Mina Pt. Altum Honey Blue

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #16
    Det jag har fått lära mig av min fiskguru (ansjo) är att man aldrig kan vara 100 på att fiskar som säljs i affärer verkligen är det som står på lappen.
    Man tar kort på fisken, eller skriver ner namnet på fisken, skickar till Ansjo och frågar "är detta verkligen en (och så ett flashigt latinsk namn). Man får ett ja eller Nej från Ansjo Och så går man tillbaka dagen därpå eller veckan därpå och inhandlar fisken (Om det är ett ja) .....Slipper man köpa fel fisk och slänga pengar i sjön.

    Trotts att fiskarna inte var de du ville ha så är de ialf kanonsnygga!
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #17
      Ursprungligen postat av ansjo
      Det är nog grossisten du ska ge dig på, affärerna är ofta inte så insatta i de olika arterna och köper hem fisk efter listor de får från grossisterna. Lite som att köpa grisen i säcken.
      Men det är sådant här som visar att det ofta är namnet som säljer lite extra, skulle de hetat "Blå skalar" och kosta 400:-, hur många hade köpt då?
      Den delen har jag Aldrig förstått mig på. HUR kan man inte ha koll på fiskar man köper, beställer, som kommer och inte heller listan m fiskarna. Har man fiskaffär borde det finnas lite liite intresse för vilka fiskar man säljer...eller?

      Ja menar när Grossisten skickar fiskar till afären borde väl en lista med alla fiskar följa med.....eller?


      Ansjo Ansjo, jag skulle aldrig köpa blå scalarer för 400kr. ingen scalarmänniska :P
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Handelsnamn är inget annat än just handelsnamn. Så vill man vara någorlunda säker så skall man enbart gå efter det vetenskapliga namnet.

        Just denna art har jag internationellt sett haft handelsnamnet altum, sannolikt för att den som odlade fram dom tyckte att det var ett säljande handelsnamn. I just detta fall är det väl också rätt uppenbart att det inte rör sig om altum eftersom de dels är svindyra VF och dels är extremt svåra att odla så sådana förekommer inte alls i handeln.

        meh! okej? vafasen jag har ju gett bra med pengar för dom! vad borde man ge för dom då? nu blev jag en smula besviken här...( fast kommer nog fortsatta kalla dom för altum ändå .haha!)
        Och det tycker du är seriöst då
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #19
          som jag skrevi min kub-tråd så var jag nere på DM nyss o de hade Blå Scalar oskså. o de var inte alls som mina. de var som vanliga scalarer fast blåa.

          o mina är ju bra mycket mer liknade altum. så jag är nöjd på det sättet. de hade fått in VF Altum med nu. runt 600:- st. o skittråkiga. haha!

          i vilket fall så är jag nöjd med mina.


          dessa verkar ju vara framodlade för att likna altum så kan man kanske inte kalla det för "falsk altum" eller nått sånt? för de är verkligen olik den " vanliga" 45 kronors varaianten.

          o ne kjell. kommer nog inte kalla de för altum utan honey blue is¨åfall.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av hannesc
            dessa verkar ju vara framodlade för att likna altum så kan man kanske inte kalla det för "falsk altum" eller nått sånt? för de är verkligen olik den " vanliga" 45 kronors varaianten.

            o ne kjell. kommer nog inte kalla de för altum utan honey blue is¨åfall.
            Tycker också du skall kalla dom för Blue Honey skalar - undvik helt altum i namnet eftersom det ju är helt klart som så att även om det är uppenbart att det inte är en altum så missförstås det.

            Tycker man att en "art" är snygg så talar ju utseendet för den även om namnet inte är så säljande och jag tyckte som sagt att dina var riktigt snygga (tänker då speciellt på fenorna och de distinkta banden)
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #21
              tack! ja jag är ju vrålkär i dom just därför. otroligt majestätiska!

              annan fråga: lämpligt foder? röda mygglarver..funkar det bra?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Skulle nog personligen hellre köra på tex artemia och räkmix än röda mygg. Skulle de vara lite kinkiga på att få igång ätandet på så är det inte fel med röda mygg, annars är det inte ett höjdarkäk....
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #23
                  tänkte göra egen räkmix ( när jag får tummen ur en viss röv o kommer ihåg att köpa ingridenserna)

                  de äter rätt bra nu tycker jag.. är fasen nästan tjocka o runda nu. så ätandet funkar. iaf med krill o granulat

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #24
                    Gott, då är det bara att fortsätta på den inslagna vägen och sedan dra ur tummen....
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #25
                      ...sitter rätt djupt....

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #26
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        ...sitter rätt djupt....
                        BAHAHAHAHAH!!!! Ursäkta att jag skrattar men det där sista var SÅÅÅÅ kul
                        Vems röv är det??

                        Tråkigt på oäktingarna, men som ansjo sa.
                        Dom är ju fantastiskt snygga (en är taggad som mej)
                        Dessutom är chansen på lek avsevärt högre på dessa.
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Föllförfisk
                          • April 2010
                          • 620

                          #27
                          Åh, så fina! trist bara att de inte var exakt vad du hade tänkt dig, men de var ju finare än de du egentligen ville ha så! Bara att vara nöjd o glad!!

                          Kommentar

                          • {_AquA_}
                            • July 2009
                            • 5

                            #28
                            Jag är ledsen men de kostar 100 kr hos Åleds Akvarium odlade storlek M

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #29
                              jo men åled är åled. :P inte konstigt att de kostar så där. men det ska tilläggas att jag fortfarande inte betalat mina än. men jag typ jobbar av dom. är ju nere på DM o grejjar o står i när jag får tid över så vi gör lite av en egen deal där.

                              Kommentar

                              • {_AquA_}
                                • July 2009
                                • 5

                                #30
                                jaha :P .. fick för mig att du redan hade betalat 400!!!! hahaha ... hur nöjd är du med de? Jag har själv haft min scalarehane i fyra år och de har lekt flera gånger ... fick frisimmande yngel men hade ingenstans att lägga de så de blev uppätna :-/ ... de leker nu igen ...



                                Kolla in min profil om du vill

                                Kommentar

                                Arbetssätt...