Är fjärilar väldigt känsliga eller har jag haft otur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    Är fjärilar väldigt känsliga eller har jag haft otur?

    Startade upp ett kar i början av juni. Hade först ett par fjärilar, hannen fick sen vita luddiga sår - ett på ryggfenan och ett över ena gälen. Karantänades och körde eSHa 2000 men det funkade inte. Köpte sedan ytterligare en fjärilshanne till honan. Ser när jag släpper ner honom att han har ett sår men tror att han fått det vid infångandet eftersom jag kollade så noga i karet där de gick. Han är pigg och visar inga tecken på sjukdom men såret vill inte läka. Eftersom jag haft problem med parasiter (fiskar som kliat sig) och jag blir rekommenderad kör jag eSHa 2000 i karet. Tycker hannen blir lite bättre på nätterna men inte på dagen, som att någon biter upp såret igen. Ser en ljusare fläck på fjärilshonans "nos". Karantänar dem båda och kör ektozon och eSHa, idag andra dagen. Evnentuellt en liten förbättring på hannen, honans fläck ser sämre ut. Älskar fjärilar och har haft många tidigare men nu känner jag lite att jag ger upp. Har jag haft otur eller är fjärilar väldigt känsliga för sårsjukdomar? Har läst att många anser dem känsliga men inte vilka symptom de uppvisar.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    De är känsliga över huvudtaget tycker jag.
    Jag själv har numera gett upp att försöka hålla dessa underbart snygga fiskar. Hos mig tynar de bort, och att ha endast ett par i ett eget kar kanske är melodin...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Fjärilar är både väldigt känsliga och väldigt tåliga.
      Det finns olika stammar av dessa i handeln - exemplaren i vissa av dessa stammar är lögn i helakotta att hålla vid liv en längre tid.
      Medan andra stammar är hur tåliga som helst.
      Tyvärr är det omöjligt att veta vilka stammar som funkar bra så det är bara att testa. Har man köpt några som inte funkar i en affär så testa nästa gång en annan affär som inte köper sina från samma grossist eller odlare. Har man köpt dom direkt av en odlare så byt odlare.

      Tyvärr går det inte heller att slå fast att svenskodlade är bättre än Asienodlade - det finns dåliga och bra från bägge ställena.
      Det är också viktigt att köpa in alla samtidigt och ALDRIG blanda dom med andra fjärilar - de bör inte ens gå i samma akvarium som en gång sjuka har gjort.

      Man kan kanske undra varför inte grossisten byter leverantör om de inte funkar, men det är inte så lätt för dom att veta om fiskarna de har sålt är väldigt känsliga och kanske dör 1-2 månader efter att de har sålt dom. Dessutom kan det faktiskt vara som så att vissa stammar funkar bra i vissa vatten medan andra inte gör det.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • vickson
        • May 2010
        • 760

        #4
        Det är ju jättetråkigt. Hade fjärilar i slutet av 80- början på 90-talet och har inget minne av att de var känsliga då, hade inga problem med mina. Men jag hade kanske tur då, eller så har detta kommit senare? De jag haft nu har inte visat några sjukdomstecken eller tecken på svaghet förutom att de fått sår. Sen att de blir dåliga och ger upp kan ju komma av sårigheten som visar på sjukdom eller helt enkelt att de inte uppskattar att gå i karantänkar?

        Har köpt dessa på tre olika Djurmagazin 10 mil från varandra, men jag tror de har samma leverantörer.

        Det låter nästan som att jag måste ge upp min tidigare favoritfisk vilket är tråkigt. Kommer jag aldrig att kunna ha fjärilar i detta kar även om jag skulle vänta månader tror du Kjell? Hoppas bara att vad nu de har inte går vidare till övriga invånare i karet. Vet inte vad jag ska göra med dessa två i karantänen - fortsätta behandla och testa ny medicin om det inte ger med sig eller helt enkelt låta dem "somna in". Jag vill ju inte ge upp om det finns hopp samtidigt som jag inte vill plåga dem längre än nödvändigt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Redan i början av 90-talet råkade jag på dåliga stammar av fjärilar - minns inte hur det var på 80-talet.

          Tänker du akvariet, rengör noggrant och slänger gruset så är nog chansen liten att sjukdomar överförs.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • vickson
            • May 2010
            • 760

            #6
            Det är igång med massa fisk i, så det skulle kännas förbannat jobbigt att göra så och börja om. Hur snabbt borde symptom visa sig på övriga fiskar om de är smittade?

            Fjärilarna står nu bleka på botten. Har kollat noga på hannen och han är inte bättre som jag eventuellt trodde tidigare. Finns det någon chans att de överlever ny medicinering och blir bättre eller ska jag be maken göra slut på lidandet tro?

            Kommentar

            • vordf
              • May 2010
              • 106

              #7
              Nu har inte jag någon omfattande kunskap om fjärilar men jag har inte haft några problem med mina.
              460L Amerika

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av vordf
                Nu har inte jag någon omfattande kunskap om fjärilar men jag har inte haft några problem med mina.
                Som jag skrev ovan - det finns bra stammar och det finns dåliga.
                Har man exemplar från en bra stam så är det en tålig art och tvärtom om man har haft otur
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av vickson
                  Det är igång med massa fisk i, så det skulle kännas förbannat jobbigt att göra så och börja om. Hur snabbt borde symptom visa sig på övriga fiskar om de är smittade?

                  Fjärilarna står nu bleka på botten. Har kollat noga på hannen och han är inte bättre som jag eventuellt trodde tidigare. Finns det någon chans att de överlever ny medicinering och blir bättre eller ska jag be maken göra slut på lidandet tro?
                  Själv medicinerar jag enbart mot vita prick. Blir en fisk sjuk så avlivar jag den eftersom de i regel (undantag som sagt för vita prick) smittar mest i slutstadiet och medicinering i regel också tar livet av nyttobakterierna både hos fisken och i vattnet och då kommer ändå oftast sjukdomar tillbka efteråt pga detta
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • vickson
                    • May 2010
                    • 760

                    #10
                    Vi fattade beslutet att avliva dem. De mår inte bra längre och det känns som att bara förlänga plågan. Vi avvaktar och ser om de övriga invånarna i karet drabbas och håller helt enkelt tummarna. Och hur det än går kommer jag tyvärr inte att våga prova fjärilar igen.

                    Kommentar

                    • vickson
                      • May 2010
                      • 760

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Själv medicinerar jag enbart mot vita prick. Blir en fisk sjuk så avlivar jag den eftersom de i regel (undantag som sagt för vita prick) smittar mest i slutstadiet och medicinering i regel också tar livet av nyttobakterierna både hos fisken och i vattnet och då kommer ändå oftast sjukdomar tillbka efteråt pga detta
                      Oki. Det är bra att veta. Jag har noll erfarenhet av sjukdom eftersom det inte drabbade mig under de år jag höll på förut. Jag håller tummarna nu och avvaktar innan jag stoppar i ny fisk. Frågan är hur länge jag måste vänta om övriga håller sig symptomfria - räcker två veckor?

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Jag har alltid uppfattat fjärilar som extremt känsliga, framförallt för att de liksom många Apistogramma inte tål att bli dominerade utan då bara tacklar av och dör. De är dessutom extremt kortlivade, 1-2 år är nog normal livslängd, mycket få når sin treårsdag.

                        Väldigt vackra fiskar, men man ska nog se dem som tillfällig dekoration i akvariet.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...