Diskus och Scalare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • viktor333
    • August 2007
    • 221

    Diskus och Scalare?

    Undrar om Diskusfiskar och Scalarer klar sig fint ihop? Hade gärna sett båda i mitt kar på dryga 300 L tillsammans med några fjärilsciklider! Funkar det och är det nån som i sånt fall har någon erfarenhet av det? Sitter inte inne på jättemycket fakta om dessa fiskar bara det att de Scalarer jag har i karet verkar väldigt fredliga!

    Tacksam för svar å synpunkter
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Finns folk som har haft och ar scalarer och discus tillsammans utan några problem.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det är ingen kombination jag skulle köra då karet är i minsta laget för både skalarer och diskus ska må som bäst ihop. Sedan kommer troligen skalarerna i lekstämning efter ett tag, och då kan jag lova dig att de inte är lika fredliga längre.
      Att upptill dessa även köra med Fjärilsciklider är även det en utmaning som heter duga...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Beror nog lite på vem du frågar

        Men min egen erfarenhet är att det funkar, så länge man inte kräver lyckade lekar av nå´n av dem. Hade ett discuspar i ett 375-liters för ett antal år se´n som fick frisimmande yngel, men det var nog scalarerna som såg till att de försvann rätt snabbt. Vid ett annat tillfälle hade jag ett discuspar som lekte stup i kvarten, och särskilt honan jagade runt scalarerna rätt mycket.

        Men rent allmänt, med bra inredning, och så länge man inte överbefolkar, så ska det funka.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Rent allmänt anser nog de allra flesta diskusexperter att det är en dålig kombination eftersom diskusarna lätt kommer till korta mot de tuffare skalarerna
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Min erfarenhet är att discus också kan vara ganska tuffa, de senaste jag hade backade inte om nå´n annan ciklid mopsade sig, har för mig att nyckelhålen och discusarna hade sina små skärmytslingar, utan att discusarna kom till korta.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • HenkeP
              • January 2009
              • 886

              #7
              Tillhör dom som har båda sorter tillsammans, och jag har inte haft några problem med att diskusarna blir undanfösta.. Snarare tvärt om.. Har en liten diskus (~8cm) som har stannat i växten och till och med den kaxar sig mot scalarerna som är något större (~13cm) emellanåt. Men vid lek är det naturligtvis en annan sak..

              Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

              Kommentar

              • viktor333
                • August 2007
                • 221

                #8
                Ok, tack för många bra svar Får ta en funderare över detta!

                Kommentar

                Arbetssätt...