Palettciklider yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramer84
    • May 2010
    • 59

    Palettciklider yngel

    Hejsan,

    Efter mkt om och men och funderingar så när jag tittade i akvariet igår så simmade mina palletter runt med en yngelsvärm. Så nu har vi äntligen fått yngel, är de nånting speciellt vi bör göra?

    Typ flytta över dem till ett separat kar så att ynglen får växa fritt, Någon som vet?

    Johan
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Palettciklider är afrikanska.

    Vad ni bör göra beror ju på hur stort akvariet är, vad ni har för andra fiskar, inredning, och så vidare. Jag har ett par som lyckades få upp 5 yngel till några cm (har flyttat dem nu) i ett 240-liters, med några stora rötter, trots en del andra fiskar, som scalarer t.ex, som gärna äter yngel. Har ni inte många fiskar, och akvariet är tillräckligt stort, och gömställen och växter finns, så behöver ni nog inte göra nå´t alls, mer än kanske flytta på eventuella ömtåliga och känsliga fiskar som kan ta skada av paletternas intensiva yngelvård. Yngel brukar nog växa bättre om de får gå kvar med föräldrarna.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Kramer84
      • May 2010
      • 59

      #3
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Palettciklider är afrikanska.

      Vad ni bör göra beror ju på hur stort akvariet är, vad ni har för andra fiskar, inredning, och så vidare. Jag har ett par som lyckades få upp 5 yngel till några cm (har flyttat dem nu) i ett 240-liters, med några stora rötter, trots en del andra fiskar, som scalarer t.ex, som gärna äter yngel. Har ni inte många fiskar, och akvariet är tillräckligt stort, och gömställen och växter finns, så behöver ni nog inte göra nå´t alls, mer än kanske flytta på eventuella ömtåliga och känsliga fiskar som kan ta skada av paletternas intensiva yngelvård. Yngel brukar nog växa bättre om de får gå kvar med föräldrarna.
      Hej, ok, det är ett 540l kar med 6st scalarer och 2 st påfågelciklider, samt 3st praktbotier och 2 st black ghost.

      Kanske bäst att inte göra nånting, Inte på ett tag iallafall.

      Jag har även ett yngelkar som man kanske skulle kunna placera dem i men vet inte om de funkar, Eller låta dem växa till sig lite och sen flytta dem till mitt andra akvarium, Där finns de 10 st Platys. Undra vad som är bäst.

      Johan

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Påfåglarna kommer nog att göra middag av palettparet vartefter.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...