Frågor om fjärilsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kevin_III
    • April 2010
    • 100

    Frågor om fjärilsciklider

    Hej jag har köpt 2st fjärilsciklider i mitt 60l akvarium och när jag köpte dom så sa killen i affären att en av de andra fjärilsciklider hade en "graviditets pinne" och nu när jag kolar på min så har den oxå fått någon "pinne" precis efter magen är den med yngel jag köpte en vanlig hane och en guld fjärilsciklid vet någon med mer erfarenhet något om detta ??
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    det är nog äggledningröret. honans är trubbigt o hannens är spetsigt. brukar komma fram ordentligt när det är lekdags.

    fjärilsciklider är inte med yngel. de lägger ägg.

    Kommentar

    • Kevin_III
      • April 2010
      • 100

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      det är nog äggledningröret. honans är trubbigt o hannens är spetsigt. brukar komma fram ordentligt när det är lekdags.

      fjärilsciklider är inte med yngel. de lägger ägg.
      jo tack för svaret min hona blev med ägg på 1 dag och hon la äggen samma dag?? går detta det kom små runda "ägg" UR den dära äggledningensröret men både hanen och honan ägnade hela kvällen till att ätta upp alla dessa ska de göra så??

      Kommentar

      • Christerhedberg
        • August 2008
        • 624

        #4
        De är nog oerfarna så de vet inte riktigt hur det ska göra, så de äter upp rommen. Men förhoppningsvis lär de sig senare efter några lekar att de ska vårda rommen.

        Kommentar

        • J.Milton
          • January 2010
          • 674

          #5
          Kan ta ett par omgångar innan dom fattar vad dom ska göra med äggen.
          Blir lätt mat dom första gångerna. Men har dom väl lagt ägg, brukar dom fortsätta att leka.
          240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
          Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
          Blogg+Galleri

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            #6
            hade en tråd om dessa tidigare. Blande de svårare fiskar att få yngel av. Tror de kräver väldigt mjukt vatten för att de överhuvudtaget ska kläckas. Hade vildfångade som inte blev nåt av heller trots 30 försök.
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            • Kevin_III
              • April 2010
              • 100

              #7
              Ursprungligen postat av sme_h
              hade en tråd om dessa tidigare. Blande de svårare fiskar att få yngel av. Tror de kräver väldigt mjukt vatten för att de överhuvudtaget ska kläckas. Hade vildfångade som inte blev nåt av heller trots 30 försök.
              ok vad är mjukt vatten?
              och hur får man sådant?

              Kommentar

              • sme_h
                • November 2003
                • 625

                #8
                Ursprungligen postat av Kevin_III
                ok vad är mjukt vatten?
                och hur får man sådant?
                Det innebär att vattnet har väldigt lite salter. Destillerat är fritt från sådant. Går att skapa med dyra maskiner också. Innan det går att rekomendera nåt sätt för dig att få bra vatten bör du titta vilka vattenvärden du har. Finns på kommunens hemsida. Sedan finns massa tester du kan göra också. När vattnet sen är mjukt blir det tyvärr svårare att hålla pH konstant så då är det till att mäta.

                Titta efter kH eller alkalinitet samt dH eller total hårdhet och återkom
                1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                Kommentar

                • vordf
                  • May 2010
                  • 106

                  #9
                  Lånar tråden lite och ställer en fråga. Jag har ingen större vana av fjärilsciklider och behöver därför råd.

                  Ett av mina par lade rom 100723 - efter idogt fläktande och vaktande så är idag ynglen frisimmande - gömmer sig i en mossbuske. Jag har inga möjligheter i nuläget att plocka över dem i en yngelbur eller annat kar.

                  Det jag undrar över är maten - jag har ju ingen möjlighet att erbjuda dem särskild föda. Eftersom de klarar sig i naturen så kanske det funkar även i akvariet. Någon som har några idéer, tankar eller erfanheter av detta?
                  460L Amerika

                  Kommentar

                  Arbetssätt...