Scalarer med nykläckta yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sairys
    • July 2010
    • 8

    Scalarer med nykläckta yngel

    Hejsan! Nu har jag fått scalareyngel för första gången efter flera misslyckade försök som endast resulterat i att äggen blev uppätna.

    Men, i akvariet är det även en annan scalare, två små tetror och fem pansarmalar. Tetrorna verkar inte bry sig om ynglerna, men scalaren börjar visa intresse för dem och närmar sig sakta men säkert ynglerna. Den blir ständigt bortmotad av föräldrarna men tvekar inte att komma tillbaka igen efter en stund.

    Bör jag flytta de andra fiskarna till ett annat kar? Jag har tyvärr inget annat kar som är över 50 cm högt, som det de är i nu. Går det att ha den tredje scalaren i ett lägre akvarium tills ynglerna är stora nog för att inte kunna bli uppätna (om de nu klarar sig så länge)? Sen är tetrorna rysligt svåra att fånga i håven, eftersom de är små och fruktansvärt snabba, och jag vill ju inte stöka runt för mycket i karet och stressa föräldrarna. Så, då skulle scalaren vara själv i ett annat kar, fungerar det eller inte?

    Eller ska jag ta bort ynglerna ifrån föräldrarna och sätta dem i ett eget kar? Vill så gärna att de ska överleva...

    Tack på förhand!
  • GlasMarie
    • February 2006
    • 22

    #2
    Flytta yngel till eget. Låt dom gå där tills dom är stora nog att inte bli uppätna. Jag födde upp mina scalareyngel i mitt lilla kar på 16 liter som är 25 cm högt.

    Lycka till!

    Kommentar

    • Sairys
      • July 2010
      • 8

      #3
      Jaha okej, ska de ha mat direkt när de blir frisimmande, eller när började dina äta?

      Tack så mycket! Hoppas verkligen att några klarar sig iallafall!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Det bästa är nog om de får gå med föräldrarna, tror de växer bättre då, och schansen att de själva blir bra yngelvårdare ökar nog då. Om den andra scalaren går tillfälligt i ett akvarium som inte är 50 cm högt gör säkert inget. Har förresten själv ett par i en så kallad kub, som har yngel, som är några veckor gamla. Man ser på de största att de är scalarer, de är några cm, och har börjat få de höga fenorna. Första gången jag lyckats få scalareyngel att överleva så länge, mest beroende på att de brukar leka i sällskapsakvarier, och ibland kommer nog inte paret överens heller.

        Du kan börja mata när de blir frisimmande.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • GlasMarie
          • February 2006
          • 22

          #5
          Ovanligt att annat än viltfångade scalarer klarar av yngelvården. Men växer dom bättre med föräldrar är det säkert värt ett försök. Lyckas dom dessutom och på så sätt lär sin avkomma yngelvård är det en bonus. Dom jag hade visste inte alls vad yngelvård va för något. Intressant att se dom växa upp, se hur dom mer o mer ser ut som en scalare. Började mata mina när dom blev frisimmande.

          Om föräldrarna misslyckas med yngelvården den här gången kanske det kan va värt att flytta över nästa omgång rom till något eget.

          Mina lekte med 2-3 veckors mellanrum.

          Lycka till båda två.

          Kommentar

          • Sairys
            • July 2010
            • 8

            #6
            Jag tror jag låter dem vara kvar med föräldrarna då, det är ju bra träning för dem också... Men minskar antalet mycket kommer jag nog flytta dem till eget. Känns lite svårt att flytta dem just nu också, eftersom de är så pyttepyttesmå. Än så länge har de varit jätteduktiga att ta hand om dem. De ''sitter'' på magfloaten och ''ramlar'' ofta ner, då är de genast där och plockar upp dem och spottar tillbaka dem.

            Ungefär hur lång tid tar det tills de är typ 1 cm iallafall? Tänkte ifall jag kan stoppa in den tredje scalaren i ett litet 30 liters, men det är ju så sjukt litet, så jag vill ju inte ha den där någon längre tid.

            Hur är det med mat sen, är det artemia som är det bästa eller?

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Att ägg och yngel försvinner tror jag ofta beror på att paret inte riktigt kommer överens, eller är oerfarna. Se´n tror jag vattenvärden har en avgörande roll för att äggen ska kläckas, i alla fall när det gäller vildfångade och F1, t.ex.

              Hade ett guldpar i kuben först, och de fick frisimmande yngel, som försvann efter ett par dagar, och honan visade tecken på slagsmål, så de kom nog inte överens, och det var kanske därför ynglen försvann.

              Hade ett par för ett antal år se´n, som verkade vara bra yngelvårdare, och de slogs aldrig. Se´n dog honan, och jag köpte en ny, som jag har för mig var vildfångad. De struntade i varandra ett bra tag, men lekte efter ett tag. När ynglen nästan var frisimmande gav sig honan på hanen, och tufsade till honom rätt rejält, och ynglen försvann. Att ha ett par som kommer överens verkar vara viktigt, det paret jag har nu verkar inte slåss nå´nting.

              Tror mina yngel blev ca en cm efter ett par veckor, de växer riktigt fort. Matade dem med färdigskalad artemia.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Sairys
                • July 2010
                • 8

                #8
                Åh, får hoppas att mina håller sams tills dessa är någorlunda stora iallafall!

                Jaha, det låter ju som om de växer riktigt fort då ju! Men tror du jag kan ha scalaren och kanske de andra fiskarna också (om jag får tag i dem) i 30 literns-karet under den tiden? Den är ju inte jättestor, runt 4 cm i kroppen. Nu är den under kontroll på sin vanliga plats, bredvid en grotta men man vet ju aldrig om den lyckas ta sig fram ändå...

                Hmm... Färdigskalad artemia, är den fryst eller hur köper man den? Tänkte köpa artemiaägg och odla själv, men det kanske finns bättre alternativ?

                Hur är det när de blir frisimmande om man har andra fiskar? Skulle inte de bara lätt kunna ta småttingarna då? i så fall måste jag ju flytta bort de andra ändå.
                Tror ni pansarmalarna tar yngel när de blir frisimmande?
                Hur stora brukar de vara när de är frisimmande? Är de som de är nu, runt 2 mm, eller brukar de vara större?

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Tja, är den inte större än så, så funkar det nog, men inte mer än ett par veckor. Så länge ynglen inte är frisimmande så klarar nog föräldrarna att jaga bort den, det är när de blir frisimmande som det kan bli problem. Det bästa vore ju om du kunde lämna den till affären eller så. Hur stora är paret?

                  Skalad artemia köpte jag i en förslutbar plastpåse, det är som ett fint rödbrunt pulver. Det bästa är ju att kläcka själv, men jag brukar få så varierande resultat, så jag tog en genväg, och det verkar som de åt av det. De är ungefär som nu, men smalare, eftersom gulesäcken försvinner.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Sairys
                    • July 2010
                    • 8

                    #10
                    Tror inte jag kan lämna tillbaka den till affären, eftersom de gärna inte tar tillbaka djur när man haft dem ett tag, men jag kan ju alltid höra med dem.

                    Paret består av en guldscalare på ca 6 cm i kroppen och en jag-vet-inte-vad-det-är (de kallade dem scalarmix i affären så jag antar att det bara är ihopkok) på runt 4 cm i kroppen.

                    Jag ska se vad affären har för artemia att erbjuda!

                    Är de så små när de är frisimmande borde jag även flytta tetrorna och pansarmalarna, men jag får se hur jag lyckas, vill ju inte stöka runt för mycket i karet.

                    Det är väl bättre om jag flyttar fiskarna så fort som möjligt, eftersom de små lätt kan ''följa med'' i hoven om de simmar runt själva?

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ok, annars brukar man göra så, att man köper ca 6 ungfiskar, som får para ut, och välja partner själva, se´n brukar affärerna (i alla fall dem jag går till) ta tillbaka dem som blir över.

                      Är de så små så tar det nog ett tag innan de lyckas.

                      Ja, det är ju bättre att flytta fiskarna innan ynglen börjar simma, för då kan de ju spridas, och i paniken kan föräldrarna tappa bort dem. Men även om de ligger på underlaget fortfarande får man ju vara försiktig, de lossnar rätt lätt.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Sairys
                        • July 2010
                        • 8

                        #12
                        Jo jag har läst att folk har gjort så, men affären här har inte gärna velat ta tillbaka fisk tidigare, men jag ska höra med dem då får vi se!

                        Kan tänka mig det, de har ju bara försökt 3 gånger (vad jag har märkt) tidigare, men jag kan ju försöka göra det så bra som möjligt för dem så får vi se hur det går. Om det misslyckas har de fått lite träning iallafall...

                        Tänkte att det va bättre att flytta fiskarna nu, men jag blev lite osäker eftersom de så lätt ''virvlar'' iväg när vattnet rör sig.

                        Kommentar

                        • Sairys
                          • July 2010
                          • 8

                          #13
                          Jag funderade på, ifall jag kanske kan flytta de flesta yngel till eget kar, men lämna några kvar hos föräldrarna? På så sätt får ju de träning och de kanske kan vakta dem även när de är frisimmande, om de inte är speciellt många?

                          Kommentar

                          • Zsara
                            • January 2009
                            • 49

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sairys
                            Jag funderade på, ifall jag kanske kan flytta de flesta yngel till eget kar, men lämna några kvar hos föräldrarna? På så sätt får ju de träning och de kanske kan vakta dem även när de är frisimmande, om de inte är speciellt många?
                            hur har det gått??
                            1x180L, 9x96L______________________________

                            Kommentar

                            Arbetssätt...