nog undvika, på grund av korsningsrisk. Dessutom har jag själv erfarit att de kan smygbefrukta andra cikliders lekar, då jag hade ett Jack Dempseypar som lekte, men när ynglen växte till sig såg man att de var korsningar, och jag hade ett zebrapar med dem. Vid ett tillfälle hade jag zebror tillsammans med Archocentrus multispinosa och eldbuk, och det funkade bra, det zebraparet var ganska lugnt, och höll sig på sin kant med ynglen. De dominanta var faktiskt multispinosorna.

      Men arter som skulle kunna funka med zebror är kanske guldsöm, Jack Dempsey, salvini, och liknande.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Ursprungligen postat av Micke_A

        Men arter som skulle kunna funka med zebror är kanske guldsöm, Jack Dempsey, salvini, och liknande.
        Alla tre arterna bör ha betydligt större akvarium än 250 liter
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        Arbetssätt...