Det finns ODLADE ALTUMS !!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #16
    En liten bild från de första exemplaren som Pellegrin tog hem från Orinocco 1905 De finns på naturhistoriska i Paris.
    Tre band i fenorna, kroppslatituden är längre än kroppslongituden. Ögats höjd är i botten på stjärtfenan.
    Bifogade filer
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #17
      ä-a underbett på dom där gynnarna.

      egentligen borde någon med lite för mycket pengar, och för mycket tid, samla ihop alla
      skalarer mellan mexico och södra chile, skicka dom på en DNA analys, och göra ett
      "släktträd" så att alla fick klart för sig vilka som är släkt ocvh hur nära släkt dom är...



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #18
        Skulle tro att en ny revison på scalarsläktet är nära förestående.
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Inte en dag försent och det ska bli väldans intressant!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #20
            Svårt att se eftersom det inte är några närbilder på fiskarna (men lätt att se att det inte är altum), men de där liknar mitt par som nu går med ett par månader gamla ungfiskar, och de är då inga altum, ser ut som helt vanliga VF eller F1 Pterophyllum scalare. Jag tycker personligen inte att det är särskilt svårt att se skillnad på P. altum och P. scalare, lika lite som mellan P. altum, och P. leopoldi.
            Senast redigerad av Shepard; 27 August 2010, 19:20.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              #21
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Svårt att se eftersom det inte är några närbilder på fiskarna (men lätt att se att det inte är altum), men de där liknar mitt par som nu går med ett par månader gamla ungfiskar, och de är då inga altum, ser ut som helt vanliga VF eller F1 Pterophyllum scalare. Jag tycker personligen inte att det är särskilt svårt att se skillnad på P. altum och P. scalare, lika lite som mellan P. altum, och P. leopoldi.

              Så du är 100 på att det bara finns tre arter?
              Hmm denna är VF??
              Bifogade filer
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #22
                Det finns mig veterligen bara en väldokumenterad odling av Pt. altum (och jag har letat). Sven Fornbäck, Bollmora AK, odlade den på 1990-talet och det var inte fråga om någon slump. Han gjorde rekognoceringsstudier i Sydamerika. Fiskarna simmade nästan ständigt i levande foder och han gjorde regntidssimuleringar och fick ändå vänta ett halvår extra innan de slutligen lekte. Leken lyckades han filma.

                Sedan finns det ett antal ganska osäkra rapporter, utan övertygande dokumentation. Den äldsta rapporten är från ca 1970, men det var oklart vilken art som odlades. Dessutom finns det "hemliga" odlngar där man antagligen "fuskat" genom att använda hormoner, kramat dem e dyl.

                Enbart en DNA-studie ger inte svaret på hur många arter det finns. Det kan dock vara ett användbart verktyg i kombination med andra metoder. Jag tror inte det kommer några revisioner som ger svarat på alla frågor i rappet.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #23
                  Inte någon last alls på Sven Fornbäck utan det är imponerande, men jag har undrat en sak ett bra tag och det är varför det blev bara en lyckad lek?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #24
                    Ursprungligen postat av kaj.p
                    Så du är 100 på att det bara finns tre arter?
                    Hmm denna är VF??
                    Hur många arter det finns har jag ingen aning om, bara att jag inte tycker att det är så svårt att se skillnad på P. altum, P. scalare, och P. leopoldi. Men de scalarer som felaktigt säljs som Perualtum är ju inga altum, men kanske heller inga P. scalare, egentligen.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #25
                      Men riktiga praktex av VF P.scalare och P. altum är faktiskt inte så lätt att se skillnad på som man kan tro...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Constantine
                        • September 2009
                        • 431

                        #26
                        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                        Det finns mig veterligen bara en väldokumenterad odling av Pt. altum (och jag har letat). Sven Fornbäck, Bollmora AK, odlade den på 1990-talet och det var inte fråga om någon slump. Han gjorde rekognoceringsstudier i Sydamerika. Fiskarna simmade nästan ständigt i levande foder och han gjorde regntidssimuleringar och fick ändå vänta ett halvår extra innan de slutligen lekte. Leken lyckades han filma.

                        Sedan finns det ett antal ganska osäkra rapporter, utan övertygande dokumentation. Den äldsta rapporten är från ca 1970, men det var oklart vilken art som odlades. Dessutom finns det "hemliga" odlngar där man antagligen "fuskat" genom att använda hormoner, kramat dem e dyl.

                        Enbart en DNA-studie ger inte svaret på hur många arter det finns. Det kan dock vara ett användbart verktyg i kombination med andra metoder. Jag tror inte det kommer några revisioner som ger svarat på alla frågor i rappet.

                        Väldigt intressant artike, fast på engelskal

                        450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                        170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #27
                          samma artikel översatt med google trnaslate :P

                          måste läsa sen. verkar intressant men hinner inte nu

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            • June 2002
                            • 2952

                            #28
                            Lyssnade till Sven innan sommaren har filmer från odligen finns omgjort till DVD.
                            De var rätt kul o se.
                            Nordiska Diskus Sällskapet
                            Hallandsakvaristerna
                            BAK Gcg Maf NCS

                            Kommentar

                            • Mumin
                              • October 2007
                              • 3837

                              #29
                              Har också lyssnat till Sven och sett hans film. Om jag kommer ihåg rätt så försöktehan göra om odlingsparametrarna, men lyckades aldrig mer. Men 400 yngel blev det!
                              För mycket är inte nog!
                              Jag VILL ha en Elefantofon!!

                              Kommentar

                              • Mick13
                                • May 2008
                                • 1796

                                #30
                                Ursprungligen postat av hannesc
                                tvivlar starkt på att det är altum. kan det det vara så att du köpte dom som peru altum?

                                för annars är du typ den enda i hela universum som har lyckats odla altum.

                                säljare slänger ofta in altum för att "pimpa" namnet.

                                jag köpte Pt.Scalare "altum honey blue" o trodde det var nån spännande altum. men nene..inte altum på en fläck.

                                så tänk över din annons



                                skrev jag
                                Tog gynnaren bort annonsen efter ditt påpekande som hade saklig grund ?
                                In vino veritas, in aqua sanitas

                                Kommentar

                                Arbetssätt...