Hjälp ,vilken apistogramma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dubbel
    • February 2010
    • 92

    Hjälp ,vilken apistogramma?

    Jag har fastnat i apistoträsket som så många andra zoopetare, och jag har ett litet dilema jag kan inte bestämma mig för vilken apistogramma jag ska köpa så jag vänder mig till er kära zoopetare att komma med förslag, gärna med bild då jag inta har lyckats hitta bilder som stämmer överens med varandra. Jag ska beställa genom Janne Wester på södermalms akvarieaffär så jag har ganska många att välja på och behöver lite snabba svar.

    vänliga hälsnigar från utkanten av apistoträsket
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #2
    Fråga typ Marnat, han har säkerligen koll på dem :P Det finns ju lite olika svårhetsgrader, och vissa är lättare att få tag på än andra. Kolla i artbeskrivningarna så har du rätt bild där. Prova agassizii/cacatuoides som är relativt lätta.

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Om jag fick rekommendera en apistogramma skulle ja välja A. panduro (Azurblå apistogramma). Enligt mina erfarenheter ganska fredliga och trevliga fiskar. Dessutom tycker jag att detta är om inte den så absolut en av de absolut finaste apistogrammorna (som normalt finns i handeln). Snyggare än både A. nijsseni och A. baenschi vilka jag iofs oxå tycker är mycket vackra. Verkar inte vara den mesta svårlekta arten men inte den mest lättlekta heller. Dessutom är denna art inte särskilt svårt att få tag på normalt sett iaf dock inte lika vanlig som tex. kakaduan eller spetsstjärten.
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        Ursprungligen postat av Dubbel
        Jag har fastnat i apistoträsket som så många andra zoopetare, och jag har ett litet dilema jag kan inte bestämma mig för vilken apistogramma jag ska köpa så jag vänder mig till er kära zoopetare att komma med förslag, gärna med bild då jag inta har lyckats hitta bilder som stämmer överens med varandra. Jag ska beställa genom Janne Wester på södermalms akvarieaffär så jag har ganska många att välja på och behöver lite snabba svar.

        vänliga hälsnigar från utkanten av apistoträsket
        Om du tittar i den här tråden från sida ett så är det ganska många bilder i början.



        Några frågor som du ska ställa dig för att komma fram till din Ap.

        Vad har du för vattenvärden när det gäller Kh och pH?
        Många Ap måste ha rejält lågt pH värde för att rommen ska kunna utvecklas.

        Ska du ha en eller flera arter av Ap?
        Om du vill satsa på en art så är det kanske en fördel att välja en haremslekare så det blir fler än två Ap i karet.
        Om du ska två arter så tänk på att välja arter som skiljer sig så mycket som möjligt i både kroppsform och färg, samt naturligtvis att de vill ha samma typ av vatten.

        Lycka till!
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Dubbel
          • February 2010
          • 92

          #5
          tack ! tyvär vet jag inte vilket ph/kh jag har då mina test har försvunnit (dom ligger väl någonstanns i röran) men jag ska satsa på en art i detta akvarium som inte är jätte stort (54L) men jag ska gå och köpa nya test idagarna och återkomma med svaren

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #6
            Ursprungligen postat av Dubbel
            tack ! tyvär vet jag inte vilket ph/kh jag har då mina test har försvunnit (dom ligger väl någonstanns i röran) men jag ska satsa på en art i detta akvarium som inte är jätte stort (54L) men jag ska gå och köpa nya test idagarna och återkomma med svaren
            Eftersom du inte har jätte koll på vattenvärden och karet är på 54 liter så är min rekommendation 1 + 2 Apistogramma borellii.

            Förusätter att karet kommer att vara som en djungel full med kaos rötter på botten, nästan en förutsättning för att hålla Ap i ett så litet kar.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #7
              jag hade som maths säger också satsat på tex borelli att starta med, kanske också Baenschi som är lättlekta och inte så noga med vattenvärden. Min första baenschi lek gick hem även om PH låg på runt 7 och jag hade varken kokosnötter eller annat liknande, de fick alltså fixa sin egen grotta

              Janne har för övrigt riktigt fina Baenschi exemplar, men han har även breitbinden som är lite mer ovanlig men även intressant.

              Kolla även vad han rekommenderar efter att du förklarat förhållanden etc hemma hos dig, bättre lärare än honom lär du inte hitta kan jag säga direkt
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #8
                Ursprungligen postat av Marnat
                Kolla även vad han rekommenderar efter att du förklarat förhållanden etc hemma hos dig, bättre lärare än honom lär du inte hitta kan jag säga direkt
                Finns det sådana försäljare fortfarande

                Men om du säger det så är det säkert sant, alltid bra med "lokal" kunskap, dessutom får ju försäljaren lite ansvar för sina goda råd och vad han säljer.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  #9
                  Ursprungligen postat av c90368
                  Finns det sådana försäljare fortfarande

                  Men om du säger det så är det säkert sant, alltid bra med "lokal" kunskap, dessutom får ju försäljaren lite ansvar för sina goda råd och vad han säljer.

                  Ja Janne är faktiskt såddan, inte känt mig lurad en enda gång jag lämnat hans affär. Är du nånsin i sthlm så måste du ta dig dit maths. Han har en hel del intressanta apor samt en mängd killies och bettor

                  Dt var honom jag köpte mina schwarzkinn av btw.
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • Dubbel
                    • February 2010
                    • 92

                    #10
                    jag har nu varit och pratat med janne, han och en annan av våra med akvarister som jag tyvär inte fick namnet på som hade stor erfarenhet av ap och det vi kom fram till var att kh i stockholm är 3 och inte behövde kontrolleras, men däremot Ph jag har precis kollat och det ligger runt 7 så jag slänger ner lite alkotar som jag har och kollar om någon dag igen. Men enligt janne så är det inte jätte svårt med någon av dom sorter han har men vi får se när nästa lista kommer, det finns ju "vanliga" sorter som kan bli skit fina t.ex Ap. agassizii "rio tefe red" Och Maths jag håller helt med Marnat du måste besöka Janne om du är i stockholm, jag köpte mina Betta sp. Palangkaraya sengalang

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #11
                      Jag tycker fortfarande att Ap.borellii skulle passa perfekt i ditt kar, diskutera det med Janne.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Dubbel
                        • February 2010
                        • 92

                        #12
                        Ska jag göra när jag går ner för att beställa så fort den nya listan kommer

                        Kommentar

                        • Rooster
                          • March 2006
                          • 1468

                          #13
                          Kul att du skall skaffa (har kanske redan sen innan) Apistogramma! Ja det är lätt hänt att fastna i det träsket... (=
                          Fish for Life!!!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...