Äggläggande, bråkande Påfåglar.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icejoy
    • August 2006
    • 593

Äggläggande, bråkande Påfåglar.

Mina påfågelciklider har lagt ägg. Det är en hona och en hane (det är jag ganska säker på eftersom jag har ägg och jag har sett hanen "spruta" mjölke). Nu är det så att Honan inte är helt nöjd med att hanen är kvar efter äggläggningen, hon försöker jaga bort honom, men han smyger tillbaka hela tiden.
    Varför gör dom så här? När jag haft ägg innan så har dom fått vara ifred max ett och ett halvt dygn.
    Ska jag behöva flytta äggen?????
    • March 2010
    • 874

jag tror inte att det är så klokt att flytta äggen. kan ge mera skada än nytta

Kommentar

• Shepard
      • March 2003
      • 13992

Säker på att den ena la ägg och den andra befruktade, så inte båda la ägg, och alltså är honor båda två? Har varit om det själv, med bl.a påfåglar.

De är förresten sydamerikanska.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

Kommentar

• icejoy
        • August 2006
        • 593

Av någon anledning la Han mjölke över en sten som där inte var några ägg på. Om jag missat äggläggningen och dom blivit uppätna eller om hon inte ville lägga några vet jag inte. Men mjölke var där. Hela han var vit på ena sidan och på fenor och buk och fortsatte spruta.
        Men visst, jag kan kanske ha misstagit mig och misstolkat det vita som han drog up på stenen så det var något som kanske skulle blivit ägg men blivit fel i buken.

Kommentar

• icejoy
          • August 2006
          • 593

Ursprungligen postat av Auratusen
          jag tror inte att det är så klokt att flytta äggen. kan ge mera skada än nytta
          Varför skulle det göra mer skada än nytta tänker du?

Kommentar

• Shepard
            • March 2003
            • 13992

Hmm, har aldrig sett att ciklidmjölke varit synlig.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

Kommentar

• icejoy
              • August 2006
              • 593

Flyttad Tack Kjelle.

Nu vet jag iaf säkert att jag har en hona och en hane, för nu är där yngel!
              Jag flyttade på stenen så den ligger i ett enskillt kar för ett par dagar sen, och nu sprattlad det runt lite yngel. Inte många,men några.
              Vad gör jag nu?

Kommentar

• Mats Bryzell
                • February 2007
                • 18959

Halloj Icejoy! Nu när du flyttat stenen från föräldrarna så får du göra det som dom skulle ha gjort - se till att du har god genomströmning av syrerikt vatten över ägg (dessa har ju uppenbarligen redan kläckts) och yngel, du får liksom "vakta" dom och börja fundera på att fxa lite fint käk till dom.
                Varför kunde inte föräldrarna få behållt rom och yngel? Om dom får prova att lägga sin rom och dra upp sina yngel själva ett flertal gånger så blir de bara bättre och bättre på sin yngelvård, dessutom överlever fler yngel - och framför allt är det ju en fröjd att se föräldrarna vårda sina yngel - en härlig syn!
                Hoppas allt går fint!

Kommentar

• icejoy
                  • August 2006
                  • 593

Ok, god genomströmmning har dom. Så pass god så att dom flyter iväg ibland. Kanske inte helt bra eller det funkar?
                  Jag har Kampfiskyngel som har levt på liquifry, skalade artemia ägg, cyklops och mald annan mat. Skulle dom kunna äta det med? Just nu är det ju larver så dom behöver ju inte äta på ett tag.
                  Har suttit hela dagen och plockat bort helvita och andra mögliga ägg och flyttat larverna, Jisses vilket jobb.
                  På vilket sätt ska jag "vakta" dom?

Jo, jag hade ju bestämmt mig för att jag skulle låta dom ha äggen denna gången, men fick spel när jag såg att hanen inte bara tog bort dåliga ägg utan metodiskt åt upp mer och mer av äggen när honan låtit honom komma i närheten igen. Hon liksom ger upp på nått sätt. Och att dom lät mig ta bort stenen utan att överhuvudtaget bry sig om att jag gjorde det sa mig ju oxå att dom inte hade klarat sig denna gången heller. Dom har lagt ägg många gång, detta är långt ifrån första gången.

Jag tänker låta dom ha ägg igen och se om dom fixar det, men jag vill se om jag kan få några att överleve på "mitt" sett.
                  Håll tummarna för mig. Om några månader så kanske jag vill bli av med lite ungfisk Vem vet. Eller så får jag göra som alla dom andra gångerna och ge ungfisk till affären här hemma.

Tack MaxB

Kommentar

• Mats Bryzell
                    • February 2007
                    • 18959

Ursprungligen postat av icejoy
                    Ok, god genomströmmning har dom. Så pass god så att dom flyter iväg ibland. Kanske inte helt bra eller det funkar?
                    Jag har Kampfiskyngel som har levt på liquifry, skalade artemia ägg, cyklops och mald annan mat. Skulle dom kunna äta det med? Just nu är det ju larver så dom behöver ju inte äta på ett tag.
                    Har suttit hela dagen och plockat bort helvita och andra mögliga ägg och flyttat larverna, Jisses vilket jobb.
                    På vilket sätt ska jag "vakta" dom?

Jo, jag hade ju bestämmt mig för att jag skulle låta dom ha äggen denna gången, men fick spel när jag såg att hanen inte bara tog bort dåliga ägg utan metodiskt åt upp mer och mer av äggen när honan låtit honom komma i närheten igen. Hon liksom ger upp på nått sätt. Och att dom lät mig ta bort stenen utan att överhuvudtaget bry sig om att jag gjorde det sa mig ju oxå att dom inte hade klarat sig denna gången heller. Dom har lagt ägg många gång, detta är långt ifrån första gången.

Jag tänker låta dom ha ägg igen och se om dom fixar det, men jag vill se om jag kan få några att överleve på "mitt" sett.
                    Håll tummarna för mig. Om några månader så kanske jag vill bli av med lite ungfisk Vem vet. Eller så får jag göra som alla dom andra gångerna och ge ungfisk till affären här hemma.

Tack MaxB

Halloj Icejoy!
                    Ja, när jag skrev vakta så var det verkligen inom citationstecken "", alltså att du får göra det som föräldrarna gör allra bäst själva - se till att ynglen får en bra uppväxt.
                    Jag håller tummarna för dig, eller rättare sagt för ynglen - för jag tror att man måste fråga sig själv varför man har skaffat en viss typ av ciklid och vad det är man vill få ut av dessa...
                    Är det OK om jag breder ut mig en aning, ställer några frågor och kommer med några kommentarer?
                    Du har nu "påfåglar" - detta är robusta och stora ciklider som tar ganska lång tid på sig att utvecklas, växa upp, mogna, bilda par och "göra sin grej", som jag brukar säga. Vad är det du har tänkt dig med dessa vackra ciklider? Har du tänkt dig att du skall "odla" upp yngel för att ha i andra kar - kanske till försäljning, eller något annat?
                    Om det inte är det, så låt oss ta det lite från början - jag måste få fråga, vad är; "att få några att överleva på mitt sätt"?
                    Föräldrarna är de absolut bästa individerna till att sköta om och få ynglen att överleva - skall man föda upp yngel på artificiell väg krävs ganska exakta metoder för att lyckas...
                    För att få ett par Påfågelciklider att hamna i harmoni och i en lugn miljö leka och dra upp yngel är det av högsta vikt att man inte stör dom. Regel nummer ett; Låt ditt Påfågelpar leka naturligt, lära sig att, i den miljö du har skapat åt dom, komma till lugn och ro och (åter igen) "göra sin grej" ifred. Så fort du stör dom genom att ändra deras miljö, ta bort rom eller ta bort stenar de har lagt rom på, så stör och förstör du deras naturliga instinkter att överhuvudtaget vilja leka och föröka sig.
                    Med andra ord - du gör mer skada genom att "röja" med dina fiskars lekar än du gör nytta - detta upplevs kanske som hårda ord, men det är bara enkel matematik - och från min sida absolut inget illa menat. OK?
                    Om vi nu bortser från föräldrarna - som liksom inte får någon chans att på naturlig väg lära sig att vårda sin rom och sin avkomma (speciellt inte om de hela tiden blir av med den och får börja om på nytt) så kan vi rikta fokus på ynglen. Dessa behöver sina föräldrar för att få inprogrammerat, präglat en massa signaler och "tecken" från föräldrarna - detta är viktigare än vad vi anar och det är inte konstigt om ynglen blir klena och dör utan sina föräldrars omsorg.
                    Det föds upp massvis av t.ex. Fjärilsciklider på artificiell väg - denna avkomma har inte "lärt sig" signalerna av sina föräldrar och generation efter generation utarmas och idag har vi "svårt att få Fjärilsciklider att få frisimmade yngel"... Inte så konstigt eftersom de degenererade ynglen inte vet vad de skall göra - enkelt uttryckt.

Jag tycker verkligen att du skall låta dina Påfågelciklider leka igen - och se om dom fixar det. Det kanske tar fem, tio eller femton lekar innan dom gör det.
                    Den enda som faktiskt får spel är; du - fiskar får inte spel om en av dom äter rom... Om du låter hanen gå fram till äggen och käka upp dom, så får inte honan spel - då är det ett naturligt förlopp - och dom kommer snart i lekstämning igen och gör nya försök. Däremot får dom "spel" om du är där och sabbar deras lek varje gång de försöker - det blir ett onaturligt avbrott i deras cykel och troligtvis lägger de av efter en tid och simmar vilsna omkring i ditt kar - och du får inte uppleva det fantastiska skådespel det innebär att se stora, präktiga Påfågelciklider vårda enorma yngelsvärmar.
                    Icejoy - låt dina Påfåglar "göra sin grej", låt dom och karet vara i fred - det blir så mycket roligare då!
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 02 July 2010, 05:16.

Kommentar

• icejoy
                      • August 2006
                      • 593

Ursprungligen postat av MaxB
                      Icejoy - låt dina Påfåglar "göra sin grej", låt dom och karet vara i fred - det blir så mycket roligare då!
                      Låt mig göra detta helt klart först och främst. Detta är första gången jag lagt mig i deras lek överhuvudtaget. Jag vill jättegärna låta dom "göra sin grej" och kommer att göra det hädanefter. Visst det var kanske ett misstag att ta upp stenen, men jag vill ha fler påfåglar till mig själv. Blir där för många så får jag ge bort dom eller försöka sälja dom på en av dessa många auktioner som finns, eller nått annat bra sätt så jag vet dom får det bra.
                      Att få dom att överleva på "mitt sätt" var ett annat sätt att säga ett annat sätt än föräldrarna hade gjort. Hänger du med?

Kommentar

Arbetssätt...