Problem med kakaduaciklidshanne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bive
    • February 2005
    • 25

    Problem med kakaduaciklidshanne

    Har efter några års avsaknad av tid dragit igång ett SA-kar.

    Skaffade efter en månad kakaduaciklider (3 honor, en hane) och koppade in dessa enligt konstens alla regler.
    Honorna mår utmärkt, äter och gnabbas med varandra.

    Hanen ville dock inte vara med alls. Vägrar äta, är mörk, på gränsen till svart förutom fenorna som står rakt upp/ut och han flämtar en del. Han verkar vara alla fiskars hackkyckling.
    Jag isolerade hanen i tron om att han skulle piggna till om han fick lite lugn och ro. Men det funkade inte, han vägrade äta och tynade bort. Det ledde till att jag avlivade honom i och med att han inte såg frisk ut.
    Skaffade en ny hane (från samma affär...) och hade väl en viss förhoppning om att det skulle funka, men se det gjorde det inte. Exakt samma sak upprepas nu. Vägrar äta, magrar av, är mörkt färgad, extremt slö, simmar knappt omkring, etc.
    Har nu haft honom isolerad i egen tank, haft i lite salt i vattnet, ökat på temperaturen och det har gett en viss effekt. Han simmar lite mer, rör sig mer fritt i vattnet men vägrar fortfarande att äta.

    Är detta en vanligt problem med kakaduor, gör jag något fel eller har jag haft otur som köpt sönderavlade hannar från en och samma butik?

    Karet har varit igång i cirka 2 månader och det är stabilt.
    Alla värden är normala;
    Temp: 25-26 grader
    pH: 6.5 (sänkt mha rötter, eklöv och ekbarksextrakt)
    KH: 3
    Nitrit: pendlar mellan 0 och 0.025 mg/L
    Nitrat: 1-5 mg/L
    Filtrering mha en Aqualball fylld med Ehfi Subtrat Pro

    I fiskväg så finns följande i karet:
    10 Kardinaltetror
    5 Kejsartetror
    3 Pansarmalar
    1 Ancistrus
    4 Kakaduaciklider

    Växter finns det också gott om liksom grottor och gömslen.

    Matar med lite olika foder (granulat, flingor, frystorkat, algtabletter, grönsaker, etc).

    Tillsätter 2 ml EasyCarbo dagligen samt 10ml Profito en gång per vecka.
    Byter vatten (15-20%) en gång i veckan.
  • Saturnus80
    • October 2009
    • 943

    #2
    Vad matade de apistogrammorna i affären med? Mina Ap. äter inget annat än artemia och mygglarver. Prova med ett uppehåll på easycarbo och se om det blir någon förändring (2 veckor).
    //Daniel

    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
    23l aqualandscape med dvärgkulor

    Kommentar

    • bive
      • February 2005
      • 25

      #3
      Jag har samma foder som dom matar med i affären, har även testat med mygglarver (egenfångade), dock inte röda pga allergier i familjen.
      Oavsett föda så är resultatet det samma, han tittar knappt åt maten, trots att t.ex. mygglarverna simmar förbi mitt framför nosen på honom.

      Men jag testar med ett uppehåll i EC:n, så får vi se om det ger någon effekt...

      Kommentar

      • Skägget
        • July 2009
        • 96

        #4
        Hade också en kakadua-hanne som vägrade äta, provade allt jag kunde komma på utan resultat. Köpte sedan viejita i en annan affär och de äter allt!
        200 liter SA
        180 liter sällskap
        54 liter viejita med vänner
        mp eheim 60 54 liter

        Kommentar

        • bive
          • February 2005
          • 25

          #5
          Verkar vara lite kluriga fiskar dom där...

          I vilket fall som helst så flyttade jag tillbaka hannen till akvariet. Såg till honom dagen efter han flyttades dit sedan har jag inte sett röken av honom. Men det finns gott om gömslen och hålor som han kan gömma sig i. Misstänker dock att han lämnat in och blivit föda åt dom andra fiskarna...

          Vi får se om det blir ett nytt försök med en hanne från en annan affär.

          Kommentar

          Arbetssätt...