Gravid Scalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy_johan
    • August 2008
    • 100

    Gravid Scalar

    hej
    jag har ett skalar par där honan är gravid ! jag har dem tillsammans med massa andra fiskar i ett 260 liter akvarie. jag undrar om jag skall flytta paret till ett mindre akvarie eller om man skall låta dem lägga i det vanliga trotts att det inte gick så bra förra gången ?

    jag kanske stressar dem om jag flyttar dem till ett midre (45 liter) akvarie och kanske hotar ägg läggningen ?

    skall jag kanske låta dem sköta allt själva, men är ju väldigt många mindre fiskar i det större akvariet och blir svårt att skydda sina barn ?

    undrar också om man skall flytta över dem och när äggen är lagda så tar jag bort föräldrarna och låter dem växa själva i det lilla ?

    tack på förhande
    johan
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    gravid ???????

    en gravid scalar ??

    det vet man inte förrän de faktiskt har lagt rommen....inte ägg....de lägger rom.....



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av Guppy_johan
      hej
      jag har ett skalar par där honan är gravid ! jag har dem tillsammans med massa andra fiskar i ett 260 liter akvarie. jag undrar om jag skall flytta paret till ett mindre akvarie eller om man skall låta dem lägga i det vanliga trotts att det inte gick så bra förra gången ?

      jag kanske stressar dem om jag flyttar dem till ett midre (45 liter) akvarie och kanske hotar ägg läggningen ?

      skall jag kanske låta dem sköta allt själva, men är ju väldigt många mindre fiskar i det större akvariet och blir svårt att skydda sina barn ?

      undrar också om man skall flytta över dem och när äggen är lagda så tar jag bort föräldrarna och låter dem växa själva i det lilla ?

      tack på förhande
      johan


      berätta mer om karet, övriga invånare ? inredning ?

      flytta INTE scalarerna till 45 litersburken.....


      det kan ta mååååånga försök innan de får kläm på vaktandet.....

      har haft scalarer som fattar direkt....och har ett par som är inne på kull 2345678....och fattar inget.....



      .

      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Guppy_johan
        • August 2008
        • 100

        #4
        okej jag har andra scalarer,blackmolly,platy,svärdbärare,mindre ciclider och ancisistrus malar !
        Paret brukar lägga romen på pumpen sida ! juwel kar 260 liter

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          i det karet kommer inte många yngel att överleva.

          sorry.....alla andra fiskar, inklusive andra skalarer kommer att norpa yngel,
          bortsett från "mindre ciklider" som jag inte vet vad det är för art, alltså kan jag inte säga om
          de kommer att norpa yngel.

          skulle tro att det blir helt enkelt för stressigt för paranteserna, så de kommer att
          tugga upp antingen rommen eller ynglen själva....



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Guppy_johan
            • August 2008
            • 100

            #6
            okej men då kanske jag tar chansen att flytta paret efter romen e laggs så dem ligger själva !

            Kommentar

            • sme_h
              • November 2003
              • 625

              #7
              Låt dem vara. De leker väl igen men det är inte till hjälp att stressa dem genom att böka innan de fått kläm på vården. Har haft frisimmande i 170 liter med nyckelhålsciklider, bågfensciklider + en massa annan fisk. Ancistrus kan vara hot mot rom men inte senare. Innan de simmar fritt är det nog enda hotet. Andra ciklider säger inte mycket men håller de till mest på botten så är det många arter som inte kommer lyckas ta alltför många. Värst om du hade haft tetror.

              Halveringstiden på mina yngel var nog ett par dagar. Efter nån vecka tog jag ur de sista 20. Kan gissa att de var ett par hundra från början. Kan inte säga att det är speciellt upplyftande att försöka odla upp 200 till vuxen storlek så låt dem va och låt hellre några gå åt.

              Köp nån svag julgransbelysning och lägg i lysrampen så får de lite nattbelysning
              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Guppy_johan
                okej men då kanske jag tar chansen att flytta paret efter romen e laggs så dem ligger själva !

                så.....du menar att du skall flytta på paranteserna....dvs flytta på det som vaktar rommen !?!?

                så...lämna rommen vind för våg......

                det är nog det samma som att på ett dagis fullt med 5 åringar....ställa in 4 stora skålar med godis....
                och sedan säga till ungarna.....gör vad ni vill med godiset....

                det lär inte dröja länge innan godiset är borta.....

                näää....skall man få yngel av scalarer så är det nog andra sätt som funkar bättre.....

                antingen sätter man upp karet på rätt sätt och låter paranteserna vakta / dra upp ynglen själva
                eller så ger man sig på artificiell kläckning....men det skall man nog enbart göra om man är proffsodlare



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                Arbetssätt...