Dvärgciklider med amazonas kulfisk (Colomesus asellus)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • puffer
    • June 2010
    • 68

    Dvärgciklider med amazonas kulfisk (Colomesus asellus)?

    Vad har ni för erfarenheter med det? Tänkte mig en grupp på 3 individer av Colomesus asellus i en 275 liters tank med övervägande dvärgciklider. Vilka funkar och vilka funkar inte? Visst är det så att det hänger lite på hur mycket mat kulfiskarna får också?
  • olof b
    • March 2005
    • 262

    #2
    Hej!

    Jag har denna kulfisk med lite tetror, pansarmalar och nyckelhålsciklider. Om den är hungrig nafsar ibland på fenor men har den ätit nyligen är den mycket lugn.

    Väldigt kul fisk för övrigt. Jag är ute efter fler individer, var har du sett dem någonstans.

    mvh

    olof
    Malmö Lund Cycle Chic:
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • puffer
      • June 2010
      • 68

      #3
      Har inte letat i affärer ännu. Planerar ett SA kar och funderar på om det är värt att välja lite snabbare arter med mindre fenor för att kunna stoppa i ett gäng sådana kulor, eller om det inte kommer funka i alla fall. Den typen av fisk har varit min favorit sedan första gången jag såg en kulfisk i röda havet, men jag vill inte att mitt enda kar i lägenheten bara ska ha kulor.

      Kommentar

      • Riddaren
        • June 2009
        • 126

        #4
        Jag har testat detta men det funkade inte. Som tidigare användare skrev så är de ganska så harmoniska när de är mätta men i övrigt så är de ganska duktiga på att irritera andra fiskar och nafsa i fenor till den grad att fiskar dör.
        Förutom den irriterande egenskapen så tillhör det nog en av mina absoluta favoriter.
        ______________________________________________
        540 L + 540 L + 47 L
        Entusiastisk amatör

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Är det verkligen colomesus ni talar om. Jag har haft denna och maken till försiktigare kulfisk får man leta efter. Jag hade 4st med mixakvarium utan problem.

          Jag har också haft Carinotetraodon lorteti och där kan vi snacka tuffing. Denkrubbar i sig de största fiskar man kan tänka sig. Dock hade den respekt för min fengädda samt riddargobys.

          antar att det skiljer mellan olika exemplar och inredning i karet osv.

          För övrigt har det colomsesus på bromma zoo.
          Checking out...

          Kommentar

          • Riddaren
            • June 2009
            • 126

            #6
            Märkligt.. Ja det är väl bara ännu ett tecken på att fiskar är individer, mina kanske var speciella eller så hade mina övriga fiskar dålig pondus. Alltid bra att höra ifrån flera olika akvarister eftersom att det så ofta skiljer sig åt.
            ______________________________________________
            540 L + 540 L + 47 L
            Entusiastisk amatör

            Kommentar

            Arbetssätt...