Diskusproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • isolapojken
    • November 2004
    • 143

    Diskusproblem

    För 2-3 veckor sedan slog jag till och skaffade mina första diskus.
    Det blev grön disuks från Stendker, ca 7 cm stora.
    Köpte bara två stycken för att testa om det gick bra, men det gjorde det väl inte riktigt tyvärr.

    Båda diskussarna var väldigt fina i affären och åt som de skulle och kom fram och var nyfikna.
    Köpte även stendkers frysfoder som var det de fick i affären så de skulle få den mat de var vana vid.

    Efter noggrann och försiktig inkoppning släpptes de ut i akvariet (375 liter).
    Den ena var jättepigg och var hela tiden framme så fort man var nära och den åt väldigt bra.
    Den andra ville inte riktigt komma igång och mörknade. Den försökte äta men var ingen hejare på det.
    Jag lade därför över den sämre i ett karantänsavkarium och höjde temperaturen stegvis till 32 grader för att se om det skulle få fart på den. Den åt lite i början, men blev sämre och dog efter ett par dagar.

    Tyvärr blev den pigga diskusen också sämre efter ca 3-4 dagar och slutade äta, höll sig gömd och dog därefter även den....


    Med andra ord ett totalt misslyckande. Och väldigt tråkigt på två fina diskusar.


    Vattenvärden:

    pH: 6,8
    kH: 2
    gH: 2
    Nitrit: 0
    Nitrat: 30
    Temp: 26-27 grader

    Byter ca 40% av vattnet 1-2 ggr per vecka.

    Övriga fiskar är svart neontetra, corydoras, otocinclus, sturisoma och kakaduaciklider, så det var ingen medinvånare som störde dem. Det enda var väl att den piggar diskusen bossade lite grann över den sämre.

    Vad är det som har gått fel? För kallt? För mycket nitrat?

    Mycket tacksam för svar så att man får lära sig en läxa. Vill gärna prova diskus igen senare, men vill såklart förstå vad som var fel först.
    MVH
    /Erik
    Senast redigerad av isolapojken; 19 July 2010, 08:44.
  • _PoLo_
    • January 2002
    • 5

    #2
    För kallt och för några skulle jag säga, antar att de i butiken hade betydligt fler diskusar tillsammans?

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Första tanken som slår mig är för kall temp, andra tanken är för få diskus ihop i ett för stort akvarie till dom små.
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Dör diskus om de har för mycket utrymme?
        Checking out...

        Kommentar

        • kaj.p
          • June 2002
          • 2952

          #5
          Ursprungligen postat av Dre
          Dör diskus om de har för mycket utrymme?
          Kanske inte men diskus gillar o gå i grupp, trycka ihop sig tätt, vilket är rätt svårt för två individer i ett stort kar. Är den ena sedan flyttad till ett karantänskar blir det ännu svårare. För bägge
          Nordiska Diskus Sällskapet
          Hallandsakvaristerna
          BAK Gcg Maf NCS

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Diskus är alltid något jag funderar på menhar tvekat pga de svårigheter i kombination med pris som medföljer. Jag är då intresserad av vildformer. Jag ska nog vänta något år till innan jag gör ett steg i den riktningen tror jag.
            Checking out...

            Kommentar

            • Faltaren
              • July 2005
              • 1453

              #7
              Hmm skumt det där. Kan vara antalet. Men tempen är jag tveksam på. Jag har 6 stendker som jag haft sen de var små. Har kört med 27 C på dem med. Har 28 nu ifs. Men de har aldrig varit sjuka eller dåliga på att äta. 26 är ifs på gränsen det är lite kallt men funkar om man har bra vattenvärden och inte stressar dem.

              Hade du 26 grader från början när de var nya?

              Nitraten är ingen fara heller.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

              Kommentar

              • isolapojken
                • November 2004
                • 143

                #8
                Ja, jag hade mellan 26 och 27 grader från början. Temperaturen var det jag var lite tveksam till innan jag skaffade diskusar, men i de flesta arbeskrivningar står det 26-30 grader, så jag räknade med att det var OK även om de kanske skulle växa snabbare osv i något varmare än jag hade.

                Eftersom den ena såg lite mörk ut och funderade på temperaturen så höjde jag den med en grad eller två. Så därefter var det nog snarare 28-29 grader.

                Jag visste att diskus skulle gå i grupp, men trodde inte det skulle kunna ha en sådan inverkan om de inte gjorde det. Affären hade bara 2 gröna stendker, och det var just grönb diskus jag ville ha. Tanken var som sagt att komplettera med fler individer när jag sett att allt fungerade bra.

                I affären gick fiskarna mycket riktigt med fler diskusar, men dock av andra färgvarianter som jag inte ville ha.

                Mina två diskusarna höll sig tillsammans i stora karet och det var när jag flyttade över den ena till karantänsakvariet som den andra snart började bete sig likadant och hålla sig undan och bli mörk.

                Men kan det verkligen vara att de inte var en grupp som gjorde att de blev dåliga och sen dog?

                Att de inte är en grupp skulle väl iofs kunna förklara att de håller sig gömda och inte är så pigga på att komma fram och äta, men borde det inte ta ganska lång tid innan en fisk dör av svält?

                Den stora frågan är ju om man vågar försöka med diskus igen...
                Senast redigerad av isolapojken; 22 July 2010, 09:47.

                Kommentar

                • Faltaren
                  • July 2005
                  • 1453

                  #9
                  Tror att du hade lite otur. Stressade fiskar som gått för kallt kanske. Läs på ordentligt innan bara, diskus vill ha varmt och mycket mat. En miljöbomb som man säger .

                  Klart du ska prova igen
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Det är en orsak att inte diskus trivs, men att de ska dö på bara ett par dagar låter lite osannolikt av den anledningen. Svårt att säga vad det kan vara, otur, sjuka fiskar eller sämre miljö...
                    Om jag vore i dina kläder skulle jag inte tveka att testa igen, men försök att ge fisken de bästa förutsättningarna redan från början. Högre temp, bra vattenkvalité, fler individer osv.
                    Och misströsta inte ifall du köper 8 st mindre och ungefär hälften överlever/blir bra tills de är vuxna då det inte är en ovanlig förlust.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Faltaren
                      • July 2005
                      • 1453

                      #11
                      Haft mina 6 i 1 år snart. Inga förluster än så länge. erkar ifs som det är 5 hanar och en hona, mindre kul...
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                      Kommentar

                      • sme_h
                        • November 2003
                        • 625

                        #12
                        ska du ändå ha småfiskar skulle jag rekommendera att du letar upp nån odlare som ofta säljer för nån hundring per styck. Men att dra upp massa små diskusar hör å andra sidan inte till det lättaste. För samma peng som 8 smådiskusar (500-1000:-) kan du nog också få 2 vuxna diskus om du letar i annonser. Vuxna är lättare men du får inte nåt yngelvårdande lekpar under 1000-lappen
                        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                        Kommentar

                        Arbetssätt...