Vad bör jag ändra för Apistogramma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ralleballe
    • May 2010
    • 80

    Vad bör jag ändra för Apistogramma?

    Jag funderar på att skaffa någon Apistogramma och undrar vad jag bör ändra på i mitt akvarium.
    Det är 110 liter, grovkornig engelsk sjösten (3-6mm)(som flickvännen helst inte vill byta), mycket växter, två rötter och en grotta. Fler stenar kan ordnas om det behövs.

    Jag har kikat på fjärilsciklider som verkar fina, men antar att de vill ha fin sand. Hur är det med förhållandet antal hanar/honor för denna sort?

    Finns det någon Apistogramma som skulle trivas med gruset jag har nu?

    Just nu finns det i akvariumet:
    4 guppy (kan flyttas)
    ca 20 neontetra
    3 svärdbäraryngel (ska flyttas när de blir stora)
    5 otocinclus
    3 ancistrus (1 kan flyttas)
    1 eldstjärt (tills den blir stor/aggressiv)
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #2
    Du har helt rätt i att Apistogramma helst vill ha finkorning sand. Men det är ingen livsnödvändighet för dem.

    Jag föreslår att du köper ett par Kakadua ciklid som första Ap, de är lätta att få tag på och ganska tåliga.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Ralleballe
      • May 2010
      • 80

      #3
      Nu har jag köpt 4 Bolivianska Fjärilsciklider. Jag får nog flytta eldstjärten nu för han verkar se dem som konkurrens. Vi får se i framtiden om jag byter stenarna mot sand.

      Kommentar

      • Ralleballe
        • May 2010
        • 80

        #4
        Nu har jag som sagt 4 bolivianska fjärilsciklider i mitt 110 liters kar. Jag har också skaffat ett kar som är 45 liter och jag undrar hur bolivianerna trivs om jag ha de fyra i det karet tillsammans med 3 albino pansarmalar. Blir det för litet för dem?
        Alternativt, vad har jag för argument för att jag ska ha bolivianerna i det stora karet och byta sand i det?

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #5
          Bolivianska fjärilar klarar nog engelsk sjösten bra. Däremot är 45l inte mycket då de blir (ska bli) förhållandevis stora. Engelsk sjösten kan innehålla kalk har jag för mig. Då är det rätt med bolivianska fjärilar och även kakaduor som funkar bra i lite högre pH. Nu har du ju köpt bolivianer och fler ciklider får inte plats i 110liter tycker jag. Skulle ev vara ett kakaduapar om du tar bort 2 fjärilar när de bildat par. Kakaduor funkar riktigt bra som par och håller ofta ihop till skillnad från en del andra apistogramma. Vårdar bra dessutom. Gissar att de delar akvariet mitt itu då. Går ju att anpassa inredningen med rot och grottor på ena sidan och lite större växter samt platta setenar på den andra.
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • akvavirum

            #6
            Ursprungligen postat av Ralleballe
            Nu har jag som sagt 4 bolivianska fjärilsciklider i mitt 110 liters kar. Jag har också skaffat ett kar som är 45 liter och jag undrar hur bolivianerna trivs om jag ha de fyra i det karet tillsammans med 3 albino pansarmalar. Blir det för litet för dem?
            Alternativt, vad har jag för argument för att jag ska ha bolivianerna i det stora karet och byta sand i det?
            Argument? Ja, iallafall att 45 liter är alldeles för litet för 4 bolivianer. Det minsta de ska ha är väl just runt 100 liter och att minska deras utrymme till 45 känns inte ok. De kanske är små nu men de blir ju närmare 10 cm ändå..
            -Kanske att de behöver "gräva" en grop när larverna kläckts )oftast på en sten el liknande) som de då flyttar sina små till? Om du får ett par av de 4 vill säga, eller kanske 2 :-) Bolivianer vill ju ha många gömstellen och ändå en hel del fri simyta och det känns ju smått omöjligt med ett litet 45-liters?

            Kommentar

            • Ralleballe
              • May 2010
              • 80

              #7
              Jag tänkte byta stenen mot sand men en ancistrus la rom just då. Tyvärr verkar det inte ha blivit något denna gång. Imorgon ska jag byta till sand och då får alla invånarna tillfälligt bo i 45liters. Borde väl gå att fixa på en dag. Blir lite ommöblering i karet när jag ändå håller på. Kanske lägger upp en före/efter bild.

              Kommentar

              • Ralleballe
                • May 2010
                • 80

                #8
                Här kommer två av mina 4 kar. Det kommer en efter-bild på 110liters också.
                110 liter före
                60 liter yngel
                Senast redigerad av Ralleballe; 28 June 2010, 20:42.

                Kommentar

                • Ralleballe
                  • May 2010
                  • 80

                  #9
                  Idag har jag bytt sand i karet och möblerat om. Då upptäckte jag att jag hade två ancistrusyngel. Lyckades rädda det ena men vet inte vad som hände med den andra. Förhoppningsvis har det klarat sig när jag fyllde på sand, men har jag otur så strök det med i vimlet.
                  Det är andra gången jag endast får två yngel av ancistrus. Detta med två olika par i olika akvarium. Lär de sig efter ett par gånger eller vad är det frågan om?
                  Bild kommer imorgon då dammet lagt sig.

                  Kommentar

                  • Ralleballe
                    • May 2010
                    • 80

                    #10
                    Nu kommer en bild på karet efter byte till sand.
                    Före
                    Efter
                    Jag tycker det känns mer naturligt på något sätt. Jag är nöjd med allt utom stenarna, jag är värdelös på att lägga dem så att det ser naturligt ut samtidigt som det blir något av det utan att det rasar. Tips?

                    Kommentera gärna vad ni tycker.

                    Kommentar

                    • Föllförfisk
                      • April 2010
                      • 620

                      #11
                      De stenarna i mitten ser ju väldigt "staplade" ut. Försök o få till så de ligger lite lutade mot varandra på något vis, så det blir lite utrymmen mellan och under så.. Annars tyckte jag det var fint!

                      Kommentar

                      • Ralleballe
                        • May 2010
                        • 80

                        #12
                        Jo det är väl stenarna i mitten som inte blev så bra. Ska se om jag får till det vid nästa vattenbyte.
                        Tror ni att avgränsningen i mitten funkar, eller behöver den vara högre?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...