Geophagus sp. sao paulo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_85
    • September 2009
    • 667

    Geophagus sp. sao paulo

    Var iväg igår och kollade på Akvarielagret i Bromma, hittade där några riktigt trevliga Jordärare vid namn Geophagus sp. Sao paulo, som jag funderar på att kanske köpa en mindre grupp utav, och gå med mina Orange heads.

    Nu till frågan, är det nån här som sitter inne med nån info om denna art? har suttit sen igår och letat men inte riktigt lyckats hitta nånting.

    Kan det vara nån form av Geophagus Brasiliensis?
    Mvh: Danne

    Foton:
    http://www.blackroomphotos.com
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Googlar man verkar det vara konsensus om att den tillhör brasiliensis. Jag har inte weidners bok tllgänglig så kan kan inte kolla med säkerhet.

    Vet ej heller om de kan vara lika tuffa som andra brasiliensis arter.
    Checking out...

    Kommentar

    • Danne_85
      • September 2009
      • 667

      #3
      Ursprungligen postat av Dre
      Googlar man verkar det vara konsensus om att den tillhör brasiliensis. Jag har inte weidners bok tllgänglig så kan kan inte kolla med säkerhet.

      Vet ej heller om de kan vara lika tuffa som andra brasiliensis arter.
      Jag får ta o googla vidare...hör gärna av dig när du har boken tillgänglig, om du skulle orka kolla i den om du hittar nått....Har blivit väldigt nyfiken på just sao paulo.
      Mvh: Danne

      Foton:
      http://www.blackroomphotos.com

      Kommentar

      • GöranE
        • November 2008
        • 735

        #4
        Har kollat i Weideners bok och den finns inte med där.. och då finns den väl inte i verkligheten heller??.
        Skämt å sido så skall den tillhöra brasiliensiskomplexet och det finns några arter i Weideners bok som är ganska lika Sao Paulo. Typ: G. sp Bahia Red och Brasiliensis själv förstås.

        Har haft G. sp Bahia Red själv och dom var OK att ha tillsammans med andra större fiskar.
        Fantastiska grävmaskiner(kunde möblera om akvariet dagligen) och väldigt tuffa vid lek som dessutom pågår mer eller mindre konstant.. Mina kunde leka en gång i månaden. Ingen ide att ha växter om du inte kan gömma/förankra dom bland oflyttbara stenar.

        Vet att "Kaj.P" här på forumet har ett gäng av dessa. Du kan ju kolla med honom..
        Senast redigerad av GöranE; 30 July 2010, 12:44.
        Jordätare................ inget kommer i närheten!!

        Quidquid latine dictum sit, altum videtur

        Kommentar

        • Danne_85
          • September 2009
          • 667

          #5
          Ursprungligen postat av GöranE
          Har kollat i Weideners bok och den finns inte med där.. och då finns den väl inte i verkligheten heller??.
          Skämt å sido så skall den tillhöra brasiliensiskomplexet och det finns några arter i Weideners bok som är ganska lika Sao Paulo. Typ: G. sp Bahia Red och Brasiliensis själv förstås.

          Har haft G. sp Bahia Red själv och dom var OK att ha tillsammans med andra större fiskar.
          Fantastiska grävmaskiner(kunde möblera om akvariet dagligen) och väldigt tuffa vid lek som dessutom pågår mer eller mindre konstant.. Mina kunde leka en gång i månaden. Ingen ide att ha växter om du inte kan gömma/förankra dom bland oflyttbara stenar.

          Vet att "Kaj.P" här på forumet har ett gäng av dessa. Du kan ju kolla med honom..
          Tack för infon..Nu är det ett tag kvar innan jag kan köpa en grupp av dessa iofs måste para ut hantlarna och så först så ja får mer plats i karet, sen får vi se hur stor Orange Head gruppen är då också.

          I växt väg så har jag ju knappt några växter utan istortsett bara rötter och sten i karet.
          Ska googla lite på G. sp Bahia red och kolla.
          Mvh: Danne

          Foton:
          http://www.blackroomphotos.com

          Kommentar

          • salmberg
            • December 2007
            • 5

            #6
            Har haft Sao Paulo varianten och dom är ganska lugna. Mina gick med Elliotti och multispinosa.
            Tittade på Akvarielagrets lagerlista och dom har även Geophagus sp. Blue Flash "Rio Sao Francisco" (även brasiliensisvariant)

            Kommentar

            • GöranE
              • November 2008
              • 735

              #7
              Såg just nu att Kaj.P skänker bort G.So Paulo i grupper om 6st.. Kolla i annonserna!! Under annonsen "jordätare"
              Jordätare................ inget kommer i närheten!!

              Quidquid latine dictum sit, altum videtur

              Kommentar

              Arbetssätt...