påfåglar tillsammans med andra fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    påfåglar tillsammans med andra fiskar?

    tjena, jag ska starta upp ett nytt akvarium på ca 700-800L och jag undrar om man kan ha påfågelciklider med antingen blåciklider eller guldsömciklider och hur många av varje isåfall? jag vet att påfåglar ska ha ganska tuffa fiskar som sällskap så är dom tuffa nog? (går ifrån ämnet lite nu) sen undrar jag om man kan ha ett stim corydoras också?
    Senast redigerad av robidobban; 07 August 2010, 23:15.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Påfåglar är glupska, men inte särskilt aggressiva, så de bör inte gå med jätteaggressiva fiskar. Ja, de kan förmodligen gå med blåciklider eller guldsömmar, men ha bara en av de arterna, eftersom de kan korsa sig. Ett par av varje är nog bäst, men påfåglar kan du skaffa ca 6 ungfiskar, och låta dem bilda par, eftersom de är omöjliga att se könsskillnad på. Nej, Corydoras är ingen bra idé, har för mig att jag har läst att påfåglar äter Corydoras i naturen, och hur som helst äter de gärna små fiskar.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • zteN
      • September 2009
      • 56

      #3
      Dom där corydoras:orna lär ju inte ens vara kvar i ett år. Tror det kan komma bli lite tjafs med guldsömmarna, men med blåcikliderna lär påfåglarna bara visa vem som är störst. Men allt är ju individuellt, jag har 3st påfåglar just nu, växer med cirka 1cm/veckan. Blir intressant och se om någon månad ifall de börjar balla ur och hävda sig mot varandra eller ej, för just nu är de hur vänliga som helst.

      Kommentar

      • robidobban
        • March 2009
        • 652

        #4
        okidoki,ja jag hade bara tänkt mig någon av arterna. då blir det nog guldsömmarna då. men om jag skafar 6 ungfiskar måste jag in ta bort några när dom börjar bli störer då?
        Senast redigerad av robidobban; 07 August 2010, 23:21.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ja, du kan behöva ta bort några, men jag tror de flesta affärer tar tillbaka överblivna fiskar. Hantelciklider skulle nog också funka med påfåglar.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • robidobban
            • March 2009
            • 652

            #6
            finns det några fler fiskar jag kan ha då? hälst från sydamerika. jag hade tängt mig 2 pleco också.

            Kommentar

            • robidobban
              • March 2009
              • 652

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Ja, du kan behöva ta bort några, men jag tror de flesta affärer tar tillbaka överblivna fiskar. Hantelciklider skulle nog också funka med påfåglar.
              måste jag ta bort någon om jag har 3 eller 4 st då?

              Kommentar

              • robidobban
                • March 2009
                • 652

                #8
                nä hantelcikliderna var inte lika fina.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Inte lika säkert att du får en hane och en hona om du köper tre. Vuxna hantlar är riktigt fina, finns flera olika sorter. Fisken på min bild är en gul hantelhane, det är en odlingsform i och för sig, men det flnns flera vildformer, grönskimrande t.ex.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • robidobban
                    • March 2009
                    • 652

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    Inte lika säkert att du får en hane och en hona om du köper tre. Vuxna hantlar är riktigt fina, finns flera olika sorter. Fisken på min bild är en gul hantelhane, det är en odlingsform i och för sig, men det flnns flera vildformer, grönskimrande t.ex.
                    den på din bild var snyggare än den jag såg. men finns det någon mer än hantel och guldsömm?

                    Kommentar

                    • robidobban
                      • March 2009
                      • 652

                      #11
                      kan jag ha 4 påfåglar 3 guldsömmar och 2 pleco? (när alla är fullvuxna)

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #12
                        Pågåglar KAN fungera i grupp om de är uppvuxen med varandra, Jga hade 5 vuxna exemplar i mitt 720 liters. Det fungerade bra, jag fick ut ett par, och det enda de gjorde när de lekte var att köra bort de andra 3, men de slogs aldrig sinsimellan.

                        Guldsömmen är ju parbildande, och köper du tre och det blir ett par, då är risken mycket stor att den överblivna blir ihjälmobbat av de andra två
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        • robidobban
                          • March 2009
                          • 652

                          #13
                          Ursprungligen postat av ciklidtok
                          Guldsömmen är ju parbildande, och köper du tre och det blir ett par, då är risken mycket stor att den överblivna blir ihjälmobbat av de andra två
                          men kan jag ha 4 stycken guldsömciklider och 4 påfågelciklider? eller är det för många?

                          Kommentar

                          • ciklidtok
                            • March 2005
                            • 1466

                            #14
                            För många är det väl inte, men just Guldsömmen skulle jag rekomendra att du bara har ett par. De kan vara ganska aggressiva sinsimellan, 4 Pågåglar borde fungera bra, och även Plecomalarna kan du ha med dom
                            720L SA-/CA. Övriga
                            375L Biotop, skalarer
                            275L Malawi
                            240L Blandat


                            Kommentar

                            • robidobban
                              • March 2009
                              • 652

                              #15
                              Ursprungligen postat av ciklidtok
                              För många är det väl inte, men just Guldsömmen skulle jag rekomendra att du bara har ett par. De kan vara ganska aggressiva sinsimellan, 4 Pågåglar borde fungera bra, och även Plecomalarna kan du ha med dom
                              ok, det låter bra.men jag kan la börja med 4 och vänta till dom har parat ut sig?det är ju större chans att det blir ett par då.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...