eldbuk könsskillnader

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonteeh
    • September 2008
    • 50

    eldbuk könsskillnader

    tja, jag köpte 4 st eldbukar för ca 2 år sen. Två av dom har dött och en av dom var förälder till min enda kull jag har fått från dom. nu har jag köpt en till och det går 3 st i ett 112-liters akvarium tillsammans med svärdbärare, black mollies, en eldstjärt och en ancistrus.

    problemet är att jag inte kan se könsskillnad på dom. det är 2 st små (7-8 cm) och en stor färgglad (11-12 cm) med långt utdragna fenor. det tror jag är en hane och den är också väldigt lik den andra som nu är död förutom att den har starkare färger. könöppningen är också likadan som på min förra stora.

    men dom två lite mindre ser nästan exakt likadana ut och en av dom är förälder till den kullen som jag fick för ca 1,5 år sen. dens könsöppning ser annorlunda ut och sticker ut ca 2 mm och är ungefär 1 mm bred. på den stora ''hannen'' är det som en 1 mm lång spetsig sak längst bak och en liten sak framför den, typ 2 mm framför. allihop har lika starka färger bara att dom små är lite mörkare och inte lika utdragna fenor.

    så jag undrar:

    spelar det någon roll att dom är så pass olika stora? den största hackar ibland på dom mindre och den andra ''föräldern'' som också är minst av alla jagar den näst minsta och är ibland på samma ''lag'' som den stora, men att den stora hackar på den också.

    hur ser man könsskillnaderna på könsöppningarna?

    hur får jag dom lättast att bilda par?

    dom verkar trivas annars och inredningen i akvariet är 3 ganska stora rötter och stenar och några anubias och javaormbunkar.

    tacksam för tips vill gärna ha yngel igen!

    mvh jonte
    Senast redigerad av Jonteeh; 23 August 2010, 08:49.
  • Jonteeh
    • September 2008
    • 50

    #2
    har nu precis köpt 2 st 375 liters-kar, tycker ni det är bättre om jag låter dom gå i ett av dom istället? för 112 liter tycker jag känns lite väl litet för såpass stora ciklider så dom skulle säkert trivas bättre där och då kanske det blir större chans att dom leker?

    Kommentar

    Arbetssätt...