100-tals JD-yngel nu, hur många sen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    100-tals JD-yngel nu, hur många sen?

    Mitt urstiliga Jack Dempsey-par har nedkommit med en svärm ungar i 2,5 mm storleken som virvlar runt i yster lek runt föräldrarna.

    Min fråga är - hur många av ynglen brukar överleva av en sådan kull ungefär?
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #2
    Om du lämnar de kvar i det kar de är nu?
    Jag lämnade själv kvar yngel efter ett par zebraciklider, och nu när yngeln har börjat växa till sig till 2-5cm har han haft ihjäl dom en efter en för att de blir för trångt. Så nu återstår 4 yngel för mig.

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Zebraciklider har jag fått hur många överlevande yngel somhelst som blev vuxna efter, då jag hade dem.
      Nu är det Jack Dempsey jag undrar över, om de - precis som Zebracikliderna - får fortsätta i 375-liters med sina föräldrar.

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Många faktorer som spelar in. Vilka andra fiskar finns? Hur trångt är det? Hur många gånger har de lekt? Hur gamla är föräldrarna? Vilka gömställen finns i karet?

        Generelt brukar man säga att zebraciklider är väldigt bra yngelvårdare, men jag tror JD är nära på lika bra.
        Checking out...

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Svaret är - inga överlevande efter två veckor.

          Under hela yngelperioden, som varade tills de var ungefär 3-4 mm stora, vårdades de ömt och bestämt av föräldrarna. Jag såg hannen plocka ciklidfoder från ytan och tugga sönder det i närheten av ynglen för att på så sätt mata. Vuxenparet lät heller inga andra fiskar komma i närheten ens av den halvan av akvariet, så vaktandet var det inget fel på.

          De sista dagarna var det ett femtiotal yngel kvar, och sedan var det bara tomt. Inte ett yngel så långt ögat når in i tanken.

          Det som lever i min 375:a är Ciklidparet, fem små röda Tetror av något slag, en 4-cm Zebraciklid, samt två malar. Dock fick ynglen leva i närmare två veckor, och jag såg aldrig någon enda fisk ens få närma sig den hörnan av akvariet.

          Är JD´s kända för att äta sina egna yngel?

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Och även nästa kull som bara hann vara ägg/rom är uppätna av någon, trots vaksam yngelvård av föräldraparet. Är det de som äter sin avkomma alla dessa gånger de lekt nu?

            Kommentar

            • Keibo
              • November 2008
              • 468

              #7
              Ibland lessnar hanen och äter upp såväl ägg som yngel tyvärr, och är det första gångerna de leker brukar de vara betydligt sämre på att vårda dem. JD flyttar som så många andra ciklider ynglen med munnen, titta därför på hur många yngel fiskarna tar in respektive spottar ut. Mina JDs brukade ta in typ 10st och spotta ut 2 när de var less på skitungarna!

              Sen är tetror riktigt bra på att plocka yngel de med. Zebrafisken är nog den som har svårast för att käka yngel i ditt kar då den borde bli bortjagad eftersom han är ensam.

              Vad är det för malar du har?

              Ta upp ynglena till ett annat kar eller sätt in en avdelare nästa gång så går det nog bättre.
              Mvh. Peter

              500L - Pelarakvarium

              1500L - Under förändring

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                jag flyttar alltid mina yngel ca 5-7 dagar efter frisimmande. lättare att föda upp dom då. mina multispinosa som var ca 200yngel från början är nu ca 25 st kvar som är runt 3-4 cm.

                Kommentar

                Arbetssätt...