Ensam Skalar - vad göra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ginga
    • February 2010
    • 28

    Ensam Skalar - vad göra

    Jag har i mitt kar en mycket vacker vuxen marmor skalar. Jag tror det är en marmorskalar i alla fall, den är silvervit på kroppen med svarta oreglbunda fläckar, ovansidan(pannan och ryggfena) har ett guldigt skimmer.

    Köpte denna som del av ett par 2001-2002 vilket innebör att den är ett par år gamal. Tyvärr dog den andra för en sådär 3 år sedan och innan det hade de några kullar yngel som de tog bra hand om. Svårt att veta om det är en hona eller en hane den jag har.

    Så frågan är hur jag ska göra?? Skaffa några unga kompisar och hoppas den hittar en partner bland dessa. Eller min fars teknik(den bodde där i några år) låta den leva ensam tills den dör.

    Tycker synd om den att den ska behöva vara ensam, den är lite tjurig mot de andra fiskarna också och kan ge dem lite tjuvnyp.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag skulle nog försöka få tag i en liten grupp med lite större skalarer som den fick gå bland, och ragga tag i en partner, för att sedan lämna tillbaka de överblivna fiskarna.
    Nu vet jag inte hur stort kar du har, men är det lite större kan du kanske ha lite fler individer?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Zsara
      • January 2009
      • 49

      #3
      Tjaa.. antingen kan du ju köpa ett gäng med fler skalarer till den och hoppas att den hittar en partner bland dem. Du behöver ju inte köpa alltför små Eller så skänker du bort den till någon som redan har skalarer och som har möjlighet att ta emot den. Bara du ser till att den får artfränder. Att låta den leva ensam låter inte riktigt schysst,
      1x180L, 9x96L______________________________

      Kommentar

      Arbetssätt...