Skalarhona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Skalarhona

    Min skalarhona har mist sin hane för ca 3 veckor sen. Jag köpte en ny liten sak, förmodad hane.

    Nu ser jag att honan (vuxen) är väldigt rund, ser romstinn ut och det ser ut som om "piggen" är ute, eller vad man kallar det.

    Kan hon ha rom när det inte finns nån könsmogen hane närvarande?

    När blir den lille könsmogen? Den är inte ens hälften så stor som honan.

    Mina bilder
    Min zoon
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hanen kan mycket väl vara könsmogen, de kan nog leka vid ganska liten storlek, runt 7-8 cm kanske. Däremot blir det nog ingen direkt harmoni i paret om honan är mycket större, har tyckt mig märka att ciklidhonor inte riktigt accepterar mindre hanar, de verkar tycka att de får växa till sig lite innan de kommer ifråga som partners.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Riktigt så stor är han nog inte.
      Jag tycker inte att det är lekbeteende på gång. Och ingen osämja heller. Allt verkar lugnt. Den lille tycker om att vara i närheten av den vuxna honan.

      Får honan rom endast om det är en lekvillig hane i närheten? Hjälp en okunnig!

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Honan kan nog bilda rom ensam, och även tillsammans med en annan hona.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Jaså?! Då är det väl så nu för henne. Men varför i allsin dar gör dom så? Verkar meningslöst.
          Vad händer med rommen om hon inte lägger dem på ngt, inte har en hane i närheten?

          Det vuxna paret la rom på filtret många gånger men det blev aldrig yngel.

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...