hantelciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ancan
    • August 2005
    • 26

    hantelciklider

    Jag har tre gula hantlar och en red shoulder.
    Av dem har två st bildat par.
    De andra (en gul och en red shoulder) är honor, eftersom de inte har några "ådror" i ansiktet. Har försökt att ta bilder på dem, men det funkar inte eftersom just dessa två är väldigt blyga av sig och gömmer sig så fort man kommer i närheten..
    Hur blir det om jag införskaffar en gul hane och en red shoulder-hane? Blir det strid på kniven eller blir alla nöjda och glada?
    Jag skall iväg till zoo-affären nästa vecka för matinköp och tänker då också titta vad som finns i hantelväg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tja, hur som helst kan man nog inte garantera att de två gula kommer att hålla ihop, och att de två red shoulder kommer att hålla ihop, kan lika gärna bli mixade par tror jag. Osäker på vilka arter de två tillhör, och om det är samma, men de kan säkert korsa sig oavsett.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • ancan
      • August 2005
      • 26

      #3
      Det jag mest är orolig för är att det kan bli rivalitet och stridigheter. Men å andra sidan kanske jag ser lite mer av de två honorna. Om det blir mixade par bryr jag mig inte så mycket om, eftersom jag har dem i mina egna akvarier

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Jag tror inte att det blir rivalitet i någon större bemärkelse. Det är väldigt beskedliga fiskar. Tvärtom kommer du nog då en hel del uppvisningar inför honan.
        Checking out...

        Kommentar

        • ancan
          • August 2005
          • 26

          #5
          Nog är de beskedliga alltid - men i de lugnaste vatten ....... Funderar starkt på ett par hannar nu när jag ändå skall in till Göteborg nästa vecka. Jag har ju haft hantlar tidigare, men då bara ett par i taget.. Aldrig så här många tillsammans.

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Jag har haft 5 vuxna och det var tre hannar och 2 honor inga problem utan tvärtom kul interaktion dem emellan.

            Jag har också haft ett kar med 40 hantlat med det var yngel i 5cm storlek (12 kvar nu) och det är inga problem heller men som sagt bara yngel.
            Checking out...

            Kommentar

            Arbetssätt...