Ciklid i 54liters akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slatan
    • August 2009
    • 277

    Ciklid i 54liters akvarium?

    Jag är lite sugen på att skaffa en fisk som är lite roligare än mina Kilfläcksrasboror som bara stimmar runt i mitt akvarium, inte alls särskilt roliga att titta på, men fina är dom. Och vad jag verkar ha förstått är ciklider rätt roliga att titta på? Pysslar o har sig?

    Jag har ett 54liters akvarium med 6 Kilfläcksrasboror, 2 körsbärsräkor o en ancistrus i. Ganska grovkornigt sand/grus. Skulle man kunna ha ett par av någon liten cilklidart i där?

    Tittar lite i Artbeskrivningarna, och det står att alla vill ha finkornig sand, hur viktigt är det? Har ingen lust att byta ut all sand :S
    Senast redigerad av Slatan; 01 June 2010, 11:48.
    -Varför är bladlöss så små?
    -De stannar i växten!

    54 liter akvarium
  • Virros
    • January 2010
    • 488

    #2
    Du behöver inte byta sand.
    Apistogramas eller andra små ciklider klarar sig jätte bra med grus.

    Men vissa ciklider som t.ex. Fjärilscikliden brukar gräva en grop för o ha sina yngel där.
    Jag vet inte om dem kan skada sig eller något sånt.

    Kommentar

    • Vimsa
      • November 2008
      • 768

      #3
      Ancistrusen behöver betydligt större akvarie, nästan dubbelt så stort ...
      Kika i artbeskrivningarna efter någon dvärgciklid som du tycker om

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Håller med om att de fiskar du har nu kanske inte är så roliga, men kan göra karet trevligt med t.ex. dvärgciklid.
        Det finns många fin fina apistogrammor
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Ursprungligen postat av Slatan
          Jag är lite sugen på att skaffa en fisk som är lite roligare än mina Kilfläcksrasboror som bara stimmar runt i mitt akvarium, inte alls särskilt roliga att titta på, men fina är dom. Och vad jag verkar ha förstått är ciklider rätt roliga att titta på? Pysslar o har sig?

          Jag har ett 54liters akvarium med 6 Kilfläcksrasboror, 2 körsbärsräkor o en ancistrus i. Ganska grovkornigt sand/grus. Skulle man kunna ha ett par av någon liten cilklidart i där?

          Tittar lite i Artbeskrivningarna, och det står att alla vill ha finkornig sand, hur viktigt är det? Har ingen lust att byta ut all sand :S
          Ancistrusen funkar bra i det karet om den är själv (enda loricariiden), men när/om den blir för stor kan det va "snällt" att flytta den till ett större kar. Ja nån apistogramma hade funkat bra tex. kan dock inte garantera dina räkors säkerhet i sällskap med nån ciklid mer eller mindre. Men visst apistogramma brukar vara snälla (ibland med undantag för gamla hanar).
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          Arbetssätt...