Mina fjärilar har lagt rom men verkar själva äta av den

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linda.n
    • March 2008
    • 459

    Mina fjärilar har lagt rom men verkar själva äta av den

    Jag har ett ungt par av fjärilsciklider som nyligen har lekt och lagt en fin samling ägg på en rot. Båda vaktar noga äggen men mest hanen. Nu ser det ut som om han själv inte riktigt kan hålla sig utan simmar där och smakar på den titt som tätt. Är det inte hans "jobb" att vakta??

    hur lång tid brukar det ta förresten innan de kläcks? Och är det svårt att få levande yngel från fjärilar?

    /stolt mormor
    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294
  • vordf
    • May 2010
    • 106

    #2
    Är du säker på att de äter upp rommen? Fjärilarna putsar både romkorn och frisimmande yngel vilket ofta kan se ut som om de äter.
    460L Amerika

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      kan oxå var aatt han äter upp obefruktade ägg.

      det tar ca 4 dagar innan de kläcks o ytterliggare 4 dagar ungefär innan de är frisimmande. bli inte ledsen om det skiter sig. tar ofta ett par gånger innan de fattar hur de ska göra.

      Kommentar

      • linda.n
        • March 2008
        • 459

        #4
        Aha!! Visste inte att de putsar äggen!! Det var kanske det som hände. Någon åt iaf upp rubbet. Jag har några äppelsnäckor som jag starkt misstänker. Hur bra de än vaktar så är de rätt så orubbliga i sin jakt på mat. Inga yngel :-(

        Hoppas de försöker igen! Skulle vara jättekul om de fick yngel!!!

        Kan man tänkas täcka över med ett litet nät eller något för att hålla andra borta från dem?
        Jag har bara äppelsnäckor och pansarmalar i akvariet.
        Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

        Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

        Kommentar

        • vordf
          • May 2010
          • 106

          #5
          Jag har haft frisimmande yngel vid tre tillfällen men de lever bara någon enstaka dag. Det är nog en kombination av orsaker till varför det blir så där andra fiskar givetvis är en del av problematiken. Jag ska flytta mitt producerande par till ett annat kar för atts e om det blir någon skillnad.
          460L Amerika

          Kommentar

          • linda.n
            • March 2008
            • 459

            #6
            Ursprungligen postat av vordf
            Jag har haft frisimmande yngel vid tre tillfällen men de lever bara någon enstaka dag. Det är nog en kombination av orsaker till varför det blir så där andra fiskar givetvis är en del av problematiken. Jag ska flytta mitt producerande par till ett annat kar för atts e om det blir någon skillnad.

            Har läst att fjärilar kan vara ganska känsliga och då borde nog ynglen vara ännu känsligare. Trist att de inte överlevt.
            Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

            Kommentar

            Arbetssätt...